Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX SZALON 1041
Copyright (C) HIX
1996-01-02
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Privatizalas--Lajcsi levele nyoman (mind)  94 sor     (cikkei)

+ - Privatizalas--Lajcsi levele nyoman (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Lajcsi irasat a Szalon 1040-ik szamaban nagy erdeklodessel olvastam es
mindazok akik ismerik velemenyemet ezzel kapcsolatban nem lesznek meglepodve,
hogy tokeletesen egyetertek vele.

Vegyuk csak az Ikarus esetet. A KGST, illetve a Szovjetunio, osszeomlasaval,
az Ikarus busszok majdnem eladhatatlanok lettek. Most csak emlekezetbol
probalom osszeallitani itt, hogy mi is tortent az Ikarusszal az utobbi ot-hat
evben. Elore megmondhatom nem sok jo. Eloszor is ahhoz, hogy a gyar
profitabilis legyen, ugy emlekszem, 8 valahany ezer buszt kellene nekik
eladniuk. E helyett ugy emlekszem, hogy tavaly kb. 1,000 buszt sikerult
mindossze eladni. Eloszor az Ikarus kisebbsegi reszvenyeit eladtak valami
orosz cegnek--ami persze nagy ostobasag volt. Az orosz ceg azt igerte, hogy
onekik majd sikerul eladni az eladhatatlan buszokat Oroszorszagban. Dehat, ha
nincs penz, akkor nincs penz, es mint ahogy tudjuk az orosz kormanynak,
illetve onkormanyzatoknak nincs penzuk, es igy buszokat sem tudnak vasarolni.
Aztan volt arrol is szo, hogy talan Volvot erdekelne az Ikarus, de a magyar
targyalofelek mindenfele lehetetlen kovetelesekkel alltak el: feltetlenul
buszokat kell gyartani; az Ikarus nevnek meg kell maradni, tehat nem lehet
sem teherautokat kesziteni, sot a hires Volvo nevet sem lehet hasznalni.
Marpedig, abbol a sok Volvo teherautobol, amit csak ezen a kontinensen lehet
latni, gondolom, hogy teherautok Volvo neven jobban keltek volna el, mint az
Ikarus buszok.

Ez volt az elso fazis. A masodik fazis az volt, hogy a magyar kormany
kinevezett egy Angyal Adam nevu ember vezerigazgatonak (lehet, hogy a nev nem
Angyal Adam, javitsatok ki, ha nincs igazam), akivel olvastam egy interjut,
amiben Adamunk bevallotta, hogy ugyan az Ikarus helyzete majdnem halalos, o
majd valamikeppen ki fogja huzni a ceget ebbol a valsagbol. Mindossze azert
voltak bajok eddig, mivel az orosz ceg es a magyar allam nem volt jo gazda.
Na, majd o. A riporter erdeklodik a Volvorol: Angyal megismetli. Az Ikarus
nevhez ragaszkodnak. (As if beggars could be choosy.)

Harmadik fazis. Ujabb interju Angyal Adammal, amiben bevallja, hogy az Ikarus
most mar valoban felhalott es ugy latszik, hogy az o nagyszeru karrierje mint
volt allami vallalatigazgato nem eleg az Ikarus feltamasztasahoz.

Negyedik fazis. Mivel az Ikarus haldoklik es nincs penzuk a munkasok mar ket
eve nem kaptak fizetesemelest. Erre a szakszervezetuk bejelenti a sztrajkot.
Erre mar alig tudtam mit mondani. Illetve valami olyasmit mormoltam, hogy
"meg vannak ezek orulve, hiszen el fogjak vesziteni az allasukat, mivel
nagyon is ugy latszik, hogy a gyar hamarosan be fogja csukni kapuit.
Kulonosen egy sztrajk utan."

Es most hadd idezzek Pallagi Ferenc cikkebol (Sztrajkban a remenytelenseg) a
Nepszava december 15-i szamabol:

>Azt mondja az Ikarusban egy lakatos--aki mar ket eve nem kapott
>beremelest!--, hogy nem a vallalati udulok eladasabol kellene penzt
csinalni,
>hanem munkat kellene szerezni a vezereknek, s abbol osztani a melosnak is.
>Igaza van! Igazat hitelesiti azzal, amit ket ev inflacioja soran a
>megelhetesben neki es a csladjanak el kellett szenvednie, s nincs az a
>magasabb okonomiai osszefugges, ami ezt megkerdojelezhetne; de vajon
>elmondta-e neki a szakszervezeti bizalmija, hogy egy mostani sztrajk abban a
>gyarban a vegzo bezaras, minden munkahely elveszitesenek kockazataval jar? S
>ha elmondta, van-e, volt-e annyi hitele, hogy el is higgye neki? Elhiszik-e,
>hogy masszivan all majd a vilag az Ikarus nelkul is?

Es mennyire igaza van! A vilag valoban masszivan fog allni az Ikarus nelkul
is. Most mar valoban ugy latszik, hogy az Ikarus eladhatatlan es a gyar
egyszeruen el fog tunni a fold szinerol.

Ugyanakkor, amikor ezek az allami vallalatok haldokolnak, a magyar exportok
70%-at a multinacionalis cegek termelik. Az orszagnak tokere van szuksege es
a letezo szocializmus gazdasagpolitikajanak kovetkezteben egyeni
tokefelhalmozodas nem volt es a rendszervaltozas ota eltelt par ev nem volt
eleg uj tokefelhalmozasra. Tehat kulfoldi toke nelkul nem lesz gazdasagi
fellendules.

Nem hiszem, hogy Lajcsi a Forum olvasoja volt akkor, amikor Horn Gyula
meggatolta a HungarHotels eladasat. Szerinte az ar tulsagosan alacsony volt.
A helyzet az, hogy a HungarHotels lancot azota sem sikerult eladni. Most
olvastam, hogy a Forum Hotelt levalasztottak a lanctol, es egyedul probaljak
eladni valakinek, ugyanis a Forum az egyetlen a szallodak kozul, amelyik
nyereseges. A tobbi mind penzt veszit, sot komoly befektetesekre lenne
szukseg, mivel a szallodak nincsenek eppen a legjobb allapotban. Ezert
mondtam akkor, hogy az allam meg akkor is jobban jarna, ha egy forintert adna
el ezeket a veszteseges vallalatokat, de persze ebben az esetben az uj
tulajdonosokat arra kell kenyszeriteni, hogy bizonyos minimalis osszeget
fektessenek bele vallalatukba.

Itt van peldaul a Budapesti Bank esete. Most mar negy-ot eve probaljak
eladni. Csak az utobbi ket evben volt holland, brit, nemet, osztrak, es a
jelen pillanatban, amerikai erdeklodo. De ugy latszik, hogy a Budapesti Bank
igen rizikos uzleti propozicio. Az utolso pillanatban senki sem akarja
megvenni.

Szoval en teljesen egyetertek Lajcsival es csak remelem, hogy lesz eleg
vasarlo ugyan azok szerint, akik jobban ismerik a helyzetet mint en, a
legtobb meg mindig allami kezben levo cegek majdnem semmit sem ernek.

Udvozlettel,

Eva (Balogh)

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS