1. |
levegoszennyezes (mind) |
74 sor |
(cikkei) |
2. |
Budapest kornyezetvedelme (mind) |
14 sor |
(cikkei) |
3. |
Economist (mind) |
23 sor |
(cikkei) |
4. |
Ha en lennek Demszky... (mind) |
21 sor |
(cikkei) |
5. |
A hatalom e1szszeru3tlense1ge (mind) |
45 sor |
(cikkei) |
|
+ - | levegoszennyezes (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
A da'n Mernoki Hetilap eheti szamaban olvastam a kovetkezot: egy
amerikai ceg kifejlesztett egy merokeszuleket, - FEAT Fuel Effi-
ciency Automobile Test - mely az uton felallitva az elhalado
gepjarmuvek kipufogogazait analizalja kb. 0,5 masodperc alatt
jarmuvenkent es megallapitja a szennyezes merteket. Egy video-
keszulekkel felvetelt keszitenek a jarmurol, amelybe a gazanali-
zis erteket belefenykepezik. Igy a Trafipaxos gyorshajtas bizo-
nyitekhoz hasonloan a szennyezesi bizonyitekot is mellekelni
lehet, amikor a buntetest kell behajtani. A keszulek ara atsza-
mitva kb. 6 millio forint. A keszulek infravoros sugarzas segit-
segevel meri a szendioxid, szenmonoxid es szenhidrogen kibocsa-
tast. A NOx vegyuleteket egyenlore nem tudja merni. Nagy elonye,
hogy a gepjarmuveket termeszetes kornyezetukben meri, nem pedig
probapadon, ahol a kornyezetre mert pillanatnyi hatast nem lehet
ertekelni. A mult heten Daniaban 2 helyen - belvarosban es auto-
palyan - 5000 kocsit mertek vegig. A vizsgalatok angol es ameri-
kai meresekkel egyutt azt mutatjak, hogy a jarmupark 10 szazaleka
termeli a legszennyezes felet. A tipikus szennyezo a 4-6 eves
kocsi, amelyet nem tartanak karban, hiszen meg viszonylag uj,
minden mukodik, minek muhelybe vinni. Megallapitottak, hogy ege-
szen oreg kocsikat is kifogastalan allapotban lehet tartani leg-
szennyezes szempontjabol.
Mit lehet tenni Budapest levegojevel penz nelkul? Meg kell nehe-
ziteni az autosok eletet a fovarosban, peldaul ravaszul megszer-
kesztett egyiranyu utcak rendszerevel, a gepjarmuvek muszaki
allapotanak szigoru ellenorzesevel, a gepjarmuszerviz-iparban
dolgozok oktatasaval, a tomegkozlekedes attraktivva tetelevel.
A parkolasat ki kell koltozteni a varos belsejebol, aki megis be
akar autozni, annak legalabb 5 buszjeggyel kell a parkolasert fi-
zetnie orankent. A parkolasi bevetelek igy rogton a tomegkozleke-
des kasszajaba mennenek. A "park and ride" megszervezese sok
autot eltavolitana a legerzekenyebb negyedekbol. Be kell vezetni
az un. konnyu-Diesel uzemanyag - alacsony kentartalom, jobb egesi
tulajdonsagok - hasznalatat a nagy jarmu-uzemeltetoknel. A ketu-
temu autok hasznalatat korlatozni kell pl. magasabb gepjarmuadon
keresztul.
El kell tanulni a trukkoket azoktol, akiknek mar van tapasztalata
es felhagyni azzal a magyar sajatossaggal, hogy "mi mindent job-
ban tudunk, csak nem hagynak ervenyesulni". Ha a jo levego igenye
nepi koveteles lesz, akkor a politikusok is prioritalni fognak,
szavazatot halaszni mindig szeretnek.
Budapest talan legnagyobb legszennyezoje a futes. Budapestnek a
teli honapokban egeszen sajatsagos "illata" van a rossz tuzeles
miatt. Csokkenteni kell az eltuzelt futoanyag mennyiseget jo
szigetelessel, nem az ablakot kell hasznalni termosztatnak,
feltalaltak mar a Danfoss-szelepeket. A megoldasok koltsegesek,
de az evek soran megterul a befektetes csokkeno futoanyag-fel-
hasznalas, epuletromlas, leguti megbetegedes formajaban. Ezt meg
kell hitelezni!
Ezen a teren is lehet tanulni - pl. Daniaban. Ez az orszag euro-
pai viszonylatban vezeto helyen all a kornyezetszennyezes lekuz-
deseben. A lakossag fogalomvilagaba belevertek az elmult 10 ev
alatt a kornyezetvedelem fontossagat. Az allam buntet es jutal-
maz. Az energiahordozokon magas ado van, erdemes takarekoskodni.
Az allam hozzajarulast fizet pl. a hoszigeteles feljavitasahoz
idosebb epuleteken. Epitesi engedelyt csak megfelelo hoszigetele-
su epuletekre adnak. Meglevo epuletet csak energia-bizonyitvan-
nyal lehet eladni. Tamogatjak a tiszta es gazdasagos futoberen-
dezesek beszerzeset. Az aramszolgaltatok kampanyszeruen hozza-
jarulast fizetnek az uj alacsonyfogyasztasu fenyforrasok beszer-
zesehez. Az allam tamogatja a kutatast a gazdasagos energiafel-
hasznalas teruleten. Mindez csokkenti a szukseges e'getes nagysa-
gat legyen az futes vagy villamosenergia termeles. A lassu szivos
munka nem volt eredmenytelen, ezt talan legjobban nehany szamadat
bizonyitja - sajat haztartasombol.
Az evi futoanyag-fogyasztas a 70-es evek 3500 l futoolajarol 1600
m3 foldga'zra valtozott - hoszigeteles, 3-retegu termouvegezes,
legmodernebb ga'zkazan. Az aramfogyasztas 10 eve nem emelkedik.
A belvarosba autoval nem megyunk, a varosszelen parkolunk, onnan
vonattal, busszal tovabb. - Nem tortent mas, csak tudatositottak
bennunk, hogy a kornyezetszennyezes az egyik legnagyobb fenyege-
tes, amivel szembe kell neznunk.
Tisztelettel Szekacs Andras
|
+ - | Budapest kornyezetvedelme (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
A most zajlo vitahoz erdekes adalek: a tegnap esti Het-ben volt egy riport
a Nagyvasarcsarnok felujitasa koruli penzugyi visszassagokrol, s ennek
kapcsan a fovaros vezetesenek tevekenysegerol, mely kerdest a Fidesz a
kovetkezo tanacsulesen meg ohajt vizsgaltatni. Ennek kapcsan mintegy
mellekesen hangzott el (es kerult bemutatasra a megfelelo dokument),
miszerint az idei evre rendelkezesre allo 32 milliard Ft kornyezetvedelmi
keretbol a fovaros eddig 0, azaz nulla forintot koltott el. Ha a hir nem
igaz, nos, akkor nepnemzeti hiradonkrol alkotott velemenyem egy ujabb
nyomdafesteket nem turo szoval gyarapszik; ellenkezo esetben detto
ugyanez, csak a masik iranyba (persze legyunk optimistak, lehet hogy
karacsonyra vetik be a Milliardokbakerulo Kornyezetvedelmi
Csodafegyvert ;-)
Legszomjas udvozlettel: Janos
|
+ - | Economist (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Etnikum vagy sem?
Tisztelt SZALON!
Breznay Peter az Economist-bol idez:
> Mr Csurka's writing has concentrated on Hungary's own 100 000-strong
>ethnic minority, the Jews.
Legutobbi informaciom szerint a Magyar-
orszagi zsidosag nem deklaralta magat
etnikumkent. Sot, aki eddig a magyar zsi-
dosag identitasanak kerdeset csupancsak
folvetni is mereszelte, az eloszor is al-
talaban az antiszemita jelzot kapta meg
(mint ez meg a SZALON-ban is elofordult).
Vajon eljott az ideje, hogy errol tisztes
vita kezdodjek? (Vagy esetleg az Economist
egyszeruen bedolt azoknak, akik azt allit-
jak, hogy VAN Magyarorszagon etnikai zsido-
sag?)
Udvozlettel: Szekely Zoltan
|
+ - | Ha en lennek Demszky... (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Az autozas szeretete nem csak a magyarokra jellemzo. Nem tul valoszinu,
hogy arrol konnyeden le lehetne szoktatni az embereket. Az azonban bizonyos,
hogy meg lehet ertetni a gepjarmu tulajdonosokkal azt, hogyha valahol jelentos
kornyezeti kart okoznak, akkor azt, legalabb is reszben, meg kell teriteniuk.
A rengeteg lehetseges megoldas kozott van nehany egeszen olcso, sot jovedelmezo
is.
Ha en lennek Demszky (egy liberalis es vallalkozasbarat part jeloltje a
budapesti fopolgarmesteri posztra) kemenyen megfizettetnek minden negyzetmeter
parkolohelyet a belvarosban. Megpedig, (liberalis elveimhez melto modon)
mindenfele pozitiv diszkriminaciotol mentesen, fizessenek az ott lakok es
dolgozok is. Ez mar onmagaban szereny bevetelhez juttatna a fovarost. A
problema csak a szabalyok betartatasa lenne. Ezt a magan szektor bevonasaval
lehetne megoldani. Palyazatot kellene kiirni parkolasi dij (+birsag)
beszedesere Budapest teruleten. A vallalkozo beszedne a parkolasi dijat es a
birsagot, ahogy tudja, cserebe pedig megtarthatna a bevetel egy reszet. Ha
kello szamu jelentkezo lenne tobb vallalkozot is meg lehetne bizni, legyen egy
kis rivalizalas kozottuk. A beveteleket pedig kornyezetvedelmi beruhazasokra,
peldaul a korgyuru epitesere, vagy pedig kesobb a tomegkozlekedes tamogatasara
lehetne forditani.
Szabo Kalman
|
+ - | A hatalom e1szszeru3tlense1ge (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Ga1bor!
Ha jo1l e1rtettem kora1bbi ke1rde1seidet, akkor azok arra vonatkoztak, hogy
vajon szorta1ljuk-e a szemetet, kere1kpa1rozunk-e, kidobjuk-e az akkumula1tort
az u1t ko2zepe1re, stb. (Lehet, nem e1pp ezek voltak a pe1lda1k, de ez nem
releva1ns.)
Leguto1bbi va1laszodbo1l viszont az deru2l ki, hogy a "nem e1rdekel bennu2nket"
arra is vonatkozik, hogy ha nem szervezu2nk mozgalmat a hivatalok ellen.
Nos, e1n szeretne1k megtenni egy megku2lo2nbo2ztete1st, ami szerintem nem
e1rdektelen.
I1me a distinkcio1. E1n, mint A1LLAMPOLGA1R, hajlando1 vagyok lemondani bizo-
nyos ke1nyelmi dolgokro1l (? ma1sokat felfedezni helyettu2k: vira1g a re1ten,
mint vki i1rta). (Cf. moso1por, bicikli, vi1z, stb-stb.) Mi to2bb, hajlando1
vagyok ta1mogatni bizonyos kezdeme1nyeze1seket (mint pl. Charta). Me1g
be1ke1s se1ta1lo1 tu2ntete1sre is elmegyek(/ntem). U1gy gondolom, ez a norma1-
lis me1rte1ku3 felelo3sse1gva1llala1s ezekbo3l az u2gyekbo3l. Amire viszont
nem vagyok hajlando1, az mozgalom szerveze1se. Ma1s a szakma1m. (Sza1mos ok
-pl. az infrastruktu1ra szi1nvonala- miatt, a ke1pviselo3k, (neta1n a
korma1ny?!!) ke1nyszeri1te1se Mo.-on ma1ske1pp nemigen ke1pzelheto3 el, de
a ne1met pe1lda1dban is ilyesmire hivatkozta1l.) Teha1t, nem hiszem, hogy
a POLITIKUSsa1 va1la1s (minden magyar a1llampolga1rra??!) a megolda1s.
Amit i1rsz, abbo1l viszont az is kitu3nik, hogy -szerinted- teljesen
terme1szetes, hogy az MDF, amely "nemzetmento3" programot hirdetett meg,
hatalomra keru2lve SEMMIT NEM tesz a ko2rnyezet lakhato1bba1 te1tele1e1rt,
so3t. (Emle1keim szerint, 1988-ban az MDF elso3 programja1ban jelento3s
helyen szerepelt a ko2rnyezetve1delem...) (Lehet, hogy a Ka1da1r rendszer
nem is volt olyan bu3no2s szerinted? Hiszen, o3k is csak "egyszeru3bb"-ek
voltak?) Nem la1tom, hogy mie1rt mented fel minden felelo3sse1g alo1l a
helyzet su1lyossa1ga1val tiszta1ban le1vo3, ezt explicite elismero3 HATALMAT,
amely ra1ada1sul, pl. tulajdoni re1sze1t tekintve, a legto2bbet tehetne1 a
jelenlegi helyzetben; e1s ehelyett mie1rt minden felelo3sse1get az egyes,
amu1gy is (nem kis re1szben e1ppen a hatalom a1ltal) agyontiport
A1LLAMPOLGA1RRA akarsz ha1ri1tani.
Ja, e1s szervezed ma1r a zo2ld pa1rtot? (Csak a konzisztencia miatt...)
[=ta1mogatom, ha jo1 a program=]
U2dv,
Kata
Ui. A hollandod akkor is ho3s, mert nem fulladt meg.
|
|