Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 300
Copyright (C) HIX
1999-02-20
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Jarmuelektronika, becsapas a javabol. (mind)  50 sor     (cikkei)
2 alfa - szaggat-3 (mind)  20 sor     (cikkei)
3 Szamara gyertyak (mind)  12 sor     (cikkei)
4 Gorilla (mind)  15 sor     (cikkei)
5 Rozsdafalo info (mind)  62 sor     (cikkei)
6 Re: Volvo furcsasag ( 41 sor ) AUTO #299 (mind)  30 sor     (cikkei)
7 re:re: talalmany (mind)  31 sor     (cikkei)
8 Trabi help (mind)  17 sor     (cikkei)
9 Re: *** HIX AUTO *** #295 (mind)  53 sor     (cikkei)
10 Hetkoznapi autok, olommentes, Peugeot, stb (mind)  92 sor     (cikkei)
11 Mazda 626 lokharito (mind)  10 sor     (cikkei)

+ - Jarmuelektronika, becsapas a javabol. (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok !

Egy (akkoriban) kilenc eves Toyota gazdaja azzal keresett meg, hogy a
kocsija nehezen indul el, okadja a fustot, es nem megy tobbet 60 -nal.
A fedelzeti "szamitogepet" kellett volna kicserelni, akkoriban 65 ezer
Ft-ert.
Mivel a kocsi akkori aranak az 1/3 resze lett volna ez a szerkezet, igy
kerdesesse valt, hogy megtartsa -e a kocsit, ami amugy ujszeru allapotban
volt. Megigertem neki, hogy a PLC dobozt, amiben az emlitett elektronika
van, szetszedjuk, es megnezzuk mi lehet benne. Almomban sem mertem
volna gondolni, hogy az akkumulator savgoze, es a beszivargo nedvesseg
nehany helyen annyira elvekonyitotta az aramkori lapon a vezeto savot, hogy
a hideginditasert felelos idozito diodaja kontakthibas lett. Ezert nem ment
az
auto. A szervizben a "szakemberek" megfelelo tester hianyaban rafogtak,
hogy
"cserelni kell". Ugyanis ennel az autonal a pajszer es a kalapacs nem fert
a
motorterbe, mint a Ladaknal, ezert nem is tudtak vele dolgozni.
A PLC egyseg javitasa a szegecsek lefurasaval es a panel kijavitasaval
egyutt
nem tartott tovabb masfel oranal, es a tulaj vigan szaguldozott el tolem.
Persze
az uj PLC -re tartogatott penzebol is hagyott nekem, annyira boldog volt.
Levonva a tanulsagot, egy jo tanacs, mielott barki belevag a fedelzeti
elektronika
cserejebe : Soha nem szabad bontoba menni !!! Ha mar az elektronikanak
"ugy is mindegy", akkor el kell vinni egy muszereszhez (nem olyanhoz, aki
csak a potkocsi vilagitashoz ert !!!), es szepen elojon a kontakthiba,
oxid,
egyeb olyan, ami egy elektronikai keszuleknel barmikor elofordulhat.
Ezek a berendezesek tipus-specifikaltak. A beallitasi ertekek az adott
motorhoz
vannak kalibralva, es ha egy mas teljesitmenyu autoba kerul a "doboz", ezek
a
beallitasi ertekek teljesen maskepp vezerlik a motort. Ezert az elteres.
Hogy a beallitast DIP kapcsolokkal, a regebbieknel trimmerpotmeterrel lehet
elvegezni, erre mar tenyleg szakmuhely kell. Az uj tipusok
chip-programozasara a
szervizek fel vannak keszulve, de a regebbi kocsik vezerleset sem
kiolvasni, sem
programozni-beallitani nem tudjak. A szerelok java resze csak a
legmodernebb
kocsik javitasara (alkatresz-cserejere) van kikepezve, igy amit javitani
kellene, azt
azonnal kidobjak. Elerhetjuk ezzel azt is, hogy ha egy muszerfalban kieg
egy
izzo, akkor a "szerelo" kitalalja hogy muszerfalcsere, 75 ezer Ft...

Peter.
+ - alfa - szaggat-3 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello! 

Zolitol kerdeznem:
Milyen kocsin volt Neked az a kabelszakadas?
Ugyanigy veselkedett a kocsi? 

Mivelhogy, mint ahogy azt mar az illetekes Alfa-szervizt
tanacsolo Zak-nak megirtam, egyaltalan nincs kedvem a 
kocsit a brunni Alfa'ba vinni. Dolgozott ott ugyanis egy 
magyar ismerosom, aki azt ajanlotta, hogy az elektronikat
meg veletlen se engedjem megmeretni, mert az vagy mukodik,
vagy nem. Merese 3500.- Kc, ami kb 20-25e Ft. 

Ami a potmeteres tippet illeti, hogy lehet az, 
hogy leveszem a labam, es akkor is szaggat?
Hiszen akkor ma'r egy teljesen mas pontban erintkezik, 
ha egyaltalan erintkezik.

Koszi!
                    Maria'n
+ - Szamara gyertyak (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Megtudna valaki mondani, hogy egy 1988-as 1.3-as katalizatoros
5 fokozatu Szamaraba milyen tipusu gyujtogyertya lenne a legmegfe-
lelobb? Az eladok a BERU-t ajanljak leginkabb. Ezt viszont nem 
ismerem.

Udv!
Oli
lllllllllllllllllllllllllllllllllll

lllllllllllllllllllllllllllllllllll
+ - Gorilla (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Major Frigyes
  Autoalkatresz- Autofelszereles

Sziasztok autosok.
A:   wrote irta.
>, egyelore nem kivanok a piacra lepni "Autogorilla szuper extra
>minosegi motorvedo adalekommal." 
Miert neeeeem????
Kivancsiva tettel. Nagyon furdalja az oldalamat mi lehet ez a csodaszer?
Gondolom a listat is erdekelne a csodaszer.

Udv: Frigyes



+ - Rozsdafalo info (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Major Frigyes
  Autoalkatresz- Autofelszereles
   Magyar nepmuveszet ajandek

Szia Akos sziasztok autosok.

>Ma'r atrozsdasodott autora erdemes felrakni? Vagy csak javitas
>utan?
Hat javitas utan lenne a legjobb felrakni.
>Tapasztalatok?
Egy parat eladtam belole de relklamaciom meg nem volt. Es nemcsak keleti,
hanem nyugati autora is feltettek.
>Van reszletesebb informaciod a mukodeserol?
Igen leirom neked remelem anyazni nem fogsz a hosszusaga miatt?? 8-8)))[ .

KORROZIO VEDELEM.
A gepkocsik korroziovedelmenek leggyakoribb modja annak meggatolasa, hogy a
levego oxigenje es a nedvesseg erintkezhessen a femmel. A gepkocsik
Korroziovedelmeben kozismertek a festek , alapozo es a rozsdagatlo
bevonatok. Ezek a vedobevonatok addig vedik megfeleloen a lemezt amig nem
keletkeznek a feluleten karcolasok, kavicsfelverodesek, vagy mas
folytonossagi hianyok. Ha mar a femfelulet erintkezik a levego oxigenjevel
es nedvessegtartalmaval ami korroziot idez elo.
A gepkocsik korroziovedelmenek kulcsa a fem elektronvesztesenek
megakadalyozasa. Pontosan ezt teszi az elektronikus korroziovedelmi
keszulek.
Hogy ovja meg a rozsdafalo a gepjarmuvek karosszeriajat??
Ezt a modszert kb 40 eve hasznaljak az oceanjarok es az olajvezetekek
korrozio vedelmere. Ez a katodos korroziovedelmi rendszer. A korroziot ugy
gatolja, hogy egy femen kivuli aramforrasbol folos elektronokat visz ra a
femre. A rozsdafalo keszulek ezt az elvet alkalmazza. A keszulek ket
egysegbol all. Az rugos erinkezovel csatlakozik a lemez feluletehez a
korrozios folyamat meggatolasara. A gepkocsi akkumlatorat
feszultsegforraskent hasznalva, a vezerlo aramkor a rugos erintkezokon
keresztul folyamatosan NEGATIV toltest ( elektronokat ) juttat a gepkocsi
teljes karosszeriajara. Ez az eljaras a katodos korroziovedelmi modszert
valositja meg a gepjarmu karosszeriajan. Ebben az eljarasban a vedo - anod a
gepkocsi akkumlatoranak negativ toltesu lemeze.
A FEMKAROSSZERIARA KAPCSOLT NEGATIV FESZULTSEG AZT EREDMENYEZI, HOGY A
VEDOBEVONAT SERULESE ( repedesek, karcolasok stb) KOVETKEZTEBEN SZABADDA
VALT FENFELULETEKEN KIALAKULO LOKALELEMEK ELLENTETES TOLTEST KAPNAK ES A
SZABAD FEMFELULET NEM KORRODALODIK. " Nem kiabalok ez a lenyeg." Mivel az
egesz karosszerian allandoan folyik az aram, ez meggatolja a teljes
feluleten a korroziot.
A kezsulek leirasa :
Ket reszegysegbol all , az egyik az elektronikus vezerlo aramkort
tartalmazza, ebben vannak a kijelzo lampak . A levego paratartalom eltereset
is eszlelik. ( parasbb idoben erosebben villog a led dioda .) Rogzitese
ontapados modszerrel tortenik. Es a fem rugos erintkezot femesen kell
csatlakoztatni a kocsi karosszeriajahoz. Igen keves aramot fogyaszt. mint
egy digitalis ora  Es folyamatosan kell mulkodnie, hogy a vedelmet
folyamatosan biztositsa.
A serult reszeket folyamatosan ellatja folos elektronokkal es gatolja a
korrozios folyamatot. A keszulekre 10 ev garancia van.

 Udvozlet: Frigyes

Budapest. 1014                 Tel:214-39-50
  Uri u. 24.                       06-20-9446-107



+ - Re: Volvo furcsasag ( 41 sor ) AUTO #299 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szia,

On Fri, 19 Feb 1999  wrote:

> Elore is koszi. No akkor elregelnem banatom okat.
> Van egy Volvo 360 GLT, 2.0i autom. Kb. egy evvel ezelott, bealltam az

> beadta a kulcsot. Namarmost go Volvo szalon, alkatresz ara kb 60k HUF.

Viszonylag olcsonak tunik, a tobbi gyarto arahoz es minosegehez kepest.

> Ez a summa ugye meggondolando, hat inkabb elmentem egy bontos ismeroshoz.
> Talaltunk egy hasonlo alkatreszt, berektuk, a kocsi pocc-roff, indult. Azota
                ^^^^^^^
Szerinem nem pont a te valtozatodhoz (vagy evjartatodhoz) valo ECU-t
tettetek be.

Az elektronikat a gyartok igyekeznek minel kisebb hardver elteressel
gyartani, de a szoftverekben es kalibracios ertekekben nagy kulonbsegek
lehetnek, akar 3-4 honap alatt is valtozhat (motorszam ebben segit).

Ha megvan meg a regi ECU, akkor nezzetek meg, jo-e benne az EPROM. Ha
igen, tegyetek at, es valoszinu megjavul a dolog.
Persze, ha a ket ECU kulonben azonosnak tunik.

Udv,
-=Lajbi=--------------------------------------------------------------------
 LAJBER Zoltan                     http://jht.gau.hu/~lajbi
 GATE Jarmu- es Hotechnika Tanszek                        http://jht.gau.hu
 A member of HuLUG                           http://mlf.linux.rulez.org/mlf
+ - re:re: talalmany (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok !
Koszonom a segitsegeket a talalmanyi  kerdesemmel kapcsolatban.
Nekem annyira jonak tunt az otletem, hogy papirra vetettem, rajzzal
es bekuldtem a szabadalmi hivatalba, es "szabadalmi oltalmat" kertem ra.
Akit erdekelnek ezzel kapcsolatos infok, azoknak itt a Magyar Szabadalmi
Hivatal
ingyenesen hivhato tel. szama: 06-80-345-678.
En meg  a dolgoknak a legelejen vagyok, ugyhogy nem sok infoval tudok
szolgalni.
Talan annyi , hogy van par hely a neten, ahol ingyen (reszben) utananezhet
az ember
kulcsszavas keresessel, hogy hasonlo dolgot mar feltalaltak-e :
www.hpo.hu
www.patents.ibm.com
Mar erdekessegkeppen is erdemes "vehicle" es "security" szavakra rakaresni,
hiszen
rengeteg buggyant otlet is van ezzel kapcsolatban.

Ha valaki esetleg utana tudna nezni, hogy a Volvo,  Mercedes, Audi gyarak
fejlesztoi reszlegenek mi a cime, halas lennek. En a neten irtam mindegyik
cegnek
de eddig csak a BMW es a Saab meltatott valaszra... Egy het utan .
A Volvonak meg az e-mail cime is rossz a sajat homepagen!

Majd irok egy osszefoglalot az ezzel kapcsolatos "kalandjaimrol".
Az otletemrol egyelore annyit, hogy utkozeskor aktivan segiti az
eletbenmaradast, ov meg a serulestol, es utkozes erejetol fuggoen akar
tobbszor hasznalatos is.
Udv:
Istvan

+ - Trabi help (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Olyan problemam lenne, hogy esos idoben neha teljesen elgyengul a motor,
alig van ereje. Elkezd csorogni meg kemenyebb hangja is lesz (olyan
kopogasszeru). Regi trabi, 12V-os, generator, mechanikus gyujtas. Neha
magahoz ter, akkor normalisan megy, de ma pl. amig hazaertem, addig csinalta
nem mult el magatol. Vegigneztem a gyujtasrendszert csatlakozas
szempontjabol, de ugy tunt, minden rendben van vele. Szaraz idoben meg soha
nem csinalta, es regebben sem.

Mi lehet a gond?

Koszi a segitseget

Z

mailto:
+ - Re: *** HIX AUTO *** #295 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Szilveszter !

A HIX-Autó 295 szamaban megjelent leveled nagyon erdekes volt. A
3. pontban azonban valami felreertes lehet. A kompresszioviszonyt
nemigen lehet merni, mert az egy terfogati viszonyszam, ahol a
szamlalo annak a hengerbeni terfogatnak az erteke, amely a
dugattyu "felett" marad akkor, amikor a dugattyu a "felso"
holtponton van.(Maximalis suritesi helyzet, legkisebb terfogat).
A nevezo pedig a teljes hengerbeli loketterfogat, tehat az "also"
holtponti dugattyuhelyzet eseten a "felette" levo terfogat
erteke. Ez talan igy egy kicsit pongyola megfogalmazas, de talan
igy erthetobb. Az idezojelekkel arra akarok utalni, hogy a henger
allasa szerint, (pl. egyes repulogepmotoroknal) a "felso"
holtpont lehet akar legalul is, megis igy hivjak, igy ismerjuk.
Ez azert van, mert a klasszikus esetben a henger fuggolegesen all
es a fotengely alatta van elhelyezve. De hat ezeket biztosan Te
is tudod, csak a tisztazas szandekaval irok.

udvozlettel
oldboy
----Eredeti üzenet----
Feladó: HIX AUTO >
Címzett:  >
Dátum: 1999. február 16. 03:43
Tárgy: *** HIX AUTO *** #295


>=======================================================
>Felado :  [United
States]
>Temakor: Re: vw golf 1.6td ( 66 sor )
>Idopont: Mon Feb 15 02:38:46 EST 1999 AUTO #295
>- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
>
>     Sziasztok!
>     Nekem Golf I. 1.5D volt kb egy evig. Szanaszejjel hajtott
motorral

>     3. A kompressziorol. Myomast mertetek vagy
kompresszioviszonyt??? Ha
>     kompresszioviszonyt akkor 20-27 koruli erteket kellene
merni ha jol
>     tudom. Ha nyomast akkor at kell szamitani egy tablazat
alapjan
>     viszonyszamma. Nem tudom hol lehet szerezni es azt sem,
hogy minden
>     autora egyforma e. A szerelonek mindenesetre tudni kene ha
igazan
>     tokos dizelmotor javito... Az en szetesett motoromban a
legmagasabb
>     ertek volt 13 bar a legalacsonyabb 10 bar. Ez valamekkora
>     viszonyszamnak felel meg. DE ISMETLEM EZ NYOMASERTEK
BAR-BAN!!!
+ - Hetkoznapi autok, olommentes, Peugeot, stb (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Üdv mindenkinek!
Az itt következőket már elég rég írtam, de talán még belefér:
Hétköznapi autók :
>Bemelegitesnek privat rangsorom: Saab 95, 9000; Volvo S70, 960; BMW
>3-as sorozat; BMW 8-as sorozat; Opel Calibra.
Ennyit a hétköznapi autókról.

Ólommentes benzinről :
>Ez igy igaz(de csak a 1993 elotti gyartasuaknal. 1993 januar ota uj auto
>csak katalizatorral hozhato forgalomba, es az olmozott uzemanyag a
>katlizator halalat okozza). Egy tank olmozatlan benzin a regi Skodaba es
>lehet szelepeket cserelni, jobb esetben meguszhatod szelepcsiszolassal.

Két "autó"-m, ami szocialista gyártányú, 1989-ben gyártották őket, csak
akkor láttak ólmozott benzint, ha vaki kölcsönkérte és nem tudta, hogy mi
*csak ólommentest* használunk, minden adalék nélkül:
LADA 2107 : 98 000 km-nél, a motor még kifogástalan állapotban volt.
IZS 2107 dobozos : 102 000 km-nél idén januárban vittem el a kereskedőhöz.
Olajcserék között nem kellett  bele olajat tölteni, a motor még kifogástalan
volt.

Ezek a korszerűtlen masinák vidáman mentek kb. 100 000 km-t ólommentessel,
és ez semmi gondot nem jelentett nekik. Ez persze nem jelenti azt, hogy a
többi típus is kibírná, de a Skoda-nál az egy tankolást kicsit túlzásnak
tartom.

Más ...
Január első szeles napján, az ajtó nyitása közben kivágódott az egy hetes
Peugeot Boxer MHD2,5 hátsó ajtaja és kiszakadt az ajtóból a határoló. Nem
voltam túl boldog.
A megoldása egyébként meglepően móricka, de hát mit akarok! Az ára el sem
érte a 3,5 milcsit ÁFA nélkül!

Innentől aktuálisabb:
Két akku:
Két akkut párhuzamosan kapcsolni csak akkor érdemes, ha azok egyformák és
újak. Lásd Mazda 2200 D kisteherautókat. Az idei tél leghidegebb napján is
határozottan indított.
Ha a két akku nem egészen egyforma, úgy is csak a nagyobb kapacitású, ill.
kisebb belső ellenállású húzza az igát.

Ebben az országban mindenki Bp-n él?
>Egy lehetseges megoldas: Bemesz a Polus Centerben a Korrekt Kft.
>konyvesboltjaba, vagy a Coraba, es megveszed. >3000 Ft, es eleg docogos
>forditas (nemetbol).

Elektronokus gyujtások...
Csodát várni nem szabad tőle. 6-7 ezres fordulatig 4 hengeres motoroknál *a
jól beállított*, hagyományos gyujtás bőven elegendő energiát szolgáltat a
kifogástalan működéshez. Óriási előny, hogy a megszakító nélküli gyujtást
nem kell utánállítani 15-20 ekm-enként a kopó alkatrészek miatt.
Persze ha a Skoda motorja 10-12 ezret pörög ...

Vizezett benzin ...
27 éve pusztítom a benzint és a gázolajat, de még egyetlen egyszer sem
tankoltam vizes üzemanyagot.
Egyébként, ha a kutasoknak sikerülne jelentős mennyiségű vizet elkeverni a
benzinben, azt onnan vennénk észre, hogy alacsony fordulatokon sokkal jobban
húz a motor. 5-10 éve komolyan kísérleteztek azzal, hogy az égéstérbe vizet
juttassanak, ill. még pár éve is látható volt az a magyar úr a TV-ben, aki
megoldotta a víz benzinbe keverésének problémáját.
Ezzel állítólag azonos teljesítmény mellett 10-30 % (!!!!!) üzemanyag
takarítható meg.
Ha mégis vizes benzint tankolnánk, akkor először a tank alján kialakított
kosz és vízgyüjtő telik fel,  innen továbbjut, az üzamanyagszűrőbe (ha van).
Tehát ha egyszer víz miatt megáll az autó, nem egyszerű újra elindítani.

>Temakor: olaj, banan ( 10 sor )
I>dopont: Thu Feb 18 09:38:31 EST 1999 AUTO #298
>- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

>Kedves Autosok!

>Nemregiben volt a TV-ben egy dokumentumfilm a Citroen kacsarol.
>Abban meselte egy manus, hogy Del-Amerikaban jarva elfolyt az olaj.
>Szerencsere jott egy bennszulott, aki betomott az olaj helyere nehany
>banant, amivel megint elindult a kocsi. Igaz lehet ez? Csak kivancsi
>vagyok, egyelore nem kivanok a piacra lepni "Autogorilla szuper extra
>minosegi motorvedo adalekommal." :-))

>Udv: Afonya

A humoristák azt mondják: Egy újszülöttnek minden vicc új!
Gondolom a kacsába is a szelpdeklin keresztül kell olajat tölteni és igy
elég sokáig tart, mire a banán-pempő "lefolyik" a főtengelyhez.
Persze ettől még el lehet indítani, csak kérdés meddig megy?
Ha jó a humorod, úgy add tovább a történetet, hogy banán helyett áfonya
szerepeljen.

Bocs a hosszúságért!

Hali : Szu
+ - Mazda 626 lokharito (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Keresek 1994-es amerikai 626-os mazdahoz (negyajtos lepcsoshatu) hatso lokharit
ot
es esetleg bal hatso lampat.
Mivel ritka a bontott alkatresz ehhez a tipushoz kulfoldrol is meglehetne oldan
i a
beszerzest.
Aki tud errol barmit irjon a kovetkezo E-mail cimre: 
v.hu

Elore is koszi!

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS