Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX CODER 647
Copyright (C) HIX
1999-11-20
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: Turbo Pascal: 320x200x16M (mind)  65 sor     (cikkei)
2 Re: 16 bites DMA + Hangkartya programozas (mind)  32 sor     (cikkei)
3 CA Clipper es a P2 protko... (mind)  12 sor     (cikkei)
4 MP3 es forditott szamabrazolas (mind)  20 sor     (cikkei)
5 Delphihez kellene egy kis Help! (mind)  12 sor     (cikkei)
6 RX Library for Delphi 5 (mind)  14 sor     (cikkei)
7 Re: Pas-Asm: Ujra grafika 16M szinekkel (mind)  29 sor     (cikkei)
8 Re: Soros port programozasa (mind)  18 sor     (cikkei)
9 Delphi3-exe (mind)  10 sor     (cikkei)
10 Re: visualfoxpro6 help (mind)  10 sor     (cikkei)
11 invalidate rect & handle (mind)  17 sor     (cikkei)
12 MS Forms 2.0 TextBox hasznalata VC++ 6-bol (mind)  29 sor     (cikkei)
13 Re: Soros port programozasa (mind)  20 sor     (cikkei)

+ - Re: Turbo Pascal: 320x200x16M (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello!

> Sikeresen beallitottam a kepernyot 320x200x16M-ra es elkezdtem
> a pixeleket a memoriaba irni. Egy ideig minden szep es jo volt,
> de kb. a kepernyo 1/3 resze ala egyaltalan nem tudtam pontot
> tenni. A problemat szemlelteti a
> http://www.extra.hu/h_zoli/Pixelz.pas
> fajl. 

Igaz, hogy nem neztem meg a progit, de a leirasbol arra kovetkeztetek,
hogy kifogytal a videomemoria 64K-s lapjabol. Mert ugye ha 256 szint
hasznalsz, akkor a kep leirasahoz 64000 bajt szukseges, de ha 16M-t,
akkor ez 3x annyi bajt (2^24), azaz a 64K-ba kb. a harmada fog
beleferni. Ez van nalad. Ebbol levonom azt a kovetkeztetest, hogy a
videomodot nem Linear Frame Buffer modban kapcsoltad be...

> Tud valaki segiteni? Ha lehet, a megoldas ne csak erre a
> konkret esetre legyen jo, mert tervezem a program atirasat
> nagyobb felbontasokra is. (800x600x16M, 1024x768x16M)

Ket viszonylag egyszeru megoldast tudok javasolni, mindketto VESA-s
(Video Bios Extensiont (VBE) hasznal). 1. VESA megszakitasokkal (ezek is
INT10h-k) kell videomodot valtani, mert az elvileg MINDEN VESA-s kartyan
mukodik (nem ugy mint a kartyaspecifikus modok, amik nekem pl.: mentek
Tridenten, S3-on mar nem), es ugy kell beallitani a videomodot, hogy nem
Linear Frame Bufferes. Ekkor a kepernyo 64 KB-os bankokra van osztva, es
az aktualis bankok kozott is VESA hivasokkal valaszthatsz (nem VESA-s
karyaknal ez kartyaspecifikus). Ez a lassabb. 2. Azonban valhatsz egybol
Linear Frame Buffer-be is, ehhez minimum VBE 2.0 kell (osszes mai kartya
rohogve tudja), es akkor egyben erheted el a teljes videomemoriat. Azt
nem tudom, hogy az A0000-tol kezdve-e, ki kell probalni.

> Volt meg egy dolog, ami szamomra kulonos volt...
> Szakirodalom hianyaban, nekem kellett rajonnom arra, hogy a
> video memoria irasakor az elso harom bajt a harom szin-
> osszetevo (BGR sorrendben) es utana kovetkezik egy *negyedik*
> bajt, amit (latszolag) nem hasznal semmire. Megprobaltam
> mindenfele erteket beletolteni, de a kepernyon nem valtozott
> semmi. Ha viszont nem kell neki, akkor minek kell elpazarolni
> pixelenkent egy bajtot?

Bevaltottal 16,777,216 szinu uzemmodba, ez ugye 3 byte. Ha a 65536-ot
osztod 3-mal, akkor nem egesz szamot kapsz, tehat a hataron levo pixelek
kezelese nehezkes lenne. Ezert bevezettek a 32 bites true color
uzemmodot, aminek az a lenyege, hogy a 4. bajt csak azert van, hogy a
pixelek szama egesz legyen egy 64K-s szegmensben. Raadasul sokkal
gyorsabban es konnyebben lehet igy szamolni, ami noveli a grafikai
teljesitmenyt. Az RGB-rol meg annyit, hogy ha 256 szinnel tobbet
hasznalsz, akkor nem palettaregiszterek vannak (mekkora lenne 16,777,216
szinnek mind a 3 adatat tarolni? 48 MB!), hanem a szin szama utal az
RGB-re, tehat:  rrrrrrrrggggggggbbbbbbbb adja a bajtot.  24 bitesnel ezt
a bajtot beirod. 32 bitesnel szinten, de amit utana irsz, az lehet
barmi, mar nem hat a szinre. Ezt tapasztaltad te is. 16 bites modoknal
igy nez ki: rrrrrggggggbbbbb (5 red, 6 green, 5 blue)

Ha erdekelnek reszletesebben a VESA grafikai hivasok, akkor tudom
ajanlani a Ralf Brown fele Interrupt list-et (altalaban CHIP CD-ken
lelheto fel), vagy ha nem tudsz kozelebe jutni, akkor elkuldom neked,
esetleg egy-ket ilyen C-s VESA progimat is. (ha kell)

Udv
-- 
 Tamas Selmeci / TOR][UM 
mailto: 
    F0 0F C7 C8 rulez!
+ - Re: 16 bites DMA + Hangkartya programozas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello!

> A 16 bites DMA-val kapcsolatban kernek infot (vagy Pascal forrast),
> illetve hog y ezt mi modon lehet osszehozni egy SB16 kompatibilis
> (100%-ig) hangkartyaval. 

Nos, azt hiszem ki kell, hogy abranditsalak: en is probaltam 16-bit DMA
lejatszast 100% kompatiblis kartyaval, de a szabvany SB16 utasitasokkal
nem sikerult (es mashogy sem), ket hangkartyan is probaltam! Szoval a
legjobb, ha beszerzed a karya reszletes doksijat, es abbol
szemezgetsz...

Ezek a 16 bites SBPro kompatibilis kartyak ugy tunik csak Win alatt 16
bitesek, a sajat drivereikkel.

A kerdesedre terve: 4-es es folotte levo DMA-csatornak 16 bitesek. Be
kell allitani a hangkartya mixereben a DMA-csatornat, a DMA vezerlot meg
felprogramozni...

> Irni kellene az egyik DOS-os programban egy olyan
> reszt, ami lejatszik 22 Khz-es 16 bites, sztereo wavokat.  Idozitessel
> kapcsolatban is johetnek otletek...

A wave-lejatszomban ezt ugy oldottam meg, hogy futasidoben konvertaltam
8 bitesse 22KHz-re, es minimalis a minosegromlas... ha nincs mas, tedd
te is ezt!

Udv
-- 
 Tamas Selmeci / TOR][UM 
mailto: 
    F0 0F C7 C8 rulez!
+ - CA Clipper es a P2 protko... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hi Okostojások !

Egy jó ismerősömnek gondjai támadtak Clipperrel. P2 processzor esetén
kiakad vagy valami hasonlo... Ugy emlékszem, hogy már a CODER fórum
keretében is volt róla szó, de én nem klipperezek már jó pár éve, ezért
akkor nem is érdekelt a dolog. Tud valaki segiteni, hogy milyen uj vagy
lecserélt OBJ - t ( vagy mást) kell beszerkeszteni ?

                         Előre is köszi
                                         Csaba
                                                Okostojás
mail: , 
+ - MP3 es forditott szamabrazolas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szia

Az mp3 info okes, de lenne egy kerdesem.

 irta:
>ya, es meg valami... ez a dword persze motorola formaban van,
>szoval nem art neki egy bswap eax mielott hasznalni akarod
>a benne levo adatokat....

Az mp3-nal ugye egy 32bites (4byte) szamot kell felolvasni (frame) 
es binaris formaban kell belole adatokat kiszedni. Probakeppen 
alkalmaztam az ltoa(l_num,str,16) fuggvenyt , es str-t kiratva 
felcserelte a byte-parokat. Ez az intel architechtura forditott 
szamabrazolasa? A motorola formarol meg nem hallottam.
kicsit kifejtened ezt a > bswap eax <-ot?
                                                         bye...
> ----------------------------------------------------------
E-Mail: 
PMail32 v3.12a
Web: www.tar.hu/mephysto
+ - Delphihez kellene egy kis Help! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Udv mindenkinek!

Lenne egy oriasi problemam:
Delphi 5 -ben irok egy progit,mar majdnem el is keszult, de csak 1 
ablakos! En pedig meg szeretnem csinalni azt,hogy ha rakattintok 
egy gombra,akkor egy uj ablak (Form) jojjon elo,amit szepen 
megint ki lehet csinositani.Szoval azt szeretnem tudni,hogy 
pontosan hogy is lehetne ezt megvalositani.
Ha segitessz,elkuldom neked a programot ajandekba! :DDDDD

Koszi,
    TCHeeCo
+ - RX Library for Delphi 5 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

1. A Delphi regebbi (1-4) verzioihoz hasznaltam egy un. RX Library componens
gyujtemenyt. Tudna-e valaki segiteni abban, hogy ezt hogy lehet Delphi 5
ala berakni?

2. Sokszor adodik, hogy olyan kerdeseket tesznek fel, amik masokat is
erdekelnek. En is talalkozatm ilyennel, csak valaszt nem lattam. Azert
lenne, mert senki nem valaszol vagy azért, mert maganba teszik.
Szerzintem, szerencsesebb, ha a valaszok is publikusak, igy elkerulhetjuk
a kerdesek duplikalasat.

Koszonettel:
Salamon Sandor
+ - Re: Pas-Asm: Ujra grafika 16M szinekkel (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Hol talalhatok informaciot arrol, hogy milyen videokartyak
>tamogatjak es melyek nem tamogatjak az alabbi video mod
>beallitasokat (VBE v1.2):
>
>  ax: 4F03h
>  bx: 112h , 115h , 118h
>  int 10h
>
>Tobbek szerint ez nagyon videokartya-fuggo. En eddig harom
>videokartyan probaltam, de mindegyiken gond nelkul mentek.
Manapsag (de mar kb. 5 eve is) minden video kartya VESA BIOS-szal jelenik
meg - igy ez igazabol nem problema. Amelyik meg megsem vagy regebbi ahhoz be
lehet szerezni a SciTech-fele Display Doctort ami amugy is altalaban sokkal
gyorsabb es jobb VBE drivert nyujt, mint a kartyan levo eredetiek...

>Es mindegyiken BGR sorrendben voltak a szin-bajtok is...
Igen, az ujabb kartyak altalaban ugyanazt a "formatumot" alkalmazzak, de
1. ez nem mindig volt igy, ergo a regebbi kartyakkal gondod lehet,
2. ez nem azert van igy, mert ennek igy _kell_ lennie, hanem azert, mert ez
igy praktikus. magyarul barmikor kijohet egy kartya, amelyik nem ezt a
sorrendet alkalmazza (foleg, hogy az emlitett funkcio reven maga a VBE is
mintegy "valtozo parameternek" definialja a bajtsorrendet)

Amennyiben esetleg nativ lapozo-rutinokat szeretnel irni az elterjedtebb
kartyakhoz, ugy ajanlom a VGADOC4.ZIP fajl beszerzeset. (Pontos URL-t nem
tudok, de a http://www.altavista.com -mal vagy a
http://ftpsearch.lycos.com -mal biztosan megtalalod...)

Gabor
+ - Re: Soros port programozasa (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Milyen interrupt maszkot es vektort kell beallitani a magas megszakitasok
>hasznalatahoz?
Az IRQ8-15 megszakitasok alatalaban a 70h-77h szamu
szoftver-megszakitasokhoz vannak tarsitva, de az elso PIC megszakitasaihoz
(IRQ0-7) hasonloan tetszoleges szoftver-megszakitasokra relokalhatok.

Ami pedig a maszkbiteket illeti: nos azok nyilvan pontosan ugyanugy neznek
ki es mukodnek, mint IRQ0-7 kozti tarsaikhoz tartozok, csak eppen ugye a
masodik PIC IMR-jebe kell beirni oket (A1h port)... (Nyilvan 8-at ki kell
vonni az IRQ sorszamabol, hogy megkapd a megfelelo bitpoziciot az IMR-en
belul, magyarul IRQ8-15 a 0.-7. bitnek felel meg...)

Persze egyebkent tortenetesen egy jol megirt soros-port kezelonek az sem
okoz gondot, ha ugyanazt a megszakitast tobb adapter is hasznalja... (Ti. az
IIR segitsegevel egyertelmuen azonosithato, hogy melyikuk valtotta is ki
valojaban az aktualist megszakitast...)

Gabor
+ - Delphi3-exe (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello!
Hogyan lehet Delphi 3-ban egy exe fajlt elinditani?
Pl formon: Edit1 (eleresi ut es fajlnev) Button1 (indito)
     Edit1.Text :='C:\játék\winmine.exe'
     Button1 megnyomasara elindul a winmine

Remelem ertheto volt.
Udv:
Tamas

+ - Re: visualfoxpro6 help (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> az alábbiakat írta a következő hírüzenetben:
...
> Sziasztok!
>
> Nem tudja valaki veletlenul, hogy a Visual foxpro 6 (98) -ban hogy lehet
> elocsalogatni a helpet? Az a helyzet, hogy MSDN cd kellene hozza, de az
> nekem jelenpillanatban nincs. Esetleg ha valaki feltoltene a
> helpallomany(oka)t valahova, ahonnan le tudnam tolteni,
Az MSDN Kb 1Gb ezt nehez lesz leszedned :)
Haj a lopott szoftver ugyebar...
+ - invalidate rect & handle (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Helo

1. helo az alapeset az hogy van tobb ablakom amik egymasra lognak
van e valami win32 api tamogatas annak megalapitasara
hogy az also ablak mely reszeit kell ervenyteleniteni hogy csak azt
rajzoljuk ki ami nincs takarva mas ablakok altal.

2. vanak normal windows objecteim (pen, brush, bitmap, font......)
nekem csak az objectum leiroja van meg hogyan tudom meg azt hogy milyen 
tipusu az objektum (tehat pen , brush, bitmap.....) es esteleg hogy 
hasznalljae valaki

3. az lnk file formatuma erdekelne

--
                                            udv: Jan Chika

+ - MS Forms 2.0 TextBox hasznalata VC++ 6-bol (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szevasztok Guruk !

Visual C++ 6-bol probaltam meg hasznalni a MS Forms TextBox
2.0 ActiveX komponenst ugy, hogy azt feltettem egy dialogus
dobozra (CDlgAbout). A Class Wizard-dal beallitottam a
Changed es a Click esemenyek kezeloit.

Futtataskor a Click esemeny megfelelo idoben aktivizalodik.
A nagy problemam az, hogy nem tudok a kontrolba begepelni a
billentyuzetrol szoveget. Ha pl. a Crtl-V billyntyut nyomom
meg, akkor a vagoasztal tartalma belekerul kontrolba es a
Changed esemeny is aktivizalodik rendesen.

A kontrol egyebkent mas tarroloban jol mukodik.

Mit csinalhattam rosszul, vagy mit hagytam ki ?

Egy masok gondom a hasznalattal, hogy ennek a kontrolnak a
KeyPress esemenyekor a kezelofuggveny egy LPDISPATCH tipusu
KeyAscii nevu argumentumot kap. Ez a kontrol leirasa alapjan
egy integer ertek, ami a lenyomott billentyu kodja. Hogyan
banyasszam ki ezt az erteket az argumentum segitsegevel ?

Ha van hasznos tanacsotok, akkor legyetek szivesek megirni
(maganba is) !

Elore is koszonom,

Gabor
+ - Re: Soros port programozasa (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A magas IRQ vektorok INT59-tol kezdodnek:
INT59 = IRQ9
INT5A = IRQ10
 ...
 Ezeket a masodik PIC kezeli, melynek baziscime $A0 (az elso a $20-on van).
A maszkbitek:
 7  IRQ15 (reserved)
 6  IRQ14 (fixed disk interrupt)
 5  IRQ13 (coprocessor exception interrupt)
 4  IRQ12 (mouse interrupt)
 3  IRQ11 (reserved)
 2  IRQ10 (reserved)
 1  IRQ9  (redirect cascade)
 0  IRQ8  (real-time clock interrupt)

Az info a Ralf Braun fele interrupt infobol van. Ajanlom figyelmedbe,
szabadon letoltheto, es nagyon sok hasznos dolog megtalalhato itt!
http://www.pobox.com/~ralf/files.html

Gyuri

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS