Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX KULTURA 610
Copyright (C) HIX
1998-07-01
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 progressziv (mind)  103 sor     (cikkei)

+ - progressziv (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Riesz Ferenc reagalt progressziv rock temaju levelemre.
Orulok, hogy rajtam kivul legalabb meg egy progressziv "fan"
van a listan, de egyben kisse csodalkozom is, hogy ekkora
erdektelenseg ovezi ezt a temat. Bezzeg, ha a technorol
irtam volna ...

>> Regi kedvencem az un. progressziv rockzene, amely a 70-es evek
>> elejen elte viragkorat, es nagyszeru egyutteseket "termelt ki".

> [Itt szamos kituno lemez ismertetese kovetkezik, talan kesobb
> majd reszletesen kommentalom.]

Kosz, de tulzas lemezismertetesnek nevezni ezeket. Egyszeruen csak
nehany benyomasomat kozoltem roluk. A te kommentarjaidra azonban
tenyleg kivancsi lennek.

> Egyetertek. En azt hiszem, az egesz progressziv hullam elinditoja
> a 68-as diakmozgalmak bukasa, a hippi-kultura lehanyatlasa volt.
> 70 korul oszlik fel a Beatles, hal meg Jimi Hendrix es Janis Joplin.
> Ne feledd, hogy progresszivnek mondhato kiserletei voltak mar
> a Beatlesnek is, a Floyd is valamikor 67-ben kezdte mukodeset, s
> a Grateful Dead hippi-zenekar is mar elegge elvont zenet jatszott.

Azon kivul is egyetertek ezzel, hogy az idorendi egybeeses (ill.
egymas utan kovetkezes) szinte magatol kinalja az ok-okozati viszony
megletet. Azt azert megjegyeznem, hogy annak ellenere, hogy az emlitett
tarsadalmi viharok eppen Angliaban voltak aranylag a legcsendesebbek,
vagy legkonszolidaltabb lefolyasuak, megis ez az orszag lett a
progressziv rock fellegvara.

> Egyszeruen arrol van szo, hogy a korabban csirakent mar megjelent
> kezdemenyezesek, kiserletek mar termekeny talajra talaltak, a
> kozossegi-tarsadalmi mondanivalo helyett egy kisse muveszibb,
> magaba fordulo, hangveteleben pesszimistabb, a kiabrandultsag
> erzeset hordozo zene jelen(hetet)t meg.

Igen, szerintem ez is stimmel. Es a magam reszerol ezt egyaltalan
nem banom. Ugyan a fobb muveszeti agakban (irodalom, film, festeszet)
nagy a szerepe -persze koronkent, es mufajonkent valtozo mertekben-
a tarsadalomkritikus, a kulonbozo problemakra reagalo hangvetelnek
-es ez igy van jol-, e "szabaly" alol zenet kisse kilogonak tartom.
Talan azert, mert a legabsztraktabb muveszet leven nehezebben fejez
ki ilyen direkt tartalmakat. Viszont eppen elvontsaganak kovetkezteben,
a gondolkodasbeli, logikai utvesztoket kikerulve kozvetlenebbul tud
hatni. A nem instrumentalis zene persze mas, az nagyon is tud
"politizalni". Eppen emiatt, en szinte kulon mufajkent kezelem a foleg
instrumentalis, es az enekes, "verselo" zeneket.

> Meg talan az is lehet, hogy ahogy oregedtek a fiuk, egyre komolyabba
> valtak. :))

Ezen nem csak te mosolyogsz, en is. Sajnos sokan tulsagosan is komoly
uzletemberekke valtak, pedig a muveszet es az uzlet nem nagyon fer
ossze. Tudom, ez sokaknak ujdonsag.

> A komolyzene-parhuzamrol: Robert Fripp ugy hatarozta meg a prog-rockot,
> hogy olyan zene, amely hallgatasa epp olyan szellemi erofeszitest
> igenyel, mint az eljatszasa. Nem kivanom osszehasonlitani a prog-rockot
> a komolyzenevel, de a parhuzam tagadhatatlan. Eddig csak
> a komolyzeneben ismert hangszerek jelennek meg, gyakori egesz
> szimfonikus zenekarok es korusok kozremukodese; sok rockzenesz
> pedig egyenesen klasszikuszenei kepzessel rendelkezik; a hatas
> gyakran tudatos es bevallott. (Nemreg hallgattam Stravinskyt.
> Megdobbentem, hogy helyenkent mennyire Zappas. :))))

Ami nalad ereny, az az en szemeben "hiba". Es most csak a
hangszerelesre gondolok. E szempontbol az un, klasszikus komoly
zenek tobbseget remenytelenul osdi, elavult hangzasunak gondolom.
Tulzas persze, de a "falnak megyek", amikor pl. egy szimfonikus
zenekarban megszolal a vonosok vinnyogo korusa. Par eve olvastam
egy zeneszerzovel keszult beszelgetesben valamit, amit nagyon
talalonak erzek. Az ominozus szerzo termeszetesen "kotelezoen"
elitelte a konnyuzenet (sekelyes, primitiv, stb. (ilyenkor mindig
felmerul bennem, ismerik-e vajon pl. az en kedvenceimet)), de valami
olyasmit mondott, hogy a komollyal ellentetben pontosan reagalnak
korunkra, es fejezik ki azt. A regi zenek -eltekintve a csekely szamu
idotlen, es univerzals kiveteltol- elmult korok hangulatat, erzeseit
tukrozik, es nagyon tavol vannak a modern vilag eleterzeseitol. Pedig
ezt meglehetosen fontos tenyezonek tartom.

> A progressziv rock fenykoranak a veget pedig a punk es az uj hullam
> hozta el, megint eros tarsadalomkritikai mondanivaloval.

Most ugy hiszem, az a par ev is kesz csoda volt. A zene mara
-es mar akkor is ez volt a helyzet- kemeny uzlette valt, annak pedig
nem kifizetodoek a kozizlestol ilyen tavol eso dolgok.

> Meg arrol is szo lehet - mint ahogy nemreg az Ars Subtilior
> es "az uj egyszeruseg" kapcsan megtargyaltuk -, hogy
> az egyre kifinomultabb stilus elobb-utobb valami
> egyszerubbnek adja at a helyet.

Nem latom be, miert kellene ilyen "a-priori" muveszeti
torvenyszerusegnek -ha egyaltalan az- leteznie, hacsak nem bizonyos
izles-beli, es uzleti szempontok altal diktalva.

> Ismered-e, szereted-e a magyar After Cryingot?

Hallottam mar feloluk, de nekem ugy tunik, a legjobb magyar progressziv
egyuttesek (East, Panta Rhei, Syrius) sem erik el a mufaj
vilagszinvonalat.

PCS

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS