Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX KULTURA 207
Copyright (C) HIX
1997-02-12
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Tanuljunk olvasni, szamolni! (mind)  56 sor     (cikkei)
2 Filmajanlat (mind)  25 sor     (cikkei)
3 SCHIFF A. Bach-rol, arrol, hogy min jatsza es miert. (mind)  90 sor     (cikkei)
4 Tarantino (mind)  11 sor     (cikkei)
5 Re: (mind)  14 sor     (cikkei)

+ - Tanuljunk olvasni, szamolni! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves ta and kultisok!

Habar a TIPP-en vetettem fel a szokepes olvasas kerdeset, de voltakepp
igazad van, itt is megbeszelhetjuk. Nincsenek igazan kikristalyosodott
nezeteim a kerdesben, a Zolival (Kato) beszelgettunk rola, es nem igazan
tudtunk megegyezni, mirol is beszelgetunk, ezert irtam be a TIPP-be a
kerdest. 

Erdekes dolgokat irsz. Nagyon egyet tudok erteni azzal, hogy oriasi gond a
magyar pedagogusok 'szinvolanak' csokkenese. A konzervativizmus is
bizonyara letezik mind a szulok, mind az idosebb tanarok reszerol. A
nagynenem is talan ebbe a fajtaba tartozik, ma mar nyugdijas egyebkent
magyar-tori szakos alt. isk. tanar volt.

Viszon! Lehet, hogy haladni kell a korral, uj modszereket kell bevezetni,
de ne felejtsd el, hogy a kiserletek alanyai itt gyerekek, akiknek a
jovojuk mulik azon, hogy tanulnak meg irni, olvasni. Kulonosen az
altalanos iskolakban kell ovatosan banni az ilyen reformokkal es talan nem
artana hallgatni az idosebb tanarokra, akik mogott egy elet munkaja,
tapasztalata all, es gyerekek szazait tanitottak meg irni, olvasni,
szamolni. 

Meg a mult rendszerben tortentek ilyen reformkiserletek, foleg mikor a
Pozsgay volt a miniszter. Ugye, akkor meg az oktatasban is diktatura volt,
egy garnitura kozpontilag kiadott tankonyv volt, nem lehetett ellenkezni.
Mikor meg anno nekem a nagynenem a szokepes olvasasra panaszkodott, a gond
az volt vele, hogy nem tanulnak meg a gyerekek helyesen irni. Azaz, ha nem
szotagonkent tanulnak meg olvasni, pl. gondok lesznek kesobb a
helyesirassal. A szokepes olvasassal nincs gond, ha az ember akkor
alkalmazza, ha mar tud olvasni. Magam is igy olvasok, ha gyorsan kell es
lehet olvasni. De ezzel a modszerrel tanitani - lehet, hogy nem
szerencses. Nem tudom.

Ami a matekot illeti, ott is voltak ilyen probalkozasok. Ezekrol  nem
sokat tudok, ezek kozul csak egyet ismerek, amit nekem tanitottak, a
tobbit nem tudom milyenek. A mi idonkben evente valtoztak a szamtan
konyvek. Az ocseme pl. teljesen mas volt, mint az enyem. Nem igazan tudom,
hogy volt-e lenyeges kulonbseg, eppen az erdekelne, hogy ezeknek a
kulonbsegeknek van-e lenyeges szerepe abban, hogy a sracok nem tudnak
problemat megoldani. Lehet, hogy nincs es ez alapvetoen a pocsek
matektanarok muve. De, hogy ilyen kiserletek voltak, az biztos, es az is
teny, hogy a szulok sokszor nem ertettek a gyerekek hazi feladatat. Es
ertelmisegi szulokrol volt szo. Szumma szummarum, minden valtoztatast,
kiserletezgetest a "regi, jol bevalt modszerekhez" kepest csak nagy
gonddal es korultekintessel tartok elfogadhatonak alt. iskolaban.

Ami a lustasagot illeti, abban tokeletesen igazad van, bar szerintem ez
nem "kis hazank" sajatossaga. Regi nota, de megint Amerika jut eszembe.

Ami pedig a kinaiakat illeti, nem hiszem azert kene tartanunk toluk, mert
ok ketfele nyelvrendszert is ismernek. Angolul rendkivul rosszul beszelnek
(mondjuk en is, de most nem rolam van szo:-), ami pedig a problemamegoldo,
kretiv gondolkozast illeti, a legkisebb felnivalonk sincs toluk. 

Remelem, folytatjuk a temat, hirtelen ennyit tudtam, szia
Dezso
+ - Filmajanlat (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok.

Szeretnek ajanlani nektek egy filmet. A cime A Fine Day. Foszereplok
Michelle Pfeiffer es George Clooney (a bajgunar doki a Veszhelyzetbol).

A sztori roviden annyi, hogy mindeketten elvaltak, es mindkettonek ott van
a nyakan a gyereke egy olyan napon, amikor a munkahelyen mindkettonek
olyan dolgok tortennek, amin a jovojuk mulik. Nem talalvan senkit, aki
vigyazna a kolkokre (tunderiek egyebkent), a nyakukon lognak egesz nap,
mikozben lotnak-futnak. Mivel a gyerekek egy suliba jarnak, reggel, mikor
lekesik a hajot, osszetalalkoznak, debiltelefont, gyereket, eszmet es
erdeklodo pillantasokat cserelnek. Eloszor marhara utaljak egymast, aztan
a nagy rohanasban osszemelegednek. Termeszetesen. Sodro lenduletu film az
elejen, a kameramozgasok ezt hangsulyozzak, neha megnyugodnak a kedelyek,
hadd fujjunk egyet. Ilyenkor lehet "artatlanul" kerdezgetni a masik
gyereket apurol, anyurol. Es aztan a vegen lelassul a film, nem arulom el
a veget, de nyilvanvalo.

Szoval romantikusaknak melegen ajanlom. Akinek tetszett a Harry es Sally,
a Sleepless in Seattle vagy a Franky es Johnnye, annak ez is tetszeni fog.
A foszereplok szenzaciosak, jo a film ritmusa, kellemes a zene, sok benne
a geg, minden a helyen van. Nezzetek meg!

Udv
Dezso
+ - SCHIFF A. Bach-rol, arrol, hogy min jatsza es miert. (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Publikum!

Az alabbi iras az altalam egyik legjobbnak itelt kortars Bach interpreto"r
(raadasul magyar szarmazasu) jo adalek az eddigi diszkussziohoz.
Adalek csupan, hiszen sok tekintetben szubjektiv, el nem dont semmit,
de nem is ez a cel.:

PLAYING BACH ON THE PIANO

By ANDRAS SCHIFF

      In this age of 'authentic' music making, many people consider it a
mortal sin to play Bach on the modern piano. There are others, however,
who swear that the piano is the only instrument hat can do full justice
to Bach's keyboard works. The debate will never end, but could we not
close the subject and the let 'authentic' and 'non-authentic' performers
live side by side in peaceful co-existence?
      I have a great respect for 'authenticity' as such, but I must
confess that the recorded Bach performances that have most moved me were
those by Pablo Casals, Edwin Fischer, Mieczyslaw Horszowski, Wanda
Landowska, Joseph Szigeti, Sandor Vegh and Willem Mengelberg. These
performances (with the possible exception of Landowska's) have little to
do with present-day scholarship, but they have all the more to do with
general musicianship and great artistry - conveying the true spirit and
grandeur of Bach. I have yet to hear a performance on original
instruments that has evoked similar feelings or emotions in me.
      People who think that the harpsichord is the only authentic
instrument for playing Bach's keyboard music are mistaken. In works like
the Italian Concerto, the French Overture and the Goldberg Variations he
does indeed ask for a 'Clavicimbal mit zwei Manualen' - a hapsichord
with two keyboards. But the Inventions and Sinfonias? Pure clavichord
music. The '48' must have been intended for a variety of instruments -
clavichord, harpsichord and organ. The A minor Fugue in Book I. was
clearly written with a pedal pedal harpsichord or organ in mind, since
the last two bars cannot be played by two hands alone. The most
expressive pieces in the '48' are so full feminine cadences and
appogiaturas that they require the singing and sensitive tone of the
clavichord, not the percussive harpsichord. So why don't I play Bach on
the clavichord? Well, I do, but not in public. It is a most sensitive
and wonderful instrument, and I would encourage all pianists to try to
master it. On the other hand, its tone is so delicate that a listener
sitting more than five yards away could hardly appreciate any of it
subtleties. Therefore (since I do like to perform Bach in public) I
choose the piano, which is capable of singing and playing the most
intricate polyphony with the utmost clarity in a normal-sized concert
hall.
      On whatever instrument we choose to play, style is prime
importance. We must try to gather as much information as possible about
the composer's era and its performing traditions. How wonderful it would
be if we had recordings of Bach himself playing his own music!
Nevertheless, we do have invaluable books like C.P.E. Bach's 'Essay on
the True Art of Playing Keyboard Instruments', and with treatises by
Quantz, Leopold Mozart, Couperin and others. From such sources we can
learn a great deal about style, taste, phrasing, fingering,
articulation, ornamentation, and so on.
      There are of course several ways of interpreting a masterpiece,
and no solution is the only right one. Determining the tempo, for
example, is one of the key points for any performance. There is not just
one right tempo for any piece of music, but it is the performer's duty
to present his tempo so convincingly that it would sound inevitable to
the listener. The most miraculous thing about Bach's Preludes and Fugues
is that you can play them convincingly in different tempi and with
different articulation, dynamics, touch, phrasing - the greatness of the
music will always shine through.
      Clarity is essential with Bach. We must make sure thet the tempo
we choose permits us to execute the smallest note values without haste
and that everything is intelligible to the listener. One of the main
dangers awaiting a pianist playing Bach is the sustaining pedal. It
would be dogmatic to say that the use of the pedal should be forbidden
in Bach. One should use it with economy to colour the tone, but the
part-playing should never be concealed by it; if legato is asked for, it
should achieved by the fingers and not by the feet.
      It is the performer's right to choose articulation, touch and
phrasing for a Bach movement - a wonderful opportunity! The
understandibg and use of ornaments, too, is another important ingredient
of Bach interpretation. Ornamentation is as essential to music as it is
to the visual arts and architecture. It would be probably very
interesting to see a Gothic cathedral with just its plain walls, without
ornaments, frescos and statues, but is would severely diminish our
enjoyment and admiration of a great work of art. The important point in
interpreting Bach is to decide where and when some form of ornamentation
is needed or asked for. There are many movements in Bach where one feels
that a simple treatment of the material is more appropriate, but to
evade the issue altogether is to ignore the essence of this era of music
- the joy of playing, discovering, improvising, doing something
unpredictable.

Dezso! Koszonom, hogy elkuldted nekem!

Nemeth Zsolt
+ - Tarantino (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

 [Hungary] kerdesere :
> Egyebkent tud valaki valamit arrol az ER-Veszhelyzet epizodrol,amelyet QT
> rendezett,vagy nem rendezett?Volt mar itthon,es ha nem:mikor lesz?

Annyit biztosan tudok, hogy ment mar, nagyot neztem, amikor QT neve 
megjelent a kepernyon. Amennyire emlekszem, a tobbinel kicsivel veresebb es 
morbidabb epizod volt, bar lehet, hogy ezt mar csak en gondolom hozza. 
Udv mindenkinek,
Gereble.
+ - Re: (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Felado :  [Hong Kong]
>
>Erika irasa nagyon tetszett. En csak egy egymondatos hirbol tudtam meg,
>hogy Hrabal meghalt, s (Erikahoz hasonloan) nem akartam elhinni, hogy
>ilyen "banalisan" halt meg.

Annal is inkabb meglepo volt a halalanak modja, mert a "halal az ablakon at"
jellegzetesen cseh halalnem, a kozepkorban tobbszor is alkalmaztak, igaz, 
fokent az ellenseg ablakon at valo kihajigalasaval (= defenestratio).
Bar ahogy utananeztem, 1948-ban Jan Masaryk ku:lu:gye'r is igy jart. 
(URL: http://www.idiom.com/~pobm/loc5.html)

Bye
Oliver

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS