Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX KULTURA 305
Copyright (C) HIX
1997-05-30
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 22-es Csabdaja (mind)  10 sor     (cikkei)
2 kerdesek (mind)  20 sor     (cikkei)
3 irodalomoktatas (mind)  64 sor     (cikkei)
4 Szinhazi Talalkozo meg egyszer (mind)  10 sor     (cikkei)
5 Hollo (mind)  8 sor     (cikkei)
6 Filmzene (mind)  10 sor     (cikkei)
7 elvagolag (mind)  2 sor     (cikkei)
8 Re: Az irodalom oktatasa (mind)  38 sor     (cikkei)

+ - 22-es Csabdaja (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Haho,
valaki nagyon  regen megkerdezte, hogy tenyleg leteznek e a 22-es 
csapdajanak a konyvbol kiadott reszei. Mint a minap megtudtam, 
leteznek, megpedig egy tortnet, ahhol sportolniuk kell, kosarazni, 
bar ebben nem vagyok biztos, de az tuti, hogy meg a Playboy adta ki 
valamikor evezredekkel ezelott. Tobbet sajnos nem sikerult 
kideritenem, bocs. 
Andras Barath
Ui.: Ha barki veletlenul tudja barmilyen elerhetoseget a Moricz 
Zsigmond Gimnaziumnak Budapesten nagyon segitene.
+ - kerdesek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Gyula:

>Meg kellett becsulnom a Fold
>kozeppontjaban a nyomast illetve meg kellett magyaraznom, hogy az uveg
>miert marad uveg abszolut nulla fokon. Egyik se kivan altalanos iskolainal
>nagyobb fizika tudast.

Ba..meg. En elvegeztem az altalanost (Mind a 8 osztalyt! Megszakitas nelkul),
de nem megy... (Az uveg is szetesik absz. 0 fokon, nem?)
Orulnek, ha (roviden) valaszolnal a 2 feladatra.

Remelem ennyi TUDOMANY senkit nem zavar a KULTURA hasabjain.



Udvozol: A jo Huffnagel Steve

> ---------------------------------------------------------
Get Your *Web-Based* Free Email at http://www.hotmail.com
> ---------------------------------------------------------
+ - irodalomoktatas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szerintem az irodalom (es altalaban az egesz kozepiskolai) oktatas 
legfobb baja az a felveteli-centrikussag ami tobb itteni hozzaszolasbol is 
latszik. Valoban, ha a kozepiskolai irodalom (matematika, fizika, 
tortenelem stb.) oktatas celjanak az egyetemi felvetelire valo minel jobb 
felkeszitest tekintjuk (es a jelen rendszerben nagyon sokan egyszeruen 
nem engedhetik meg maguknak hogy ne igy tekintsek), akkor Rejtot, 
Orkenyt, Graham Greenet es Vargas Llosat azert nem tanitjak mert nem 
felveteli anyag. Az mas kerdes hogy tenyleg elengedhetetlen kovetelmeny-e 
egy leendo jogasszal szemben az hogy kapasbol tudja elemezni mondjuk 
Ballasinak egy torzsanyagban szereplo verset stb. Nagyjabol egyetertek 
Gyulaval, a jelenlegi felveteli rendszer nem igazan azokat a 
tulajdonsagokat meri a jelentkezokben amelyek az adott palyara alkalmassa 
teszik.
   Ha eltekintunk a felveteli kovetelmenyeknek valo megfeleles 
kenyszeretol, akkor lehet arrol gondolkozni hogy hogy is lenne jo 
tanitani az irodalmat, tortenelmet, matekot stb. Szerintem  a muveszeti 
targyak (irodalom, zene, kepzomuveszet) nem az kellene legyen a feladata 
hogy a diak megismerjen n szamu verset es k szamu regenyt, hanem hogy 
megszeressen verset, regenyt, novellat olvasni. Regen rossz ha Pistike a 
gimiben ugyan szepen elolvassa es megtanulja a kotelezo verseket, es 
utana tobbet nem vesz konyvet a kezebe. Ha megnezek egy szindarabot, 
elolvasok egy novellat eszembe nem jut hogy utana elemezni kezdjem. 
Viszont ha jo volt a darab/novella... akkor ennek kapcsan mindenfele 
gondolataim tamadnak, amiket rendezek, osszeszedek. Verselemzes cimen ezt 
a kepesseget kell megtanitani szerintem. Ennek pedig elengedhetetlen 
feltetele az a szemlelet, hogy egy-egy mu mindenkinek mast mond, es 
mindenkinek mas mu jelent sokat vagy epp semmit, es ez igy van jol.
Es ha negyedik vegere a diakok raszoktak az irodalom (zene, kepzomuveszet 
 ...) elvezetere (vagy csak epp nem szoktak le rola) akkor az se baj ha 
akarmilyen jelentos irokra, koltokre nem maradt ido kozben. Majd 
elolvassak kesobb. Ekkor ugyanis nem kell attol felni hogy amit nem 
vertunk be a kolkok hulye fejebe a negy ev alatt az nem is megy bele soha 
tobbe. 
   A regenyekkel kapcsolatban, persze hogy nem lehet ot regenyt 
elolvastatni ahhoz hogy utana dontse el az osztaly melyikrol akar 
beszelgetni. De egy jo tanar elore tud annyit mondani az ot regenyrol 
hogy az alapjan az osztaly eldontse, nagyjabol melyiktol varja hogy 
tetszeni fog. Kedvenc (es eleg durva) peldam, amikor elso gimi vegen a 
magyartanarno kozolte hogy nyarra egy Jokai regeny a kotelezo olvasmany. 
Majd megkerdezte: Rovidet akartok olvasni vagy jot? Az osztaly (matek 
osztaly voltunk), nagyjabol egyhanguan kozolte hogy rovidet. A tanarno 
megvonta a vallat, kozolte hogy Jokai legrovidebb regenye tudomasa 
szerint a Sarga rozsa, ezt kell nyaron elolvasni, es meg hozzatette :Ti 
akartatok. A legtobben becsuletbol azert lenyomtuk a nyaron a Sarga 
rozsat, de meg is tanultuk egy eletre hogy kar kinos kotelessegge 
lefokozni azt ami elvezet is lehet. Megjegyzem, az erettsegin az egyik 
srac eppen Rejtobol vizsgazott (kortars magyar irodalom tetelt huzott, 
majd kozolte hogy a kortars magyar irodalmat nem ismeri, Rejtot viszont 
igen. A tanarno valasza: nem baj fiam, ha Rejtorol viszont ertelmeseket 
mondasz.)

    Hasonlokeppen a matematika oktatasnak sem a kepleteket kell szerintem 
beleverni az emberekbe, hanem vilagosan, kovetkezetesen gondolkozni 
megtanitani. Az erettsegizett emberek viszonylag kis reszenek lesz 
szuksege arra hogy egesz kesobbi elete soran akarcsak egyetlen egy 
trigonometrikus egyenlotlenseget vagy geometriapeldat is megoldjon, annal 
nagyobb szuksege lesz mindenkinek az esetleg eppen ilyen peldak 
megoldasa soran elsajatitott tiszta, vilagos, szigoru gondolkodasmodra. 

   Azt hiszem sikerult eleg hosszura nyulni es elkalandozni az eredeti 
tematol.

      Udv mindenkinek
             Pali
+ - Szinhazi Talalkozo meg egyszer (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Magyar Kati es a tobbi szinhazrajongo!

A Talakozorol emolen,  cimen lehet informalodni, 
legalabbis ezt olvastam az Internettoban, en irtam is neki de egyenlore 
nem keptam valaszt. Egyebkent mindenfele csodalatos programokat igernek, 
az eloadasokon kivul is, ezekrol is olvashattok az Internetton.

http://www.idg.hu/internetto

                                    udv. Hermann Zsuzsa
+ - Hollo (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello mindenkinek (mindegy kinek)
HA mar kulturarol van szo, s mivel a mozi is e csoportba tartozik, 
szeretnek minnel tobb adathoz jutni, ami a Hollo c. filmel, s Brandon 
Lee-vel kapcsolatban letezik, ugyanis ez a film a kedvenc filmem.
Majd ha eljon az ideje, megkoszonom.

				Koszi!
Kovacs Artur Eduard
+ - Filmzene (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Udvozletem a kulturaltaknak!

Lenne egy nagy kerdesem,
   a minap ujra megneztem a Die Hard "Az elet mindig draga" cimu filmet. A
torteneseket ismertem, igy a hangokra, zenere tudtam koncentralni.
Tetszett. Ezert kerdeznem, megjelent a zenei anyag cd-n?

A segitseget koszonve,
				Fa Norbert
                		<
+ - elvagolag (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

French Kiss (Francia csok)
The Funeral (A temetes)
+ - Re: Az irodalom oktatasa (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Udv Mindenkinek!

En nem tudom, hogy elerheto-e itt az, amirol oly sokan szolnak, nevezetesen 
hogy minel tobb mindennel megismertetni a gyerkocoket (es most altalaban a 
muveszetekrol beszelek, nem csak az irodalomrol). Mai vilagunk tul komplikalt 
ahhoz, hogyegy ilyen tag fogalomban, mint "muveszet", vagy eppen "irodalom" 
*MINDENT* meg lehessen 10-15 eves gyerekeknek tanitani par ev alatt. Ez 
nyilvanvalo keptelenseg.

En inkabb azokhoz csatlakoznek, akik azt ajanljak, hogy a pedagogus keltse fel 
az erdeklodest legalabb. Hiszen mar az is orvendetes lenne a mai gyerekek nagy 
reszenel, ha *egyaltalan* konyvet vennenek a kezukbe! Roppantul nem tudom 
megerteni az olyan irodalomtanarokat (sajnos, nekem is ilyenek voltak), akik 
racsapnak a gyerek kezere, ha pld. sci-fi konyvet mer a kezebe venni. Persze, 
nem minden fenekig tejfel, es nem mindegy, hogy a gyerek Asimovot meg 
Clarke-ot, avagy valami huszadrangu ponyvaregeny iro muveit olvassa, de eppen 
itt segithetne a tanar iranyitani a gyereket, hogy a minosegre koncentraljon.

Tovabbmegyek. Most valami roppant felhaboritot fogok kerdezni: mire jo az 
egyaltalan, ha az ember "kulturalt", ha ert a muveszetekhez? Mindjart 
megmagyarazom. Jo pelda erre ez a franya Amerika, ahol nem kulonosebben 
forszirozzak a gyerekekbe az irodalmat vagy az egyeb muveszeti agakat, kiveve 
ha a gyerek eros erdeklodest mutat irantuk. Ebben az orszagban minden 
celorientalt: a lenyeg az, hogy az iskolabol kikerulve a "vegtermek", azaz a 
volt tanulo maga kepes legyen megallni a helyet, es jol dolgozzon, termeljen, 
mittudomen.

Kijelentem, ezzel nem feltetlen ertek egyet, de ez a trend, masreszt meg talan 
parazs vitakra is alkalmat ad a fenti kerdesem. :)

Egyebkent meglepo szamomra, hogy az itt felvetett problemak mennyire 
aktualisak, es mennyire hasonlitanak ahhoz, ami itt Amerikaban is van: a 
gyerekek tul sok tevet neznek, soha nem olvasnak, kulturaltsagi szint nulla, a 
csaladnak kellene jobban befolyasolni a gyereket, stb. 

|    |
|_/\_|_/\_  
 /~~\ /~~\  http://homepage.interaccess.com/~lala

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS