Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX KORNYESZ 992
Copyright (C) HIX
2001-11-28
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 a kerozin elegetesenek uveghazhatasa (mind)  58 sor     (cikkei)
2 Re: Jumbo 747 uzemanyag felhasznalasa (mind)  42 sor     (cikkei)
3 Pilot-comp akcios ajanlat (mind)  84 sor     (cikkei)

+ - a kerozin elegetesenek uveghazhatasa (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Ivan!
   Idezem  leveled lenyegesebb reszeit, amelyben
 a Lelegzet 2001 novemberi szamaban megjelent cikkeket
 pe'ce'zed ki:
 
 > Felado :  [Hungary]
  
>  
>  --  Veszélyesek a dízelmotorok - Rákkeltő hatásuk sokkal nagyobb, mint az
>  összes többi légszennyező anyag hatása együttvéve
>  
>  Vagyis: lelegezzunk be inkabb "osszes tobbi" legszennyezo anyagot, mint
>  dizelmotort. Vagy nem igy gondoltak?
 
Hatarozottan nem. Rakattintva a a Lelegzet honalpjara: www.lelegzet.hu,
a cikk elolvashato. Az Amerikai Kornyezetvedelmi Hivatal (EPA) szerint az 
USA-ban a rakkelto anyagok 78%-at a dizelmotorok bocsajtjak ki. Eddig a 
dizelmotoroktol eredo legszennyezo anyagokkal  az EPA  egyszeruen nem 
foglalkozott, mert ezek nem voltak felveve a megfelelo listara. Most viszont
kiderult, hogy az osszes rakkelto legszennyezo anyag csaknem 80%-a a 
dizelmotoroktol ered.
 
> A masikra mar reagaltam, irtam a szerkesztoknek (igaz, nem valaszoltak),
>  azt
>  csak bemasolom ide:
>  
>  Belenéztem a Lélegzet legfrisebb (novemberi) számába és a
>  "Mennyit szennyezünk?" c. cikk elején találtam a következő
>  idézetet: "30 százalékos kihasználtsága mellett egy 7597
>  kilométeres úton a Jumbo teljes üzemanyag-felhasználása
>  fejenként 1478 kg kerozin. Ez 13 787 kg szén-dioxid
>  kibocsátásának felel meg!" Ezzel csak a következő bajom van:
>  Szerintem 1478 kg kerozinnak kb. 1100 kg a karbontartalma (a
>  többi hidrogén és nyomanyagok). 1 kg karbon égéséből 3,667
>  kg CO2 keletkezik (a kémia alapjait ismerők számára: 44/12 kg).
>  Azaz 1478 kg kerozinból kb. 4000-4100 kg CO2 lesz. Itt
>  abbahagytam a cikk olvasását.
>  Szerinted (szerintetek) erdemes ilyen cikket olvasni? Es ha akkor
>  ir 3-4-szeres sultmarhasagot, amikor nem tudom ellenorizni, mert
>  nem ertek hozza, akkor elhihetem az allitasait? Ha ugysem hiszem
>  el, minek olvassam?
>  Szoval a szakmai szinvonalukon meg kene javitani.
> 
Ha nem hagyod abba a cikk olvasasat, akkor lentebb megtalalod benne a 
felhasznalt  anyag forrasat, egy honlapot. Arra rakattintva, a szamolasok 
reszleteit megismerve, megtalalhato peldaul a kerozinbol keletkezo CO2 
mennyisege, a tomegere a pontos  keplet: CO2=kerozin*44/12*156/184. 
   A cikkben megadott mennyiseg tekintetbe veszi, hogy a kerozin egese kozben
vizgoz es mas uveghazhatasu gazok is keletkeznek. A teljes uveghazhatast 
szerintuk ugy szamolhatjuk ki, hogy a keletkezett CO2 uveghazhatasat 
megharomszorozzuk.  Ezert egyszeruen harommal beszoroztak a fenti keplettel 
szamolt CO2 mennyiseget.
  Ezt a honlap eredeti szovege jelzi, a Lelegzet cikkenek iroja kicsit
roviditett. Azt kellett volna mondjuk irnia, hogy a kerozin elegetesekor 
felszabadulo gazok  osszegzett uveghazhatasa 13787 kg szendioxid 
uveghazhatasanak felel meg. 
                           Minden jot kivan
                                        Vegh Laszlo
+ - Re: Jumbo 747 uzemanyag felhasznalasa (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Végh Laci!
Elismeresre melto modon veded a Lelegzet szerkesztoit (vagy Te is
az vagy?) ertem is amit irsz. De szerintem ugy kell ujsagot (papirt
es interneteset is) irni, hogy az olvaso elsore is azt ertse ki belole,
ami a valosag, ne kelljen mindenkinek elmagyarazni, hogy azt
hogyan kell ertelmezni. Az ellenkezo eset, ami utolagos
magyarazkodast igenyel, lehet szerencsetlen fogalmazas (1) vagy
esetleg szandekos (2).

(1) Ez a dizelmotor. Nyilvan csak rosszul fogalmaztak, ezert nem is
irtam volna, csak a masik miatt, es ha mar irtam ezt is
megemlitettem. Amit uj "tudomanyos eredmenykent" leirsz, az nem
mindenki szamara uj. Annak ellenere, hogy nem kozlekedesi
kibocsatasokkal foglalkozom (inkabb nagy tuzeloberendezesekkel)
ezt mar egy-masfel evtizede tudom. Es sokan masok is. Lehet,
hogy nem ugy, hogy "a rakkelto anyagok 78%-at a dizelmotorok
bocsajtjak ki", hanem ugy, hogy zomet. Ez a szam egyebkent
emisszioban vagy immisszioban 78 %? Az viszont meglep, hogy
"Eddig a dizelmotoroktol eredo szennyezo anyagokkal  a hivatal
egyszeruen nem foglalkozott". Ez lehet igaz Amerikara, de
Europara biztos nem, itt mar regen kozismert, hogy nitrogenoxidban
es rakklto szerves vegyuletekben a dizelmotor sokkal rosszabb,
mint a benzines.

(2) Az uveghaz-hatassal kapcsolatos fogalmazas viszont mar
gyanusabb. Valoszinuleg nagyobb az ijesztgetes merteke, ha egy
harmas szorzot becsempeszunk az egyebkent helyes szamitasba
(vedd eszre, hogy amit leirtal - CO2=kerozin*44/12*156/184 -
gyakorlatilag azonos az en szamitasommal). Minek akkor a harmas
szorzo? Hatha igy nagyobbat durran. Igaz a harmas szorzo?
Formalisan akar igaznak is mondhato, a vizgoz (H2O) tenyleg
uveghaz hatasu gaz. Csak nem halmozodik a legkorben, tehat ha
sokat bocsatok ki, csapadek formajaban annyival tobb erkezik a
foldre. A vizgoz legkori atlagos elettartama nehany nap (talan egy
het koruli lehet) a szendioxide pedig 15 ev. A ketto osszeadasa
(plane magyarazat nelkul!) vagy ismerethianyra vagy a szamok
szandekos megnagyobbitasara utal.
(Lasd meg: az elefant es a kiseger megy at a hidon. Mondhatom,
hogy ket allat megy at a hidon es duborognek.)

Üdvözlettel
Gács Iván
+ - Pilot-comp akcios ajanlat (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tisztelt Cimzett!

Ezuton szeretnenk felhivni figyelmet hardware es software kereskedelemmel fogla
lkozo cegunk hirlevel szolgaltatasara, mely akcios termekeinket tartalmazza.

Amennyiben nem kivanja, hogy rovid terjedelmu, a jelenlegihez hasonloan kis mer
etu hirlevelunk reven, ketheti gyakorisaggal akcios ajanlatainkrol tajekoztassu
k Ont, akkor elnezeset kerjuk azert, hogy levelunkkel zaklattuk.
A jovoben nem kap tolunk semmifele tovabbi levelet az On  cimere
, igy Onnek szuksegtelen barmit is tennie ahhoz, hogy elkerulje, hogy nem kivan
t levelek erkezzenek postafiokjaba.

Amennyiben szeretne igenybevenni szolgaltatasunkat, kerjuk kattintson ide:
Ekezet nelkuli TXT formatumban kerem:
http://www.pilotcomp.hu/hirlevel/confirm.php?list=H1A10P2&user=13749

Szines, ekezetes HTML formatumban kerem:
http://www.pilotcomp.hu/hirlevel/confirm1.php?list=H1A10P2&user=13749

(Ha Onnek modemes Internet hozzaferese van, ugy kerjuk gyozodjon meg arrol, hog
y gepe csatlakozott az Internetre, mielott a linkre torteno kattintassal felirt
kozik hirlevelunkre.) Arrol, hogy On a kesobbiekben hogyan iratkozhat le hirlev
elunkrol,  minden egyes Onnek kuldott hirlevelunkben megtalalja ezen automatiku
s lehetoseget.


Pilot-Comp Hirlevel 2001/10
2001. oktober.24.     

Minden nalunk vasarolt termeket ingyenesen epítunk be szamitogepebe! 

Akcios termekeink:

****** Hardware ******

NEC 12/8/32 IDE CD iro/ujrairo:
22.800.-

HP 566C szines tintasugaras nyimtato:
18.900.-

Logitech Optikai gorgos eger PS2/USB:
5.200.-

40 GB  winchester Maxtor, ATA-100, 5400 RPM:
24.500.-

HP LaserJet 1000 W lezernyomtato: 
84.900.-

256MB, 133MHz SD RAM:
6.800.-

Gericom 181M 15"-os LCD monitor: 
124.800.-

17" LG 775N monitor- 3 ev garancia:
52.800.-

OLYMPUS Digitalis fénykepezo C-990 Zoom 2,1 Mpixel 3x opt. zoom TFT kijelzo, va
kuval:
129.800.-

****** Software ******

MS Windows Millenium Edition operacios rendszer HUN: 
26.900.-

MS Office 2000 Small HUN OEM:
79.900.-

******
 
Pilot-Comp Kft      
1074 Budapest, Alsoerdosor u. 3.
Tel: 321-0408; 413-1783, Tel/Fax: 351-2338 
E-mail: 
Reszletes arlistaink megtalalhatok internet oldalunkon:  http://www.pilotcomp.h
u


Araink (ahol azt maskeppen nem jeloltuk) az AFA-t NEM tartalmazzak.
 
Tisztelettel: Pilot-Comp Kft.

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS