Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 865
Copyright (C) HIX
2000-09-12
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 akna (mind)  28 sor     (cikkei)
2 vectra vs astra (mind)  12 sor     (cikkei)
3 kipufogo befogasa (mind)  5 sor     (cikkei)
4 katalizator (mind)  21 sor     (cikkei)
5 kerekosszetartas (mind)  8 sor     (cikkei)
6 ablaktores (mind)  24 sor     (cikkei)
7 kozepkor (mind)  17 sor     (cikkei)
8 3-as BMW (mind)  18 sor     (cikkei)
9 viz meg olaj (mind)  22 sor     (cikkei)
10 Trabantba milyen aksi kell? (mind)  21 sor     (cikkei)
11 spanyol listatars kerestetik (?) (mind)  12 sor     (cikkei)
12 hajomotor, omega, szepitkezes, P-ora, hutoviz (mind)  65 sor     (cikkei)
13 Omega csere (mind)  22 sor     (cikkei)
14 alapjarati szervomotor (mind)  54 sor     (cikkei)
15 Karburator vs. befecskendezo (mind)  72 sor     (cikkei)
16 Parkolas Dujvarosban (mind)  22 sor     (cikkei)
17 Ipiapacs Koltai Peti (mind)  9 sor     (cikkei)
18 tipushibak (mind)  70 sor     (cikkei)
19 Re:Parkolo orak Dunaujvarosban (mind)  10 sor     (cikkei)
20 Re: nemet precizitas & astra (mind)  15 sor     (cikkei)
21 Akinek nem autoja :))) (mind)  8 sor     (cikkei)
22 Proton (mind)  11 sor     (cikkei)
23 Uj auto immaron tenyleg utoljara... (mind)  148 sor     (cikkei)
24 Hol vannak a "kikuldott" riporterek??? (mind)  13 sor     (cikkei)
25 hoppa! (mind)  21 sor     (cikkei)
26 re: hengerfej es betegsegei (mind)  8 sor     (cikkei)
27 WIN =?UNKNOWN?Q?=A3100_in?= our WORD SEARCH Game (mind)  14 sor     (cikkei)

+ - akna (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>A melyseget ugy meretezd, hogy a fejed az aknadeszkakig erjen.
>Mar csak azert is, mert igy felered a kocsi aljat. Illetve ha a
>deszkak rajta vannak, tudj alatta "maszkalni" A szelesseget
>pedig a kocsi kerekeihez merd, 8-10 centivel kevesebbre nem art...
 Sajat tapasztalatok apam muhelyebol: a testmagassaggal megegyezo melysegu
akna tul mely! Az atlagos kocsik szabad magassaga 15-20 cm kozott mozog,
vagyis a kocsi legalacsonyabb pontja is ennyivel feljebb van. Ha fel akarsz
nyulni a blokk oldalan, vagy mittudomen, akkor innet tovabbi 40-50 cm-t kell
nyujtozni. Ami egy kicsit kinos. Emellett nem latod a padlot, tapizassal
kell a szerszamokat megkeresni. Szvsz a jo akna kb az alladig er. Persze ha
csak Ferrarit akarsz javitani...Szelessegben szerintem a kerekek belso
oldalatol mert 10-10 cm-t batran el lehet hagyni. Ekkor me'g tudsz emelni
"krokodil" emelovel, illetve elersz minden szerkezeti elemet. Szelesebb
aknaba a gyengebbek hajlamosak beleesni, foleg ha nincs bedeszkazva. A
legalabb 60as szogvas jo peremnek, de fuleket kell ra hegeszteni, amik a
muhely padlojaba vannak betonozva. Kulonben kifordul. Ha viszont egyszer
perememelo kerul bele, akkor erdemes elotte azt megnezni, mik a szabvany
meretek. Ill. ilyenkor ugrott a deszkazas. Deszkanak csak kemenyfat (akac,
tolgy, bukk) szabad es erdemes. A lemezalap szvsz felesleges, jobban jarsz
egy savalappal korbe a fal ala, ilyenkor a padlot utolag kell kionteni, es
nem kell a 20cmes beton. A 80kg-os szerelo egy 30 kg-os valtoval a kezeben
ebbe sem szakad bele... A tobbi szerintem is jo.



ui: ha nem csak szerelesre hasznalod (ill. nem ez a fo profilja), akkor
erdemes egyik sarkot foldesre hagyni, jo lesz zoldsegtarolonak (krumpli,
repa, alma). A pinceszeru kornyezetben tovabb friss marad.
+ - vectra vs astra (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Erosebb-e annyival az 1.6-os Vectra az 1,4-es Astranal,
>mint amennyivel nehezebb? (Csak a villamos
>elozes miatt kerdezem.)
 Az 1.6os Vectra 100LE,az 1.4es Astra 82LE, azaz 22%kal erosebb.Sulyban meg
kb 1400/1200kg(becsles, utassal), vagyis ott csak 16% tobbletsuly van. Ha
ugy tetszik, a Vectraban 14kg/LE, az Astraban 14,65kg/LE. Ami ennel sokkal
fontosabb: a max. teljesitmenycsak 1 adott fordulaton ervenyes, a
kozlekedesben viszont a teljes tartomanyt hasznalod. Minel nagyobb a motor,
annal nagyobb a nyomateka vegig, vagyis a villamoshoz nem kell feltetlenul
visszakapcsolni, ill. ugyanarrol a fordulatrol v. sebessegrol nagyobb
gyorsulast tud produkalni.

+ - kipufogo befogasa (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

igen, ha befogjak, egy ido utan a kipufogogazok nem tudnak a hengerbol
kijonni, es lefullad. Mas kerdes, hogy kb 10 percig tart, mire a
kipufogorendszer annyira feltelik, hogy a tulnyomasos egestermek sem tud
kijonni a hengerbol...

+ - katalizator (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Remelem a holnapi auto nem csak rolam fog szolni :)

>Szerintem sokkal nagyobb
>szerepe van ebben a katalizatornak, ami nagyjabol a befecskendezessel
>egy idoben valt divatossa. Nem? Gyujtson valaki fenyt.

Nem a katalizatornak van a legnagyobb szerepe, hanem a Lambda szondanak!
Ez nelkul nem menne a katalizator sem sokra!
A lambda szonda "figyel" arra, hogy milyen a kipufogogazok
koncentracioja es visszajelez a befecskendezo, meg az
elogyujtasszabalyozo rendszernek, hogy mennyi uzemanyagot es mikor
froccsentsen be! Ezt nevezik feed-back szabalyozasnak.
Ezt a karburator eseten hogyan lehet megoldani? Ha lehetne allitani a
fuvoka atmerojet real-time-ben akkor igen. De maskepp nem lehet. A
katalizator ha nem kap lambda=1-et akkor biza elegge szomoru lesz a
sorsa!

--
Minden jót, Fekete Zoltán

Powered by RedHat 6 Kernel 2.2.14
+ - kerekosszetartas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Az elsokerekmeghajtasos jarmuveknel V-ben, a hatso kerek hajtasu
kocsiknal /\-be kell alljanak a kerekek. Altalaban a felni szintjen
mert kulomseg 2-4 mm (lehet hogy tevedek).

--
Minden jót, Fekete Zoltán

Powered by RedHat 6 Kernel 2.2.14
+ - ablaktores (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Remelem meg nem unjatok, 2 napig nem tudtam irni!

Egyik ismerosom jott haza Sepsiszentgyorgyrol mikor 3 izomagyu
megeloztek, keresztbe alltak az uton a Dacival megallasra
kenyszeritettek. Ekkor az egyik alak okollel beutte a WV Transporter
ablakat, allitolag azert mert a bacsi nem engete oket, hogy megelozzek.
Az oreg kihivta a rendoroket, a zsaru meg azt mondta, hogy ezt nem
lehet kozuti balesetnek beszamitani es tovabballt :(
Eleg szomoru eset. En szemely szerint belhajtottam volna a Daciaba, nem
tudtak volna megallitani. Van annyi badogos ismerosom aki 1 uveg
palinkaert megjavitotta volna a kocsit, 2 lampat meg kaptam volna
biztos valahol! Belehajtas utan lukverc meg aztan megint bele.
Addig ezt mig felre nem allt volna.
Ra egy hetre, ugyanennek az ismerosnek a kapu elott tortek be egy nagy
kovel az ablakat, mire kiment a magnoval mar elleptek!
Altalaban a lopott cuccot a taxisok veszik meg!

UI: Levente, inkabb Linuxos mint DOS-os! A DOS-t is a M$ csinalta. Veluk
vegre megtelt a t...m!

--
Minden jót, Fekete Zoltán

Powered by RedHat 6 Kernel 2.2.14
+ - kozepkor (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok Autosok,

>3eve amikor az M1 valamelyik szakaszat csinaltak meg a felesleget sem
>soportek le rola... Hiaba mentel 60-70 kozott (ekkor meg 'annyira'
>nem kapta fel a zuzalekot), ha elhuzott melletted valaki csak ugy
>csattogott a kocsin... Azt hittem a szivem szakad meg...

Ilyenkor erdemes az egyik kezedet a szelvedon tartani, azt mondjak, ha
ott a kezed akkor a felpattano ko nem tudja betorni a szelvedot. Valami
rezges elvezeto a kezed gondolom.
Itt most nem kilos korol van szo, hanem arrol a kavicsrol amivel az
utat szorjak.

--
Minden jót, Fekete Zoltán

Powered by RedHat 6 Kernel 2.2.14
+ - 3-as BMW (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok Autosok,

>Hat nem tudom a heten lattam egy uj 3-as BMW-t nem volt a hatuljara
>semmi kiirva.
>Figyelgettem a hatsolampat, es a vonalvezetest.
>Hat nem akarok megserteni senkit, de ugy nez ki europat eluraltak a
>japan forma es erzesvilag megalmodoi.
>Magyarul megmondva kb. olyan 1-2 evvel ezelotti japan design szaga van.

Ez igaz! A nemetek nullak a design szinten. Ezert is olyan legendasak
az amerikai kocsik. Ott van design. Sot ez a retro mania is jonak
igerkezik. Meg egy pick-up-ot is jobban meg tudnak rajzolni mint a
nemetek egy luxuskocsit!

--
Minden jót, Fekete Zoltán

Powered by RedHat 6 Kernel 2.2.14
+ - viz meg olaj (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok Autosok,

>A kerdesem az lenne, mennyit ideig lehet a motrot
>karosodas nelkul igy hasznalni, illetve valoszinu-e, hogy a helyzet
>egyre rosszabb lesz, es a vegen egy koltseges szerelesbe futok
>bele... Jelen pillanatban van egy ajanlatom: 18-20 ezresert 
>kicserelnek a tomitest. Erdemes ra aldozni, vagy varhatok a 
>kovetkezo olajcsereig? Apropo olaj... A becsorgo viz mennyire
>teszi tonkre az olajat? 

Az en ajanlatom az, hogy allitsd le mig meg nem javitod! Nem biztos
hogy a tomites a ludas. Lehet a hengerfej gorbult el, vagy repedt meg
valahol! Igy ha kicsereled akkor is folyni fog. Igy ha szetkapod akkor
erdemes elvinni leellenorizni egy kicsit!
Ne varjal a kov. olajcsereig. A vizes olajat mar csak fakerites
tartositasra lehet hasznalni. Hiaba valasztod szet, ugy is marad benne
elegendo viz. A vizes olajnak altalaban sarga szina szokott lenni!

--
Minden jót, Fekete Zoltán

Powered by RedHat 6 Kernel 2.2.14
+ - Trabantba milyen aksi kell? (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok reg nem latott Autosok!

Regen jartam nalatok :-( es bizonyara ezert (is) vagyok olyan
tudatlan, hogy nem tudom, hogy a Trabantba (2-utemu, elektronikus
gyujtasu es elektronikus fesz.szabalyozos) eredetileg milyen 12V-os
akkumulator valo? Pontosabban *hany amperoras* kell bele?
Jelenleg egy 45 Ah-s aksi haldoklik es le kellene cserelni.
Lehet, hogy a Trabim kalozmasolat? - mert nem volt hozza
se doboz, se kezikonyv :-)))

Sajnos  nem tudom, hogy
- tenyleg ekkora kapacitasu kell-e bele? illetve
- nem lenne baj, ha kicsivel nagyobb kerulne bele,
   mondjuk kb. 55-60 Ah-s? (Tehat szabad-e nagyobbat
   beletenni?)

Ha valaszolsz, kernek szepen egy cc-t maganba is, mert
jelenleg nem vagyok "feliratkozva" az Auto-ra.

Udvozlettel:
Varga Gyula
+ - spanyol listatars kerestetik (?) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Haho!

Van itt a listan esetleg Spanyolorszagbol listatars?
Alkatreszt kell venni a kocsihoz, es ahogy korulneztem,
a Spanyol IRB szinte a legolcsobb az alkatreszek kozott.
Kivancsi lennek, ottkinn milyen arban van az alkatresz.
Esetleg postai kuldemenyre gondoltam...
Az alkatresz itthon 41000 HUF.

     Zsolt
  AUDI 100
   Ékezet!
+ - hajomotor, omega, szepitkezes, P-ora, hutoviz (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

> Ujra itt vagyok, mert most mint mar irtam egy motorfejleszto cegnel vagyok
> fejlesztomernok es most grazban vagyok 2 honapig kikuldetesben egy szinten
> motorfejleszto cenel 
Walter!  Gratula!   Eszmeletlenul erdekes lehet az egesz melo... 
(annak idejen en is majdnem jarmugepesznek mentem...  :-))) )
Az a versenymotor nem semmi!!!!   0.2 mp alatt 500 Nm...
Ezalatt mennyit esett a fordulatszama?

> volt egy hajomotor. Kb 100 000 ccm 5000 Le, ami nem olyan sok a merethez
> kepest, a nyomatek 27000 Nm korul volt. 
1000 ccm-re 50 Le jut, mar ez nem rossz...  De hogy 1000 ccm-re 270 Nm,
az a nem semmi!!!!!!

> Az egyesz akkora, mint egy jo nagy nappali szoba es ket darab 1 m atmeroju 
> turbo toltotte fel a motort.  Orult nagy es a hangja nagyon allat.
1m..??   Gondolom nem 0.2 mp alatt veszi fel a terhelest...  :-)))))
Jo nagy turbolyuk lehet...   :-))))))
Meg szerencse, hogy egy hajoval nem kell kiloni a piros lampatol...   :-)))

> > Melyik 4M Ft koruli auto tudna nekem >legjobban< potolni a
> > mostani Omegat (meret, kenyelem, felszereles)?
> Hehe, szerintem egyik sem. Amiket itt nezegettel, azok
> also kozep, legjobb indulattal kozepkategorias gepek.
> Az Omega meg erosen felso-kozep kategoria.
> Helykinalat szempontjabol pl. folotte van a felso-kozepnek.
> Szoval vagy vallalod az uj Omegat (9-11M :)) ) vagy veszel egy
> hasznaltat. 4M-ert mar kb. 3-4 eveset kaphatsz IMHO. Es az meg
> igen jo auto bir lenni tapasztalatom szerint :)
Errol van szo...!!!!!!   Ehhez mar nincs mit hozzatenni...  ;-))

> ...egy BMW az egyik kanyar elott ramtapadt, mert nem tudott megelozni. 
> Nezek a visszapillantoba, hogy ki ez a barom. En is hasonlot lattam. 
> Egy no volt az, es eppen a kozepso tukorben ruzsozta magat. ...
> amikor ezt lattam a tukorben en mentem kb 120
> Km/h-val, es a no fel meterrel volt mogottem. Jo hogy megijedtem... :)
A kurva anyjat!   No more comment.

> Ha Dunaujvarosban jartok, erdekes dolgot vesztek majd eszre...
> Teleraktak parkolooraval a varos fontosabb parkoloit.
> Igaz, hogy a parkoloorat uzemelteto Kft a jelenlegi
> kepviselotestulet erdekeltsegi korebe tartozik, de ez
> most nem ide tartozik.
Ha lenne ertelme, ez is az elobbi reakciot valtana ki belolem...  :-((
A demokratikusan valasztott testulet me'g veletlenul sem a 
varos! erdekeltsegebe tartozo kft-nek, a varos erdekeben fizettet 
az ott lako'kkal, hanem ... 

> de a parkolooras zonakon kivul is vannak parkolohelyek.
> Segitsegul: ...
Ami kesik, nem mulik...  :-((   Majd raknak oda is, amint lehet...

> autonk (a Brava), amiben a vezermuszij feszitogorgoje eltorott. Nos,
> az autot megcsinaltak, meg _viszonylag_ tul draga sem volt, 120e Ft-ba
> kerult. De azota a motor jobban melegszik mint azelott. Szombaton
> utana toltottem a hutoviznek, mert a minimum alatt volt. De delutan
> mar megint csinalta. Mi a franc lehet vele? Otletek? Nem hianyzik meg
> egy nagyobb kiadas...
Fogyaszt(hat)ja valahol a hutovizet...  Vissza kell vinni a szervizbe es
igen eroteljesen reklamalni... ennyi penzert tokeletesnek kell lenni.

Udvozlettel

Andras
+ - Omega csere (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>> Felado : Antal Attila
>> Melyik 4M Ft koruli auto tudna nekem >legjobban< potolni 
a
>> mostani Omegat (meret, kenyelem, felszereles)?

>(...)
>Szoval vagy vallalod az uj Omegat (9-11M :)) ) vagy veszel 
>egy hasznaltat. 4M-ert mar kb. 3-4 eveset kaphatsz IMHO. 
>Es az meg igen jo auto bir lenni tapasztalatom szerint :)

Omega CD Reflection, 1997 vege: vagy 14 honapja vettem 
hasznaltan, gyari "alapfelszereltseggel" (futheto 
elektromos tukor es ulesek, ketzonas digitklima, elektromos 
teto es automata ablakok, automata valto, kf felni, 
negycsatornas ABS, V6 motor 170 LE, mittudomenmegmi). 
IMADOM ! Eletem legjobb autos vetele volt. Ha csak 
belegondolok, hogy az araert akkor legfeljebb egy Megane-t 
vagy egy Golfot kaptam volna, elfog a rohogogorcs... 
Egyetertek az elottem szoloval - keress egy jo importort, 
1998-as Omega mar 3,8 korulre lealkudhato 40.000 km korul. 
Keresd a CD Reflection-okat (itthon nem forgalmaztak ezt a 
kivitelt), azokban minden alaparban van a bor kivetelevel.
+ - alapjarati szervomotor (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

>> Temakor: Sierra alapjarat allito motor ( 27 sor )
>> Az alapjarti szervomotoros vezerles lenyege a kovetkezo:
>> ....Az allito szervomotor ...modositja a fojtoszelep helyzetet, igy 
>> a motor terhelesetol fuggetlenul beall az alapjarati fordulatszam, 
>> igy ki van kuszobolve a potlevego tolattyu szuksegessege.
>Mi is pontosan ez a "potlevego tolattyu" ?
A regebbi kozponti es a hengerenkenti befecskendezoknel egy fojtoszelepet
megkerulo levegocso szabalyozo szelepe - lattam tombvazlaton. Motorvezerlo
altal szabalyozott "potlevego" a zart fojtoszelepnel. Ezt en sem ertem
egeszen mire is jo? Ha tobb levego kell, a vezerles nyissa a fojtoszelepet,
de ne adjon tobb uzat. Inkabb a karbis gephez indokolt ez a megoldas.
>A K-Jetronic-os Audikban egy rezgoszelep allitja az alapjaratot (a 
>nyitott-zart allapot ideje valtozik), mint finomhangolas (az alapbeallitast

>egy csavar teszi lehetove...)   
>Ilyesmire gondoltal?    Ez egyszerubbnek es uzembiztosabbnak tunik 
>nekem, mint a szervomotor...
Amit errol eddig tudni velek:
A 97 elotti Feliciakban Mono-Motronic van, lattam mukodni az alapjarat
szabalyozo motort (le kell venni a levegoszuro hazat!): alapbeallitast egy
csavarral vegzed, de, ha nagyon eltekered mar erre is szabalyoz a motor.
Ugyanis eleg jol vissza tud venni a szabalyozasi hosszbol (vagyis a vezerelt
alaphelyzete nem egyenlo a mechanikai veghelyzetevel)! Probakepp kijebb es
beljebb is lett allitva ez az egy _sapkaval biztositott_, de az allitas a
vezerlesben latszolag nem okozott zavart. Talan a nem fokozatmentes
szabalyozast (lsd. alabb) lehet optimalizalni karosanyag kibocsatasra
alapjaraton, ezt a "sapka" miatt gondolom. Mukodes: egyenletes alapjaratnal
bekapcsolt fogyasztonal (pl. reflektor) lathatoan kijebb jon a rud, vagyis
gazt ad. Telen hidegben elinditva a motort a hideg alapjarat kb. 1000 rpm
ez, ahogy a hutovizzel melegitett szivotorok homerseklete megno visszaall a
800 rpm alapertekre. Ekozben ugy tunik, hogy a szabalyozomotor szinte
fokozat nelkul, valojaban szakaszosan engedi vissza a fojtoszelepet 2-3
lepesben, ez a fordulatszammeron lathato (leptetomotor?).
Meg egy erdekesseg, amit tobbszor kiprobaltam: motorfek uzemben sik uton
_rangatas nelkul_ visszaengedi alapjaratig (fordulatszammero szerint) esni a
motorfordulatot. Ekkor negyedikben kb. 30 km/h val gurul rangatas nelkul a
kocsi. Ugyanigy elindulasnal (hosszabb ideig mint szokasos, mivel az
igengyors valtozasokat nem tudja kovetni) csusztatott kuplunggal gaz nelkul
is elindul (1-esben meg emelkedon is). Nagyon jo dugoban araszolashoz.
Felreertes ne essek: csak akkor tud szabalyozni, ha nem nyomod a gazpedalt,
ugyanis ahogy ralepsz, a gazbovden elforditja a szabalyozo rudtol azt a
feluletet amit nyomna.
Megvalami: motorfekuzemben a befecskendezok tenyleg nem adnak uzemanyagot de
csak kb. 1500 rpm-ig csokkeno fordulatig. Az alatt mar ujra nyit a bef.
szelep.
Egyebkent erdekes, hogy a kozponti befecskendezeshez kepest a hengerenkenti
inkabb nagyobb nyomatekuva teszi a motort viszonylag csekely vagy semmi
teljesitmenynovekedessel. (egyuttal laposabba teszi a max. nyomatek
kornyeket)

Udv:
Peter
+ - Karburator vs. befecskendezo (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Szeretnek egy ket dolgot megosztani veletek a fenti temaban.
A karburator mukodesi elvet nem reszletezem, mert  ez mindenki elott
tisztazott. 
Egy par fo dolog van ami miatt sokkal jobb egy befecskendezos motor a
karburatorosnal.
Eloszor is elektronika vezerli. Ez azt jelenti, hogy egy karburatoros
autoban az egyetlen a karburator altal erzekelheto ertek van az a legnyomas,
ami a legsebessegbol szarmazik a keverotorokban. Ez persze fugg a
terhelestol es a fordulatszamtol, de megis csak egy parameter.   A masik
parameter a fojtoszelep allasa. E ketto hatarozza meg az adott
uzemallapotot. Persze vannak segedberendezesek amik segitik hozzaigazitani
az adott uzemallapothoz a keverek minoseget, de ezek is csak ebbol a ket
parameterbol indulak ki. A karburatorban levo fuvokak nem szelepek csak
megfeleloen meretezett fojtasok, amik csak az adott nyomashoz tartozo
atfolyo mennyiseget tudjak meghatarozni, mig az idot nem. Ebbol jol latszik,
hogy a szabadsagfoka egy karburatornak igen kicsi, ezert kenyszerultek a
gyartok tobb fuvokat es tobb torkot kesziteni a karbira. Igy mar eleg jol
lefedheto volt a teljes mukodesi tartomany. Ezzel szemben a befecskendezo
legalabb 20-30 mert ertekkel rendelkezik es ebbol "szamit" ki tovabbi
jellemzoket, amik megahtarozzak a kevereket. Azert irtam, hogy szamitja,
mert valojabvan nem szamitja, hanem kb 500-2000 tablazatbol valasztja ki a
megfelelo korrekciokat, amikkel modositja a kimeno ertekeket. Ez azt
jelenti, hogy egy atlagos befecskendezo kb. 1000 parameter alapjan hatarozza
meg a kimeno jellemzoket. Persze van atfedes, de ez ugy mukodik, hogy van
egy kiindulo ertek, amit te a gazpedal allasaval megahtarozol, hiszen te ezt
szeretned, de aztan ezek a tablazatok szerint megfelelo sorrendben az
elektronika modositja a kimeno ertekeket. Olyan dolgokat vesz figyelembe,
mint homerseklet, legnyeles, kopogas, frodulatszam es meg egy csomo, ami
kulonbozo tablazatokbol kivesz. Ez iszonyu finom szabalyozast tesz lehetove.
Ezeket a tablazatokat sok-sok kiserlet alapjan toltik fel adatokkal (tobbek
kozt en is ezt csinalom mostani munkamban, csak nagy kamion es busz diesel
motorokban, de a lenyeg ugyanaz). Ez az egyesz meg van esetleg fejelve a
lambdaszondaval, ami meg egy visszajelzes is a motornak a kipufogogaz
minosegerol, amit mint ujabb parametert figyelembe vesz. Ebbol jol latszik a
rendszer nagyfoku rugalmassaga. A masik dolog, hogy a kimeno ertek sem egy
ertek, hanem tobb. Egy jol fejlett rendszernel a kimeno ertek a
befecskendezes ideje a fotengelyhez kepest, a hossza, sot moderneknel meg a
nyomasa is valtozik, sot tobbszor is lehet befecskendezni egy szivas
alatt.Ezjavitja a keverekkepzest. 
Miutan az elektrinika vezerli az egeszet egyutt a gyujtassal, ezert peldaul
olyan kenyes uzemallapotban, mint az alapjarat a keverek minosege jelentosen
elter a normalistol. Egy karbi eppenhogy csak el tudja latni az alapjarati
feladatokat. Pl ha egy alapjaraton jaro befecskendezos auton bekapcsolod a
klimat, akkor az ugy tobbletterhelest jelent, tehat gazt kene adni. de nem
ezt teszi az elektronika, mert ez egyreszt fogyasztas novekedeshez vezetne
msareszt a karosanyag emisszio is no. Ezzel szemben nem ad tobb uzemanyagot
csak megemeli az elogyujtas szoget es ettol no a nyomatek, igy kompenzalva
van a klima szamara a nyomatek. Perzse ezt csak bizonyos hatarig teszi, ha
ez nem eleg, akkor tobb benzint is ad. Tehat jo latszik, hogy mindne
uzemallapothoz a nagyfoku szabadsag miatt hozza tud alkalmazkodni.
Van meg ket dologa ami miatt jobb a befecskendezo. A porlasztas a karbiban a
keletkezo vakum (venturi-cso)miatt van. Ez max 0,2-0,4 bar lehet. Ezzel
szemben a befecskendezo tapszivattyuja 3-4 bart is nyomhat igy a porlasztas
sokkal finomabb. A masik dolog, hogy a egy hengerenkenti befecskendezo auton
a porlasztas a hengerhez kozel tortenik. Ez ket szempontbol is jo, az
egyiket Fogash baratunk elmondta ugyhogy ezt nem ismetlem meg, a masik, hogy
itt a homerseklet joval magasabb, igy a parolgas sokkal erotlejesebb.
Gyulladni csak goz allapotu benzin kepes igy ez nagyon fontos szempont.

Miuatn a karburator csak reszleges kepes lefedni a mukodesi tartomany oszes
pontjat ezert a katalizator beepitese nem egyszerui, mert ha tul sok
karosanyagot kap a katalizator akkor hamar tonkremegy, marpedig a fent
emlitett dolgok miatt tobbet kap. A befecskendezo ezzel szemben onmagaban is
tisztabb uzem, igy a katalizator is tud jol mukodni.

Remelem ertheto voltam, de ah barmilyen kerdes van avgy nem ertheto, akkor
akar maganban is, de itt a listan is szivesen segitek, persze ha tudok.

udvicsek,
Walter
+ - Parkolas Dujvarosban (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szia HA!

>A lassu korozes utan kb, a 3. korben elokerult 
>as morcos parkoloor, es lesett befele az ablakon, 
>lat-e az automatabol szarmazo parkolojegyet. Persze
> hogy nem latott. Aztan a kovetkezo korben sem. 
>Es mikor harmadszor talalkoztunk, kejes vigyorral, 
>ragogumival a szamban, sotet napszemuvegben bamultam
> a kepebe, es a ficko majdnem szetrobbant mergeben. 

Gratulalok, nagggyon kirrraly voltal, legyel buszke 
magadra. Ragogumi, sotet napszemuveg... fuuu, mint az 
amcsi filmekben... Remelem, hasonlo stilusban vezetsz.
(Csak anagyon halkan jegyzem meg: meg sokkal nagyobb
kiraly lehettel volna, ha nem egy mezei alkalmazottat
szivatsz meg ilyen lenyugozo modon, hanem magat a 
kepviselotestuletet, de belatom, ez mar nem olyan 
egyszeru...)

nme1

"Know your enemy"
+ - Ipiapacs Koltai Peti (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello Mindenki !

Peti Teged lathattalak ma (09.12) Bp-en a Rakoczi uton ?? Az Astoria-Blaha
kozott
kb 14:00-kor a Blaha fele haladtal. En meg szembe jottem vallalati kocsival, es
eppen a piros lampanal idoztem, igy raertem nezelodni.


Zotya
+ - tipushibak (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szia Zsolt!

 Orommel fedeztem fel nem kis gyujtemenyedet. Engedd meg, hogy szereny
mertekben
 hozzajaruljak muvedhez.
 Amelyik hibat tobbszor eszleltem, 2-sel jelolom.

 Udvozlettel,

 Lizak Otto

  Dacia
     beazo csomagtarto
     4.-ben 60-nal és 110-nel eros rezonancia
     elso sarvedo rohad az ajto mellett
 Daewoo Lanos
 2    csomagterajto nyikorog
 2    kormanymu kotyog, zorog
 2    kormanyrudrol egy kis muanyag elem lecsuszik (pedaloknal), ez eros
 holtjatekot, logast es kopogast okoz -> szakszervizben masikat gyartanak
 helyette, mert az uj gyari is lecsuszik, ez egyebkent fuggetlen az elobbi,
minden Lanosnál erezheto kotyogastol
       fekpedal nyikorog
       nalad feltuntetett hibara javitasi tipp: csak a gyari ablaktorlo
       ugral, az is csak az alig vizes uvegen, a BOSCH ablaktorlo hibatlan
(nem a BOSCH-nak dolgozom!)
       elso lampa beazik
 Fiat Punto
     elso futomuben a szilentek hamar (40e km) kiverodnek, kotyogas
 Ford Fiesta (89-ig)
     zorgo muanyagok es kalaptarto
     a kapcsolok kiesnek a muszerfalbol
     fenyszorokapcsolo elromlik
 2   vezermutengely elkopik, csattogas -> minden 10e km-nel szelepallitas es
     minosegi olaj csereje kitolhatja a hiba megjeleneset (Escort, Orion es
Ka (98-ig) szinten)
     rohad a kerekiveknél, a csomagter aljan, a motorterben és az
     ajtopantoknal
     a tul kemeny futomu miatt a szelvedo bereped
     rossz uton (Dózsa Gy., Bartok B., stb.) hasznalva 5e km-entkent
futomuvet kell allitani
     kormany ferden all
     porlaszto falsot sziv, fel kell ujitani (100e km)
 Ford Sierra
     hatso futomu felso tartonyulvanya kirohad, beszakad, az auto leul
 Opel Ascona
     automata valto rangatva kapcsol -> olajcsere minden 100e km-nel
     muszerfal repedezik
     kerekivek rohadnak
     hatso futomu folott a vaz kirohad
     vezermutengely elkopik
 Opel Astra A
 2    veszvillogó kikapcsolhatatlan (20 Ft-os)
 2    rohad a hatso ajto (csomagter...) ablaka alatt, hatso kerekivnel
 2    kulso homero elromlik
 2    akksi hamar tonkremegy
 2    nyikorgo, lotyogo ulesek
 2    zorges az utasterben
 Opel Corsa B
 2     veszvillogo kikapcsolhatatlan (20 Ft-os)
 Opel Vectra A
 2    hatso kerekivnel rohad
 Opel Omega A
 2    csupa rozsdafolt, ahol csak lehet (korai evjarat)
 2    minden zorog az utasterben
 2    2,3 D és 3,0 inditomotorja hamar feladja (elromlik)
 Renault 19
     vilagitaskapcsolo elromlik (tavfeny, fenykurt nem mukodik)
     elso feknyereg meglazul, rendkivul erosen rezonal és zorog
     ajtozarnyito gombok nehezen mozdithatoak
+ - Re:Parkolo orak Dunaujvarosban (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szia!

Ha ugyis a kocsiban maradsz, olcsobb, ha elakadasjelzo ki,
motorhazteto fel. Barki akadekoskodik, azt mondod lerobbantal, de
mar gyun az AUTOKLUB. Ha nem akadalyozod a forgalmat, barhol 
megallhatsz igy, senki semmit nem csinalhat.

Udv:

Dexter
+ - Re: nemet precizitas & astra (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

.
>
> Kicsit csalodott vagyok. Hol van a nemet precizitas
> elrejtve?
>

Hi!

Nemreg hallottam egy olyat, hogy valami nemet autos ujsagban irtak, hogy a
nemet autogyarak beszelnek a precizitasrol, es a megbizhatosagrol, a japanok
pedig szallitjak azt.

Nemetauto-fanoktol bocs, de tenyleg igy hallottam a dolgot.

Bye: Balazs
+ - Akinek nem autoja :))) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello,

> Felado :  [Hungary]
> Vaddiszno "kenyelmes, biztonsagos" WinNT vagy Win2000?

A Need4Speed nem fut NT alatt :))))

Cs.
+ - Proton (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Haho !

:> A tobbi markat nem ismerem. A Proton az Toyota vagy Mitsu?

Mitsubishi alapbol (mintara?) keszitik. 

Azt mondtak, ha klimat kerek bele, akkor eredeti Mitsu-t epitenek be.


Szep napokat: Antal Attila
http://www.externet.hu/aas
+ - Uj auto immaron tenyleg utoljara... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Haho !

Eloszor is szeretnem megkoszonni a sok segitseget, amivel bombazott
jonehany listatars. Kaptam egy-ket aggaszto hirt is (Octavia olajtekno).

Igen sokan javasoltak egy hasznalt Omegat, de most mindenkeppen
egy uj auto szerettem volna venni, ami a kesobbi Chrysler 300M 
mellett megfelel majd kisautonak...

* Az Astra-ban nem gondolkodtam nagyon komolyan es kaptam is 
jonehany ellen-tippet is rola. Nekem belulrol olyan szukosnek tunik...

* Az Octavia ellen szol az ominozus olajtekno-ugy es a szerintem 
  nagy kaszni (mar az 1.6-hoz kepest). Ronda az ablakemelo 
  kapcsoloja es az 5M-ben meg nincs benne az elektromos 
  ablakemelo...
  HATUL DOBFEK !!! Hmmm... Viszont nagy ter odabenn...

* Proton > nincs automata valto = kidobva, keves felszereltseg...

* A VW Bora nem tudott megfogni semmivel. Nekem nagyon 
   atlagos a design...  Nem lopjak kulonben nagyon ?

* A Megane sem rossz. Ez volt egy ideig a II. helyezett, de a
  Francia gondolkodasmoddal - bar szeretem az avantgarde 
  dolgokat - nem tudtam maradektalanul megbaratkozni...

* A Ford Focusnak tetszett a formaja, csak a valaszthato
  felszereleseket keveselltem... Egyebkent szimpatikus...
  a belseje kicsit kulonc


Tehat: Gyozott a Seat Leon 1.6 Signo...

(A Signo a legnagyobb felszereltseg)

Alaparon 4.185-rol indul, mire minden szamomra fontos belekerult,
ez is 5.1M lett, de ebben mar van motoros tetoablak is.
Egy kis Alfa-s izt ereztem benne (Az olaszok segitettek valoban a
formatervezesben), de mindezt csaladi auto formaban. Az osszhang
engem egy kicsit az Opel Calibra-ra emlekeztetett. Sportos es
megis csaladi auto (pl. ISOFIX gyerekules, oldallegzsak).

Az autoszalonos sraccal egyebkent elegedett voltam, mert igen 
jol tajekozottnak tunt es igyekezett mindennek utanajarni.
Egy kicsit ra akart beszelni a Toledo-ra, meg a kezi valtora,
de hajthatalan, sziklaszilard maradtam. :-)

Egy kis adalek a Toledo-rol: Nezegettem valoban azt is, mert
megiscsak nagyobb a feneke. A dobbenet akkor ert, amikor
kinyilt a csomagtartoja: Egy boszme nagy ter ici-pici ajtoval.
Mondom a fazonnak: hogyan fer ebbe bele egy 17" monitor
dobozzal ? Sehogy, de nezzuk meg belulrol, ahol az ulesek
lehajtasa utan be lehet rakni majd.
Nos, nem... Ott sincs sokkal nagyobb lyuk... Hmmm...
Egy menku nagy hely, de csak kis kitomott mokusokat lehet
berakni, igaz abbol mindjart egy kobmeterrel...
Hogyan terveztek ezt igy el ?
Hja, a regi HatchBack Toledo !!! Tobben visszasirjak...
Az 1.6-os motor szerintem mar kicsi a Toledonak...
(Mentem vele, tehat tapasztalat)

Tegnap mindjart mentem is egy probakort az autoval.
105 LE, kb. mint az Omegaban, dehat a nyomatek !!! 
Az alacsony fordulatszam nem kedvez a benzinesnek.
3 ev alatt megszoktam mar a Diesel nyomatekot a
kesobbiekben belepo turboval egyutt. Ez hianyozni fog...
OK, a klima ment es a tesztauto csak mechanikus 
klimaval rendelkezett... Az enyem persze digitalis lesz...

Jo-jo azert ment eleg jol, ugyanis nem vettem eszre, hogy
mar 100 felett vagyok (varos kivezeto ut...), csak az
orabol. Az Omega is nagyon csendes, nem jon be a kulso
zaj, de itt most a gordulesi zaj is eltunt es szinte nyomta a
fulemet a csend. Ja itt kint IS csend van, mert az
Omegat eleg jol hallani tavolrol, amikor jon...

Jolesett mar egy kis kezi valtas, de akkor sem kertem 
a 6 sebesseges sportvaltot, maradok oregur a kis 
automataval... :-)

A kezi valtoval imadom a ceges Daewoo Lanost gyilkolni,
porgo gumi, csikorgo fek, regebben a rendorsegi Ford
Orion-nal imadtam Mezotur fele meno uton a pupszeru
vasuti atjaron 130-cal atmenni, mert akkor olyan 10-12
metert lehetett repulni (hatul meg szamitogepek.. :-).
(Elore is mondom, az az ominozus vasuti atjaro jobbrol
balrol 500-500 m-re belathato, tehat nem a piroson 
zugtam at !) Meg a Kamarai VW Vento-val Jaszberenyben
egy kb. 30-40 cm-es korabbi egy hetes esotol aztatott 
uton kezifekkel forogni. Amugy jo szaraz nyar volt es a 
cegnel nem erttettek, hogyan lehet saros egy auto 
teteje ?! (egyebkent hofeher auton elegge feltunt)
Manapsag mar inkabb a nyugodt, de tempos vezetes a 
kedvencem. A legjobb dolog az 1.9 TDI lett volna, 
de az nincs automata valtoval es persze 6M lett volna.

Ezekkel a dolgokkal kell majd egyutt elnem, de az eleg
sok extra majd talan kicsit karpotol:

Ami lesz benne:

- Szervokormany (nyilvan)
- Automata valto (vezetesi stilust tanulo...)
- ABS + EDS (elektronikus diffizar)
- Futott ulesek, allithato gerinctamaszok
- CD valtos radio-magno (sebessegfuggo hangero)
- Kombinalt radio+GSM antenna
- Integralt telefon kihangosito az elso konyoktamaszban 
- Kodlampak elol-hatul
- Fenyszoromoso, futott ablakmosok
- Automata klimaberendezes
- Allithato magassagu ulesek
- Elektromos ablakok mindenhol, szinezett uvegek
- Motoros, futheto tukrok, motoros behajtassal (!)
- Vonohorog

Tudom, sokan mondjak, hogy ezek nagy resze csak 
digitalis kacat, de az Omegat is a gazdag felszerelese
miatt imadtam. (meg imadom...)

Egy keresem lenne meg.

Most kerul eladosorba az Omega. Egy alapfelszerelesu
1990-es modell (GL) most 1.070.000 Ft-ra van javasolva
az Auto2 ujsagban. Az enyem CD felszereltsegu...
A pluszok az alapkivitelhez kepest:

o Automata valto
o Klimaberendezes + belso keringtetes (400eFt)
o Motoros tetoablak
o Motorosak a hatso ablakok is
o Motoros - futhetu tukrok + futott ablakmoso fuvoka
o Allithato magassagu vezetoules
o Riaszto + kozponti zar
o Panasonic CQ-DFX 888  CD - radio (4x35W)
   (CD valtot is vezerel + infra tavvezerlos)

Realis lehet 1.4M Ft az autoert ?


Szep napokat: Antal Attila
http://www.externet.hu/aas

Csak az a szep zold gyep (nyomatek) fog hianyozni... :-)

Oh, de igaz a mondas, hogy nyomatekot csak
nyomatekkal lehet potolni... :-(
+ - Hol vannak a "kikuldott" riporterek??? (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Udv morgolodo HIX-autosok!

    Hol vannak a "kikuldott" riporterek???
 Ezt azert kerdezem, mert lassan bontakozik a III.olajvalsag, helyszinre
"kikuldott" riportereinktol varnek rovid beszamolokat, naluk hogyan
alakul a helyzet, milyen a hangulat.

  Szoval, kulfoldi HIX-autosok legyetek szivesek nehany soros
beszamolokat kuldeni, lakohelyeteken milyen a hangulat, van-e meg
benzin?
--
 Udv
  Levente
+ - hoppa! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

udv nektek, autosok!

olyat olvastam, hogy:
alkatreszt kicserelni! Ha alvaz serult es nincs jol kihuzatva, autot
surgosen eladni. Mert ez igy az eletben nem lesz jo, viszont akar
eletveszelyes is lehet adott helyzetben! 

magyarul: dogoljon meg benne mas
-es amikor egy ilyen tragacsot elad az ember,akkor nem kene szolni a boldog
 tulajnak, hogy haver, meg lehet barsznyi az egeszet, inkabb add el te is
 
                       ???
 a forgatonyomatekgorbe fenyeskedjek nektek!

 tibor



---
WWW.EMAIL.CZ - Vase posta zdarma
http://www.email.cz
+ - re: hengerfej es betegsegei (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

 Na, magamnak valaszolok. Nalunk az volt a gond, hogy nem
legtelenitettek utanna a rendszert. Ma reggel megcsinaltak, es azota
jo.

Udv
Domi
+ - WIN =?UNKNOWN?Q?=A3100_in?= our WORD SEARCH Game (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Try Our NEW Word Search Game and Win Ł100

www.drivemart.co.uk

drivemart.co.uk is a premier place to locate Motor Dealers, Product,
Services, News and SO MUCH MORE.

Because we are dedicated to the Motoring World you won't find irrelevant
information to hamper your search requirements on Motoring.

Don't Forget .... Enter the Word Search Game!  For your chance to WIN Ł100
EVERY MONTH!!!

www.drivemart.co.uk

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS