Sziasztok
>>>A 1.7 m-es távolság nagyon picinek tunik.A szobád és hangfalaid méretét
számolva 2.4 m-re tenném a dobozokat egymástól,igy a saroktól és faltól 40 cm-
re kerülnének.<<<
Leteznek mindenfele kepletek, meg progik, amik kiszamoljak, hogy hol van a
legjobb _kompromisszum_ a melyhangatvitel, a szoba sajat rezonanciajinak
gerjeszrtese (amik akar 15dB-es!!! huplikat okoznak a frekimenetben), es az
allohullamok lyukszuro szeru frekikioltasa kozott.
De az elhelyezes nem eleg. Elso lepcsoben a sarkokba (tri-corners, ahol
koncentralodnak a hangnyomas maximumok) lerakott uveggyapot balak (kb. 50-60
cm atmero, 120-125 centi magas, ~4500Ft de eleg lehet a fele is, 60 cm magas,
lehet kapni ilyet is, TEL gyartmany, kette van vagva, hangszigetelonek
titulaljak) a burkolo szovet vagy padlofilc ala esetleg kozeptartomanyt
visszavero foliat berakni, hogy a kelloen diffuz ambience/reverb meglegyen,
(sot direkt jo, hogy ivelt feluletrol szorodnak a hangok.) Ezzel a szoba Q-jat
nagy mertekben lehet rontani, egybol javul a huppogas, az impulzus atvitellel
egyutt. Masik modszer a hangenergia kivezetese a szobabol, (pl. hatso sarokban
levo ajto kinyitasa stb.) egyedileg kell megoldast talalni.
A front-end-ringing-nek nevezett jelenseg ellen, ami az elso falakrol verodo
korai visszhangokat jelenti, (amik kioltasokat, es igy tranziens-torzulasokat
is okoznak) tovabbi hengerek berakasaval lehet vedekezni, ezek lehetnek
vekonyabbak, itt tipikusan 100-200 Hz korul kell elnyelni a hangot, a doboz es
a fal tavolsagatol fuggoen.
A karpitozassal a parhuzamos falak kozt keletkezo fluttering echot (amit
tapsolassal lehet legegyszerubben meghallani, ha van) meg persze az
osszevissza verodo ambience hangokat lehet csokkenteni, a magas tartomanyban.
A tranziensatvitel nem lesz olyan, mint egy jo fejhallgatoban, vagy pl. a
melynyomotol 10 cm-re hallgatva, a szobaakusztika meg a hangdoboz
baffle-step-je, vagyis, hogy lambda/4 korul atalakul gombsugarzova (es igy
100-200 Hz korul belekavar az atvitelbe rendesen, gondolom, ha elektromosan
ezt kompenzaltak, akkor is legalabb a fazismenetbe kavar bele), meg sokminden
egyeb miatt. Eleg konnyen lehet talalni ehhez demo zenei anyagot, legjobb
talan egy szolo dob, foleg a labgep hangjat figyelni, legyen benne azert
eredeti reverb is, hogy mennyire valtozik a dinamikaja, ha "belebujunk" a
melynyomoba, (ilyenkor jobban hasonlit a fejhallgatora) vagy ha legalabb 1-2
meterre elmegyunk.
Torekedni kell az akusztikus szimmetriara is a sztereo kep elessege miatt. A
kozeli, sima targyrol valo kozvetlen visszaverodes magaban is karos, de foleg
akkor rombolja a sztero kepet, ha feloldalas. Ilyen dolgok okozzak pl. az
erosito ala tett allvany hatasat a sztereo kepre, es NEM az, hogy a kijovo jel
barmilyen modon megvaltozna tole. A ful rendkivul erzekeny a szoba
(visszaverodesek) altal okozott mindenfele jeltorzulasra, mivel kb. eppen erre
a celra fejlodott ki, bar nem pont a hifire :)
Altalaban az elv az, hogy elolrol minel kevesebb visszaverodessel, kioltassal
erkezzen a hang, hatulrol, oldalrol viszont mindenkeppen legyen egy diffuz
utanzengese a szobanak, hogy a ful termeszetes kapaszkodot talaljon es egy
kellemes, levegos terelmeny alakuljon ki. Az eredeti akusztikat tokeletesen
ugyis csak jo fejhallgatoval, mufejes felvetellel lehet visszaadni.
A modern keszulekeknel a lanc leggyengebb eleme a (kezeletlen)szoba
akusztikaja, ezen lehet a legkisebb koltseggel dramai javulasokat elerni,
aztan johet a hangdoboz, majd a CD, az erosito, es ha maradt meg idod, az
ezoterika. :)
udv, Sanyi
|