Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TIPP 699
Copyright (C) HIX
1992-06-20
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Autovasarlas (mind)  23 sor     (cikkei)
2 SSC = (mind)  4 sor     (cikkei)
3 Hatasfokozojel = (mind)  16 sor     (cikkei)
4 adozas=92 (mind)  41 sor     (cikkei)
5 Munkavallalasi Engedely (mind)  17 sor     (cikkei)
6 auto auto es megint csak auto (mind)  49 sor     (cikkei)
7 auto auto auto (mind)  146 sor     (cikkei)

+ - Autovasarlas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ez a TIPPre megy, mert talan Hollosi Jozsin kivul mast is erint.

Ha valaki olyan burzsuj, hogy vadonatuj auto vetelen tori a fejet (csak az
irigyseg beszel belolem, es plenty of smileys here), az jobban jar egy
"demonstrator" kocsival mint egy valoban ujjal.

Az uj auto ara nehany ezer dollarral zuhan amint az ember kiviszi az auto-
szalonbol, de utana mar az ertekcsokkenes fokozatosabb.  Namost, az auto-
kereskedok tartanak nehany kocsit ami bemutatasra szolgal: ezeket probalja
ki a jonep amikor korulnez.   Ezeket a kocsikat altalaban nehanyezer km
(Amerikaban merfold ...) utan eladjak arkedvezmennyel.  Az allapotuk olyan
mint az uje, es muszakilag se rosszak, mert kevesen tapossak padloig a
gazt amikor a kereskedo mellettuk ul (foleg ha un. "csaladi tipusu" autorol
van szo).  Altalaban a folszereltseg is jobb mint az alapmodelle, mert
ez folvagasra megy.

Itt Ausztraliaban van annyi egyuttmukodes a kereskedok kozott, hogy ha bemegy
egy szalonba, mondvan, hogy kell Neked egy ex-demo egy eleg gyakori modell-
bol, akkor ha nekik nincs is korbetelefonaljak a sajat gyar kereskedoit.

A tobbi kerdeshez nem tudok hozzaszolni.

Anto'ny Gyuri             
+ - SSC = (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Fizikusok, es egyeb erdeklodok: ki-mit tud a Kongresszus dontesenek tenyen
tul? Mikor kerul a dolog a Szenatus ele?
Pletykak, hirek, ve'lt hirek, a'lhirek, re'mhirek?
                                                    L.Zoli
+ - Hatasfokozojel = (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves TIPP-elok!

Viszonylag uj (nehany honapos) olvasoja vagyok a TIPP-nek itt Angolhonban,
es rendkivul jonak talalom, raadasul ide szinte mertani pontossaggal erkezik.
Sok ujdonsaggal is szolgal, peladul ugy latom, nagyon divatos egy jel, amit
eziranyu kepzettsegem hianyaban talan leginkabb 'hatasfokozo jelnek' neveznek.
Orulnek, ha felvilagositanatok arrol, hogy mi is ez, es arrol is, hogy vegul
is melyik a helyes formaja. A TIPP-ben ugyanis mar vagy 6 fele't is lattam
belole. Nekem a legszimpatikusabb a ' :-) ' ,de volt mar
(:-
):-
;-) , es tobb mas variacio is.

Kivancsian varom a valaszt!
:-)
Udv, Molontay Tamas (Anglia)
+ - adozas=92 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves TIPPelok!

Az utobbi hetekben igen sok adozassal kapcsolatos hozzaszolast olvastam a
kepernyon. Mielott kijottem (majus 11) alaposan attanulmanyoztam
az ezevi adotorvenyeket. Ugy erzem a pontossag kedveert mindenkeppen
be kell gepelni a SENDDOC megfelelo helyere az idevonatkozo paragrafusokat,
amit amint hazaertem meg is teszek (junius 29 utan).

Addig is csak a megdobbentes celjabol roviden osszefoglalom amire emlekszem:

1. Lenyeges, hogy kire vonatkozik es kire nem a hazai adotorveny! Ez ugyben
a rendelet homalyosan fogalmaz!
2. Akire vonatkozik annal minden bevetel adokoteles, ha veletlenul mar adozott
utanna az illeto (mondjuk kulfoldon) akkor az eljaras csak annyiban kulonbozik,
hogy a magyar allanak fizetendo ado osszegebol levonando a mar egy mas allamnak
fizetett ado.
3. Szinten nagyon fontos, hogy milyen jovedelmek elveznek kiveteles elbiralast.
Errol kulon fejezet szol. Kedvezmenyezettek az osztondijasok, a hivatalos
kikuldetesen levok. Hogy pontosan mi modon azt ket het mulva begepelem szo
szerint.
4. Nagyon fontos a koltsegelszamolas lehetosege. Ha pl. egyeni munkavallalo-
kent nehany honapot kulfoldon tolt a szerncsetlen magyar adoalany akkor
az ezen tevekenysege soran felmerulo koltsegeket levonhatja az adoalapjabol.
Az en ertelmezesem szerint itt az utikoltseg es valamilyen napidij atalany
veheto figyelembe, Ez utobbi a napi 30 es 80 USD kozt mozog ertelmezestol
fuggoen.

5. Az az ossznepi tarsasjatek amit az adohivatallal viv a magyar adozo kozonseg,
hogy az aktualis adotorvenyek kiskaput az adozok feltarjak szeptemberre, mire
az adohivatal nekilat az uj szabalyok kidolgozasahoz es decemberre kidolgozza
az uj, mar kisebb kiskapukkal biro szabalyokat most rank nezve igen sotet es
vigasztalan fejezetehez erkezett! Bizni es remenykedni persze lehet, mert a
tavolrol is nagy hatasu lobbyzok decemberig meg kibulizhatnak egy-egy
miniszteriumi vegrehajtasi utasitast mely egyertelmusiti (remelhetoen sza-
munkra pozitiv iranyban) a rendelet ertelmezesenek modjat!

Kerlek benneteket, hogy amennyiben elkerulte volna a figyelmemet es valaki
mar bekuldte a reszletes szoveget, akkor figyelmeztessetek nehogy hiaba
faradozzak.

Mernyei Ferenc
+ - Munkavallalasi Engedely (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok Emberise'g!

Burokracia ugyben kernem segitsegeteket, hatha valaki jartasabb az ilyen
jellegu utvesztokben, mint en.

A helyzet az, hogy -ne igyunk elore a macska borere- ,de bekovetkezhet,
hogy Spanyolorszagban kapok allast es erre az eshetosegre szeretnek
felkeszulni.
Ezert aztan nagyon kerek mindenkit, ha valaki tud valamit arrol, hogy
megy a Munkavallalasi Engedely megszerzese Spanyolorszagban, vagy netan
valakinek mar van is ilyen, legyen szives ossza meg tapasztalatait velem.
Gondolok itt arra, milyen hosszu ideig tart kikavarni, kell-e vizum elobb,
mennyi idore adjak, stb.

Orok halam:

Tamas.
+ - auto auto es megint csak auto (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Jozsef (Hollosi)!

Nehez dolog autoval kapcsolatos "jo" tanacsokat adni
, mert tobb szerencse
kell egy jo vetelhez, mint tudas.
Azert megprobalom. Konnyu dolgom van a Yugo es Pinto kerdesben. En nem
vennek. A Yugo, ha emlekezetem nem csal, latvanyosan bukott 1989-ben, ami
miatt meg lehetne venni, de egy itteni ismerosomnek is van, s a tapasztalatok
minimum ovatossagra intenek. A Pinto egyontetu amerikai velemeny szerint
egy rossz konstukcio. Nem tudom kijavitottak-e legnagyobb hibajat:
 utkozestol kigyulladhat.
A nemet kocsikrol en is lebeszelnelek. A szerviz megfizethetetlen, s
raadasul nem is nagyon ertenek itt a javitashoz. Ha valami meghibasodik,
altalaban egesz blokkokat cserelnek (ez az amerikai kocsikra is igaz,
de az legalabb olcso). Nekem itt ket nemet kocsim volt, egy VW bogar
(17 eves volt, de nagyon jol ment), s egy BMW 320i. Az utobbit az
olajfogyasztasa tette nelkulozhetove. Egyebkent veszett egy kocsi volt.
120-nal meg nem volt padlon a gaz. Telen viszont "elmeny" volt vezetni (hatbor-
zongato). Viszont nem volt nagy ingerenciam ujragyurzni.
A kocsik az elso ket evben vesztenek legtobbet az ertekukbol. Ket es harom ev
kozott mar nem olyan nagy az ertekkulonbozet.
Hogy milyen kocsit erdemes venni? Az attol fugg mennyi idore, milyen eghaj-
latra, s milyen hosszu (s foleg milyen dimbes-dombos helyre) utakra.
A fogyasztast (amig a benzin ilyen olcso) nem nagyon neznem (hacsak nem
kirivoan magas mint pl Ford Mustang), mert ez a vezetotol is nagyon fugg,
s a kulonbozet nem olyan draga.
A Japan- nem Japan temahoz csak annyit, sok kocsit itt Amerikaban szerelnek
ossze. Csak peldakent: Mazda, Toyota. A gyartasi szambol ki lehet deriteni az
eredetet, mert a Japan egy J-vel kezdodik (altalaban).
Ha megbizhato "kiskocsit" akarsz, arra a Toyota Corollat, a Mazda 323-at,
a Mirage-t, s elsosorban a Honda Civicet ajanlanam.
Ha kenyelmesen akarsz utazni, akkor egy doher nagy amerikait kell venni,
mar csak azert is, mert altalaban a nyolc hengerbol 4-6 mindig mukodik, s
az boven eleg. Az arukat messze nem tartjak ugy, mint a japan kocsik. Az
olcsok koze tartozik meg a Hundai. Ezt szerintem akkor vegyel, ha ertesz a
kocsikhoz.
Ennyit "roviden". Meg par jotanacs. Meg kell venni a "blue-book"-ot. Abbol
eleg jol megtudhatod, melyik kocsinak mennyi az erteke. Ez segit a valasztasnal.
A masik es legfontosabb: nagyon vigyazz a dealerekkel. Ne siess donteni, ne
engedd, hogy rabeszeljenek. Mindig nezzed meg volt-e uj festes a kocsin (ez
olcso). Vidd el bemeretni a motort (vagy magad is megteheted par szerszammal).

Jogsi:
Tudomasom szerint csak harom honapig hasznalhatod a CA jogsit NJ-ben. Utana
le kell tenned a helyit. Itt ez a szabaly.

Remelem segitettem egy kicsit.
Udvozlettel:
	Andras
+ - auto auto auto (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Jozsi es mas ujonnan USA-ba erkezo wannabe autozok !
Jogositvany talan a legegyszerubb: Californiai (egyeb USA allam,
vagy magyar, vagy nemzetkozi) jogsid alapjan pofonegyszeru irasbeli
teszt utan egybol megkapod a NJ engedelyt (a CA jogsit bevonjak;
USA-ban CSAK EGY ervenyes jogsid lehet). Szerintem helyi allami
jogositvanyt az USA-ban MINDENHOL abszolut elsorendu fontossagu
dolog megszerezni, egyreszt mert egy ilyen identifikacios papir
nelkul alig lehet letezni (pl. csekkel meg sokkal kevesbe tudsz
fizetni helyi ID nelkul a keleti parton, mint Californaban), masreszt
pedig JOGILAG nagy kalamajkakba keveredhetsz helyi engedely hijan
HA VALAMI BAJ VAN. Az igaz, hogy AMIG NINCS baj, addig a kutya
sem (meg rendor sem) torodik vele, hogy vajon atutazo turistakent
vagy letelepedve fordulsz elo valahol, (vagy akar nemzetkozi
jogositvanyod van, amirol egy atlagrendor azt sem tudja hogy eszik
vagy isszak, de NEM akad fenn rajta) de pl. ha balesetbe keveredsz,
akkor rogton baromi komplikaciok tudnak keletkezni (pl. biztosito
"fraud" miatt nem fizet).  Sot, BIZTOSITAS ugyben is abszolut nem
mindegy MILYEN jogsid van; ha nincs lakcimednek megfelelo allami
jogositvanyod, akkor biztositast vagy nem fogsz kapni, vagy dragabb
lesz, es/vagy baleset eseten emlitett nehezsegeid szarmazhatnak. A
CA-ban szerzett AAA biztositas aranyat er, szerintem a Dept. of
Motor Vehicles (DMV)-tol NJ jogsid kivaltasa utan azonnal a AAA
helyi irodajahoz menj (cim a Yellow Pages-ben). A CA-i (kulonosen a
pontmentes, balesetmentes) biztositasod alapjan majdnem tuti hogy
ez lesz a legkonnyebb (es egyik legolcsobb) biztositasi lehetoseged.
(Raadasul a AAA [autoklub] szolgaltatasai altalaban igen jok,
mindenkinek feltetlenul ajanlhato. Tagdijat (cca $40/yr) mar az
ingyen kaphato terkepekbol is "visszakaphatod", nem beszelve
baleset vagy akar benzinkifogyas eseten valo praktice ingyen valo
mentoakciojukrol). Biztositashoz "RECORD"-od a leglenyegesebb! (Aki
otthonrol jon, probaljon ANGOLUL, elfogadhato kinezesu papirt
szerezni otthoni biztositotol hogy pl. x evig nem volt balesete [:-)
ugy latszik mar regen volt otthon PA!] . Ez TALAN segit. Egyes
allamokban, [pl. California] kulfoldinek minden rekord nelkul
altalaban min. egy eves helybenlakas kell biztositashoz.

Hosszabb idore (mondjuk 3 honapnal hosszabbra) alig hiszem hogy
autoberles (rental vagy lizing) kifizetodo lenne. Az elso draga (csak
annak ajanlhato, aki abszolut gondmentes, biztos es futkarozas-
mentes modon akar kocsihoz, biztositashoz jutni, raadasul
javittatasi koltsegek nelkul, s AKI NAGYON JOL VAN ELERESZTVE).
Lizing pedig csak "financing" szempontokbol lehet elonyos
olyanoknak akik ado- es jovedelemstrukturaja kulonbozo "loophole"-
ok es igen komplikalt ado-elonyok kihasznalasat lehetove teszi (nem
hiszem hogy tul sok HIX-es lenne ebben a kategoriaban).

Az autovasarlasnal uj kocsit szerintem csak annak erdemes fontolni,
aki vagy sok evre meg akarja tartani (esetleg athajozva Europaba),
vagy abszolut nem akar/tud foglalkozni javittatassal, es/vagy
szereti es megengedheti maganak. Klise (de igaz), hogy a showroom-
bol kigurulva kocsid erteke maris 1/3-at elvesztette (min. $3000-os
kigurulas).  Amennyiben egy mod van ra, rendkivul tartozkodnek
szinte akarki helyeben "nagyon hasznalt" auto vasarlasatol. (6-8 ev
vagy 100k merfold feletti kocsit NEM ajanlanam megnezesre sem).
Idealis hasznaltkocsi kb. 3 eves, 30-70k merfold kozott, ami a
kezdeti arletores UTAN, es a kocsi lerobbanasi arletorese (6-8 ev)
ELOTT, a ketto kozti "plato" ELEJEN van. Ez javittatasi es
arcsokkenesi valamint megbizhatosagi ossz-optimum.

Ugyancsak tartozkodnek majd mindenki helyeben "dealer"-tol venni
kocsit, nem mintha FELTETLENUL raszednenek (persze igen konnyen
megtortenhet) az viszont 100%-ban biztos, hogy nem Te
jarsz jol a vasarlassal, hanem o. Altalaban minimum egy, de
ertekesebb kocsinal tobb (esetleg 2-3) ezer dollarral tobbe jon, mint
MAGANEMBERTOL venni. En berelnek, vagy ismerostol kolcsonoznek
egy kocsit pl. hetvegere, es a legjobban ismert HELYI UJSAG PENTEK-
SZOMBATI APROHIRDETESEINEK alapjan, AAA-bol vetelezett
terkepekkel felszerelkezve pl. egy hetveget raszannek arra, hogy a
kornyeken maganszemelyek altal eladott kocsikra vadasszak. Ez arra
is jo, hogy az uj kornyeket megismerdd, pl. lakas, vasarlas, bank, stb.
korulmenyekrol tajekozodj.

Tapasztalatom szerint mar eleg regen nem sok igazsag van abban,
hogy a JAPAN kocsik javittatasa sokkal dragabb lenne, mint a
belfoldieke. (Viszont ABSZOLUT igaz, hogy nem-japan importoke,
kulonosen nemet BMW es Mercedes "presztizs"-kocsike csillagaszati,
pl. egy tune-up lehet $1000 nagysagrendu). Altalaban, europai kocsit
csak annak erdemes fontolgatni aki vagy vissza akarja hajozni, vagy
"a'lma" pl. egy BMW vagy Mercedes. HOZZA NE ERJ sem Fiat (ritka), s
KULONOSEN nem Yugo kocsihoz (MEGSZUNT a szervize mindkettonek,
nem beszelve arrol hogy addig is ongyilkossag volt). Igaz, hogy a
japan kocsi szervize valamivel dragabb, de ezt tobb mint behozza,
hogy SOKKAL KEVESEBBET kell javittatni. A JAVITTATASI rakoltes
igy nagyjabol azonos (iranyozz elo mondjuk evi $500-at).  Domestic
vagy japan import kozott igy szerintem az lehet donto, hogy inkabb
kenyelmesebb es baleset eseten biztonsagosabb autot akarsz (pl.
mert gyereket, cokmokot, stb. kell szallitgatnod, hosszabb
utazasokat tervezel) es a kenyelem es biztonsag megeri a legalabb
40%-al nagyobb benzinfogyasztast, vagy pedig europaihoz hasonlo
meretu es stilusu (de JAPAN!) stilusu kocsit akarsz vezetni,
takarekos benzinfogyasztassal, akkor is ha picit szuk.
Legkondicionalas nelkuli kocsit en mar csak azert sem erintenek,
mert (hasznalt kocsi eseten) NEM olcsobb, es meg ha olcsobb is
lenne, az egyik legrosszabb befektetes volna ezen sporolni. (Ha nem
hiszed, probald ki).  Automatikus transzmisszio sokkal kevesbe
lenyeges, de pl. sok varosi kozlekedes (dugo!) eseten, es/vagy vezetni
nem nagyon szereto vagy tudo embereknel szinten igen ERDEMES.

Amerikai kiskocsit (Ford Pinto, stb) NEM ajanlanek, sem Huynday
(koreai) kocsit, exotikus kocsikat (pl. Peugeot) pedig felejtsd el.

Legjobb "deal" tehat pl. egy 3-4 eves Toyota vagy Nissan 30-70k
merfold  korul (4-8 ezer $ range-ben), vagy (nagyobb csaladosoknak)
GM-Ford (Chrysler kevesbe) "standard" kocsi (3-7 ezer $ range-ben).
Maganszemelytol vasarolva egyik legfontosabb megtudni (nem
feltetlenul direkt rakerdezessel) hogy MIERT adjak el a kocsit
(legjobb az, aki ELKOLTOZIK), valamint hogy milyen javitani valo van
rajta (ezt is csak annyira hidd el, amennyire jo emberismero es/vagy
kocsiismero vagy, komolyabb vetel elott feltetlenul erdemes az
autot szakemberrel ATVIZSGALTATNI, es mindjart a "fix-up"
koltseget is tisztazni ugyanott).  Motor vagy transzmisszio hibanal,
balesetes kocsinal (ha pl. motornak gyanus zaja [szelepek!], olaj-
fustolese [tomitogyuruk!], barnas-vizes olaja [hengerfejszigeteles!],
lassu es/vagy rangato automatikus valtasa [transzmisszio!]
mutatkozik, vagy a kocsi eleje, hatulja vagy egyik oldala at van
festve [baleset], akkor GYORSAN jobbra el!). "Rutin" hiba viszont nem
feltetlenul kell hogy kizaro ok legyen (kipufogo lyukas vagy torott,
valtos kocsinal kuplung csuszik, legkondi nem hut es kompresszora
buborekol [feltoltes idoszeru]), gumik simara koptak, akku doglodik,
fekbetet-csere idoszeru, akkor lehet hogy a tulajnal ez volt ami
miatt MOST piacra dobta (nem er ra vacakolni, ugyis kellett mar az
uj kocsi), de neked 50-500 $ rakoltessel MEGERHETI (kulonosen
mivel legszennyezesi es muszaki vizsga miatt vetelkor ugyis vinni
KELL szervizre a vasarolt kocsit a legtobb allamban).

Kulonosen olyanoknak, akiknek "startup" keszpenzuk nincs, de uj
kocsit nem akarnak/tudnak venni, ajanlhato a kocsikolcsonzo
tarsasagok hasznaltauto-akcioja. Ok eleg hamar (alt. max 2 ev)
kiaruljak kb 30k merfoldes kocsijaikat, RAADASUL RESZLETFIZETES-
RE. Igy biztos, hoyg anyagilag nem jarsz tul jol, de egyreszt
altalaban megbizhatobb kocsit kapsz mint a szabadpiacon (sokszor
"limited warrranty"-t is arulnak hozza), viszont SOKKAL olcsobb
mint uj kocsi, s foleg nem kell a kezdet kezdeten tobbezer dollart
kiizzadni.  Nagyon nezd meg azonban a "finance charge"-okat,
mindenekelott hogy rendes szabadpiaci, kulonlegesen elonyos, vagy
eppen uzsorajellegu kamatlabakkal dolgoznak (jelenleg kb12-4-18%,
respectively).

Vegul erdemes figyelembe venni, hogy a hasznalt kocsiknak
szezonalis aringadozasa van. Nyari nagy koltozkodesek idejen (pl. a
tulaj igen messze koltozik es nem viszi a kocsit) nagyon jo
veteleket lehet (szerencsevel) kifogni, viszont ahogy egyre jobban
kozeledik az iskolakezdes, a hasznaltkocsi arak kicsusodasa varhato
(csucspont szept. eleje).

Have fun and safe driving !  -PA

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS