Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX BUDAPEST 187
Copyright (C) HIX
1998-09-16
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 dolgok masodik resz (mind)  98 sor     (cikkei)
2 4. Metro (mind)  46 sor     (cikkei)
3 dolgok elso resz (mind)  93 sor     (cikkei)

+ - dolgok masodik resz (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

A tegnap visszadobott tul hosszu levelem masodik resze ez, remelem a
listaban nem az elso elott van...

>     4.. Eletminoseg. Sajnos ilyenkor nagyon szomoru vagyok. Magyarorszag
> egyre inkabb polarizalodik. A szocializmus epitese alatt ezt meg elfogadtam,
Pont a szocializmusnak nevezett rendszerben nem volt ekkora polarizalodas,
pont azert tortent a rendszervaltas, mert a tobbsegnek nem felelt meg
az, hogy sokan vagyunk kicsit gazdagok. Ugy gondoltak -nagyon
helyesen-, hogy jobb, ha magunk dontunk a sorsunk felol; ha
mindenkinek megadatik a lehetosege a tetszoleges merteku gazdagsagra.
De ez magaval hozza a tetszoleges merteku szegenyseget is. Ezt
valasztottuk.

> felirva a tablara (sajat tapasztalat). A helyzet az, hogy most ugyanazok az
> emberek vannak a gazdasag kulcspozicioiban, akik 40 even at elszurtak a
> dolgokat (ez persze magan velemeny, es varom az esetleges logikus
> ellenerveket...), csak most nem a parttagkonyvet lobogtatjak, hanem a
> reszvenyeiket, amit abbol az emelt fizetesbol vettek, amit akkor "jo
> elvtarskent" kaptak.....
Azert ez igy egy elegge sarkitott es altalanositott velemeny. Raadasul
a reszvenylobogtatas mostansag kezd kb. annyit erni, mint a
parttagkonyv '89-ben... :(

> mindegyikben a fo fejlodesi eronek a belso turizmus van feltuntetve. Ezzel
> szemben piciny hazankban a belso turizmust meg most is csak "szukseges
> rossznak" tartjak!
Ezt nem tudom, mire alapozod, en pont ellenkezo tendenciat velek
felfedezni, illetve pontosabban nem latok olyat, hogy a kulfoldi
turizmust allami szinten jobban tamogatnak, mint a hazait. Orvendetes,
hogy novekszik mindket iranyu tamogatas, de nem latok semmit, ami arra
utalna, hogy a hazai turizmus csak 'szukseges rossz'kent lenne
kezelve. Itt van peldaul az utazasi/udulesi csekk, nem tudom a pontos
nevet, a lenyeg, hogy egyik ismerosom szulei 15 eve nem voltak sehol,
es most mennek egy hetre a Matraba, mert kaptak udulesi csekket. Ha
nem kaptak volna, nem mennenek, igy viszont ha jol fogjak erezni
magukat, lehet, hogy visszamennek csekk nelkul is, vagy ajanljak a
helyet masoknak. De ott vannak az oriasplakatok is, amelyek az orszag
egy-egy tenyleg csodaszep tajat nepszerusitik. A magyarok
vendegszeretetere utalo plakatok sem a kulfoldieknek szolnak, nyilvan
azok elegge keveset beszelnek magyarul, kulonben is ha mar itt vannak,
akkor az jo; sokkal inkabb azt kivanjak tudatositani bennunk, hogy
erdemes foglalkozni a turizmussal, akar igenybevevoi szinten is.

>  Na itt van a bibi, minden baj forrasa. Tehat kulon
> kezelik a belfoldieket es kulon a kulfoldieket.
Igen: amikor iden Miskolctapolcara mentunk nyaralni Kedvesemmel, akkor
szallasfoglalaskor megkerdeztek, hogy hazai vagy kulfoldi fogja
igenybevenni a szallast, es amikor kozoltuk, hogy nem kulfoldi, akkor
kedvezmenyesebb arat fizethettunk. De ugyanez volt Pecsett,
Nagymaroson, majdnem mindenhol, ahol eddig jartunk.

> Ezt tapasztaljuk a
> fizetesekben (alkalmazotti allomany),
Nem tudom ez hogy jon a turizmushoz...

> ezt tapasztaljuk a szallodakban es az
> ettermekben is....
Szallodakat lasd fent. Ha arra gondoltal, hogy sokkal kedvesebbek a
kulfoldiekkel, mint a magyarokkal, akkor az a szallodat jellemzi, azok
elobb-utobb a kulfoldiekkel is tahok lesznek, es szepen ki is
pusztulnak a piacrol annak rendje es modja szerint, szerencsere. Ez a
jo a piacban. Ettermekben ugyan tudtommal nincs kedvezmeny
magyaroknak, de ha a hirhedt magas szamlakra gondolsz, akkor szerintem
ebben az ugyben is jol jartak el felsobb szinten: szigoru bezaratasok,
tobbnyelvu, jo ingyenes tajekoztatok megjelentetese, stb.

>     5.. Arak es koltsegek. Amikor Spanyolorszagban voltam (most nyaron),
> akkro tajekozodtam a lehetosegek felol. A koltsegek nalunk (rezsi, stb.) kb
> 8-10 eFt/ho nalunk es kb ennyi ESP-ben Madridban. Ez tehat azonos. A
> kulonbseg a berekben jelentkezik. Mig a Spanyoloknal egy nyugdijas 100.000,-
> es 250.000,- ESP kozott kap havi ellatmanyt, addig itthon nem ritka a 16-18
> eFt-s nyugdij.
Ez igy van, es nagyon szomoru. En iden Erdelyben voltam. Meglepodtem,
hogy Kolozsvaron az elelmiszerboltokban milyen nagy a valasztek (eleg
regen jartam mar kint, de akkor rendszeresen, es hat nem ez volt...),
gyakorlatilag szinte minden magyar termek kaphato, plusz termeszetesen
ottani termekek, valamint mas orszagokbol importalt aruk. Jopar
belvarosi nagy kozert valasztekat zavarba hozhatta az a kis sarki
bolt, ahova jartam. Viszont az arak atszamitva megegyeztek a hazai
arakkal, sot, nehol magasabbak is voltak annal. Ellenben a berek: a
hazai atlagos fizetesek harmadabol-negyedebol kell kijonniuk. Ugyanugy
vannak a magyar berekkel es arakkal, mint mi a nyugateuropaiakkal. Sajnos
ez van. El kell fogadjuk, hogy meg boven van hova fejlodnunk, meg jo
ideig nem lesznek kiegyenlitve ezek a kulonbsegek. Viszont (lasd
erdelyi pelda) az is valoszinunek tunik, hogy annyira nem jarhatunk
rossz uton, vegulis mondjuk a 80-as evek elejen meg kb. egy szinten
lehetett a magyar es roman gazdasag, emlekszem, amikor a lejt a
forinthoz kepest 1-1 -ben valtottak, sot, volt, hogy 1.5 - 2 Ft volt 1
lej, tehat nagyjabol ugyanonnan indultunk. Viszont amikor kint jartam
(marcius), 40-42 lejt adtak egy forintert, ez azota szerintem mar legalabb 50..
.

Hat nagyjabol ennyit akartam manka levelehez hozzafuzni, remelem nincs
harag... ;)


+ - 4. Metro (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Budapest!
     
     A Fovarosi Kozgyules holnap (09.17-en) targyalja a 4. metroval 
     kapcsolatos eloterjesztest, amit helyhiany miatt nem reszletesen, de 
     vazlatosan ismertetne'k:
     
     -  A megvalosithatosagi tanulmanynak megfelelo Tetenyi ut - 
     Kosztolanyi Dezso ter - Moricz Zsigmond korter nyomvonalvaltozat es 
     allomasok egyszerubben es valamivel olcsobban epithetok meg, de kisebb 
     utasforgalmat vonzanak. A varosfejlodest ez a valtozat a masiknal 
     kevesbe hatekonyan szolgalja, es az ART-ben szereplo tavlati deli 
     (Budafok iranyu) elagazast ez a nyomvonal utolag csak csokkent 
     ertekukent tudja biztositani.
     
     -  A Fehervari uti nyomvonal azon valtozata, amelynel a Moricz 
     Zsigmond korteri allomas eredeti helyen marad, es kulon allomas szolgalja 
     ki a Fehervari ut - Bocskai ut keresztezodes forgalmat, forgalmilag a 
     legkedvezobbnek mutatkozott. A varosfejlesztes szempontjabol ez a valtozat
 
     rendelkezik a legjelentosebb elonyokkel mindharom kozul. A metro tavlati, 
     Budafok iranyu elagazasa is jol illesztheto ehhez a nyomvonal-valtozathoz.
 
     Mindezek az elonyok ellensulyozzak a nehezebb epitesi felteteleket es a 
     magasabb megvalositasi koltsegeket.
     
     A Fehervari uti nyomvonal olyan valtozata, amelynel a Moricz Zsigmond teri
 
     allomas a Fehervari ut alatt helyezkedik el, es egyedul szolgalja ki mind 
a 
     Korter, mind a Bocskai uti keresztezodes utasforgalmat, igen jelentos 
     utasszam- es szolgaltatasi szinvonal-csokkenessel jar. Az egy pontra 
     koncentralt nagy fogalom csokkenti a varosfejlesztesi lehetosegeket is. Az
 
     ertekelesben mindez lenyegesen sulyosabb vesztesegkent szerepelt, mint 
     amilyen elonyt a kisebb epitesi koltsegek jelentenek.
     
     Mindezek alapjan javasoljuk, hogy D a tobbletkoltsegek elfogadasa mellett 
D 
     a Kozgyules ugy foglaljon allast, hogy az erintett keruleti es fovarosi 
     bizottsagok korabbi javaslatainak megfeleloen a Del-Buda-Rakospalota 
     metrovonal nyomvonala a Tetenyi uti allomast kovetoen a Fehervari ut 
     iranyaban haladjon, es az elmarado Kosztolanyi Dezso teri helyett a Bocska
i 
     ut - Fehervari ut keresztezodesehez csatlakozoan letesuljon allomasa.
     
     GORDOS Laszlo >
+ - dolgok elso resz (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Par napja manka leveleben volt egy par dolog, amivel nem nagyon
ertettem egyet, de sajnos ugy elszaladt velem a szeker, hogy tulleptem
a 99 soros limiten, most megprobalom ket cimrol ket reszletben. Elore
es utolag is elnezest mindenkitol, ha a levelek rossz sorrendben
vannak, vagy elegetek van a szoszatyarsagombol... tehat az elso resz:

>     1.. A kozlekedes eseteben szerintem rohadt nagy kaosz van.

Szerintem ez relativ. A kozlekedes minden nagyvaros egyik
legjelentosebb problemaja, ami tobbek kozott abbol fakad, hogy nagyon
gyorsan novekedtek az igenyek, es ezen varosok tobbsegenek belvarosat
meg lovasszekerekhez mintaztak. Ket ut van a szerencsetlen
varosrendezok elott: vagy szetdozeroljak a muemlek epuleteket, vagy
megprobaljak kitiltani a belsobb reszekrol az autokat. Ezert van az
emlitett (tenyleg talan nem tul szerencses) korut-Ulloi ut szukites,
es ezert a magas parkolasi dij, stb. Persze be lehet latni, hogy
pusztan ezekkel nem lehet azonnali sikert elerni, alapveto
mentalitasbeli problemak vannak, nalunk egyelore meg elkepzelhetetlen,
hogy egy kornyeken lako munkatarsak egy autoval jarjanak be, sot, akik
megengedhetik maguknak, gyakran tobb autot is tartanak, eggyel anyuka
jar be, eggyel apuka, egy meg a raadas... ;) Tehat ugy gondolom az
altalad "Dem-Sky illetve pribekjei"-nek titulalt csoport azert nem
vegez annyira rossz munkat. Mindenesetre szamomra pozitiv tulajdonsag
az, hogy ha valaki kepes olyan hosszu tavon megterulo intezkedeseket
hozni, amelyeknek rovid tavon negativ hatasuk van. Nem ugy, mint pl. a
kispesti polgarmester, aki most a valasztasok elott kapott eszbe, es
nekialltak az osszes kispesti jatszoteret felujitani, homokot hoztak
az evek ota kraterkent csufolkodo homokozokba, stb. Ami nem egy rossz
dolog, csak ilyen szempontbol kar, hogy csak 4 evente vannak
valasztasok... ;) szoval elegge kilog a lolab...
Mas. Illetve meg nem:

> tortent? Most kilometeres kocsisor araszolgat, rengeteg benzin megy folosbe,

Ez is egy mentalitas, en ha pont elottem valt a lampa, kikapcsolom a
motort. OK, mondjuk nem tennem, ha nem lennek biztos benne, hogy utana
el is fog indulni... ;)

>     2.. Metro - Anno Domini meg megkerdeztek az embereket, bar akkor is
> tolytak a velemenyekre, hogy mi is lenne a legjobb megoldas.

Nem pont metro eseteben, de mas teruleteken lakokornyezetemben
(XVIII-XIX keruletek) latok lakossagtamogato megoldasokat, szemben a
regi gyakorlattal, miszerint "itt jarda, itt gyep, ahogy azt mi
elkepzeltuk, es kesz" mar szinte minden helyen kovetik az altalam
svedorszagbol ismert peldat, miszerint az uj parkositasoknal egy ideig
nem raknak le jarokoveket, megnezik, merre jarjak ossze a
foldet/gyepet a legtobben, es ott vezetik a jardat. Tipikus peldaja
a lakossag megkerdezesenek. A metro ugyeben nem feltetlenul tartom jo
megoldasnak a kozvetlen megkerdezest, mindenki azt mondana, ami Ot
kozvetlenul erinti. Rengeteg embert meg kellene kerdezni ahhoz, hogy
meg lehessen hozni egy realis kompromisszumot, ez rengeteg penzbe
kerulne, de azert vannak az onkormanyzatok, hogy ezt a szerepet
betoltsek. Be lehet menni a keruleti polgarmesterhez, lehet mondani
neki, hogy mit akarunk, el lehet beszelgetni vele (ilyenkor
valasztasok elott biztos szivelyes lesz, minden szavazat szamit),
kerni, lobbizzon a kornyek erdekeiert, de legalabbis tudjon rola.
Lehet, hogy ez nagyon naivnak hangzik de egyreszt ez meg mindig jobb
hozzaallas szerintem, mint az, hogy ugyis mindegy mit csinalok, ugyse
az tortenik, amit en akarok; masreszt pedig pont nalunk Lorincen
bizonyosodott be, hogy egy szavazat is mennyit er: a majusi
valasztasokon tobbtizezres szavazatmennyisegnel 17 (tizenhet!) szavazat
dontotte el az Orszaggyulesi szek gazdajanak kiletet. Lakotelepen egy
lepcsohazban tobb szavazopolgar van...
Meg valami a belvarosok tehermentesiteserol: Kairoban szamomra nagyon
szimpatikusan oldottak meg a problemat: tele van feluljarokkal a
varos, foleg a belso resz, neha egy-egy ponton harom szinten is zajlik
a forgalom. Aki a varos egyik felebol a masikba kenytelen autozni, az
rahajt egy magasabban meno feluljarora, es szinte 'atrepul' a varos
felett, ha pedig kozeledik a cel, akkor lehajt onnan. Ez turistakent
nagy elmeny volt: a varos folott haladva erdekes volt latni az also
utcakat es hazakat, kb. olyan allapotban mint egy evszazada... Persze
ott is voltak dugok, de ez a feluljaros dolog nem tunik szamomra rossz
otletnek. Egyebkent azt hiszem a metro ujsagban (nem budapestieknek: a
hetekben indult be egy 16 oldalas nagy alaku ingyenes hirujsag metro
neven, a megallokban lehet elvenni, mar ha jut... ;) ) olvastam, hogy
a fovarosban is tobb uj feluljarot terveznek, pl. pont az altalad
emlitett Ulloi ut - Nagykorut keresztezodesbe is.

>  A metro
> megallok eseteben - tobb kulfoldi tanulmany is bemutatta, hogy a ket kijarat
> sokkal nagyobb fejleszto hatasu, es meg a forgalmat is noveli. Ezert akkor
> amikor a 4. metrovonal otlete felvetodott, akkor olyan otletekkel is
> talalkoztam, mint az alabbiak

Szerintem kompromisszum szuletett: a ket kijaratos megoldas nyilvan
dragabb, es ugy gondoltak, hogy inkabb legyen egy kicsit kevesbbe
hatekony az uj metro, de (minel elobb) legalabb legyen.
folyt. kov. ;)

eszpee

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS