Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX FILOZOFIA 374
Copyright (C) HIX
2000-02-23
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: *** HIX FILOZOFIA *** #373 (mind)  130 sor     (cikkei)

+ - Re: *** HIX FILOZOFIA *** #373 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

HF> =======================================================
HF> Felado :  [Hungary]
HF> Temakor: skolasztika ( 38 sor )
HF> Idopont: Sat Feb 19 10:05:19 EST 2000 FILOZOFIA #373
HF> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

HF>  :
HF> na most ossze akarsz keverni ket dolgot. van a priori es van a poszteriori 
iste
HF> nbizonyitas. az a priorit nevezik ontologiainak is
Szent Anzelm istenervet is ontologiainak nevezik, de az meg a
posteriori. Hogyan is van ez? Az erv kifejtese nelkul valoban lehet a
priorinak velni, de Descartes ujramondasaban mar ez elegge vilagos,
hogy valojaban milyen termeszetu.
HF> . az ontologiai istenbizonyit
HF> ek ugy probalja meg bizonyitani istent, hogy logikai szuksegszerusegkent bi
zony
HF> itja. azaz definial valamit , es aztan bebizonyitja, hogy marpedig ez van.
Szerintem a vita (reszemrol) mar nagyon tul kellene, hogy legyen annak
a tisztazasan, miszerint Anzelm istenerveben nem definial valamit,
hanem megallapitja, hogy letezik az emberekben ilyen tapasztalat. Ezt
mar a vita elejefele leirtam.
HF> szerintem egeszen nyilvanvalo, hogy ez altalaban egyaltalan nem viheto vegb
e.
Mondasz valamit, amelyben elmondod, szerinted hogyan bizonnyit Anzelm,
es erre azt mondod hogy az helytelen. A vita soran mar reflektaltam
arra, hogy helytelenul latod a bizonyitast.
HF>  i
HF> lyen ertelemben nem is sikerult megvedened azt a bizonyitast, amit mondtal,
 es
HF> soha senkinek nem sikerult megvedenie.
A vita valoban nincsen lezarva, az erv ellenfeleinek sem sikerult
meggyozoen cafolniuk azt, valoszinuleg oket sem sikerult teljes
mertekben meggyozni. De az ellenervekre elfogadhato valaszokat
olvastam.
HF>  szerintem az egyhaz ezt hivatalosan el i
HF> s fogadja, ok csupana zt mondjak, hogy isten a poszteriori "bizonyithato", 
avav
HF> y ha ranezel a vilagra, akkor abbol meglatod istent.
Valoban en is ezt mondom, az erv a posteriori. Viszont Szent Tamas
ervei is meggondolandoak.

HF> csakhogy, amennyiben ilyen a posteriori, azaz tapasztalatokbol kiindulo rac
iona
HF> lis elmelekdest muvelsz,a kkor azt tudomanynak nevezik, es sajnos a tudoman
y ma
HF> i allaspontja isten feltetelezese nem indokolt.
Nem, pusztan gondolkodom, filozofalok. Ne kenyszerints ram egy
elvarasrendszert. Ezeken tul, ha a tudomanyom pontosan Istenre
iranyul, miert ne lehetne a diskurzus resze Isten? Attol hogy meg a
tudomanyos kozosseg ezzel nem nagyon foglalkozik, miert ne lehetne. A tudomanyo
s
diskurzusok valtoznak, es tobbseguknek valoban nem szukseges Istent feltetelezn
ie.
Nem is volna ertelme peldaul a kemia tudomanyanak ezt megtennie.
HF>  masreszrol egesz biztosannem bi
HF> zonyithato, mert tapasztalatbol kiindulva szigoruan veve semmi nem bizonyit
hato
HF>  . ld. Karl Popper: A tudomanyso kutatas logikaja c. elhiresult konyvet.
Az ember kepessege a termeszetes belatas.
>> A kinyilatkoztatas a vilag es a vilag folotti let valodi
>> termeszeterol szol, ilyenforman nagyon is gyakorlati
>> tudomany.
HF> en nem azt mondtam, hog ynme gyakorlati, amennyiben elfogadjuk akinyilatkoz
tata
HF> saokat, es le tudunk belole vezetni gyakorlati dolgokat, akkor nyilvangyako
rlat
HF> i. csak azt kell eszrevenni, hogy a tudomany pont forditva csinalja. nem az
 alt
HF> alanos allitasokat tekinti a tudas alapjanak, hanem a tapasztalatot.
A kinyilatkoztatas nagyon is tapasztalani: az ember a tortenelemben
megszolalo Istent tapasztalja meg korlatainak legmegfelelobben.

>>Miert volna az? A hit, a kinyilatkoztatas tapasztalata is
>> tapasztalat, csak nem pusztan az anyagvilagra vonatkozik.
HF> igen, csakhogy erre a tapasztalatra a tudomany, azaz a racionalis gondolkod
as a
HF> zt mondja,
A tudomanyt leszukited a racionalis gondolkozasra? Es a jogtudomany :)
HF>  hogy nem az a magyarazata, hogy isten kinyilatkoztatasa, hanem mas.
Cafolni nem tudja.
HF> tehat a "kinyilatkoztatasrol" szolo tapasztalati tudomany, a vallastudomany
 sze
HF> rint ezek a "kinyilatkoztatasok" emberi muvek, es nem igazak teljes egeszuk
ben,
HF>  szo szerint. es hangsulyozom, hogy ez a racionalis valasz, ez nem onkenyes
 val
HF> asz.
Miert ez lenne a racionalis valasz. Ez az a valasz, amit a
metafizikai termeszeterol lemondott ember ad.

Ugy erzem folyon visszatersz az altalam mar megvalaszolt kritikakhoz,
figyelmen kivul hagyva a valaszaimat. Jo volna ha az utolso
valaszaimra reflektalnal, hogy elfogadhatoak-e, tudsz-e kezdeni veluk
valamit.
HF> math

HF> (webes bekuldes, a bekuldo gepe: lutra.sztaki.hu)


HF> =*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=
> *=*=
HF> =*     Hollosi Information eXchange /HIX/   --   http://HIX.com            
  *=
HF> =* ------------------------------------------------------------------------
- *=
HF> =*  MOKA  GURU  WINDOWS  TIPP  RANDI  KUKKER  HIR  JATEK  WEBMESTER  UTAZAS
  *=
HF> =* AGYKONTROLL AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILOZOFIA HANG KONYH
A *=
HF> =* KORNYESZ KULTURA MOBIL MOZAIK NY OTTHON PARA SPORT TANC TUDOMANY UK VITA
  *=
HF> =*    Hungary.ORG: http://Hungary.ORG     UTAZAS: http://magellan.net      
  *=
HF> =* ------------------------------------------------------------------------
- *=
HF> =* Automata segitseg: >                                       
  *=
HF> =* Ha az nem eleg:    >                                 
  *=
HF> =* Utolso szalmaszal: >   Hollosi Jozsi, Internetist /HIX/ 
  *=
HF> =*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=
> *=*=




Udvozlettel
 Sanyi                            mailto:

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS