Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX CODER 1767
Copyright (C) HIX
2003-03-06
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 szamtek alapjai - videokartyak 3 (mind)  146 sor     (cikkei)
2 Re: Bongeszovita (mind)  41 sor     (cikkei)

+ - szamtek alapjai - videokartyak 3 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Udv, ismet itt vagyok. A sorlimit me'gsem 99 sor??

A cimezesrol: 16 bites offszetbol es a 16 bites szegmensbol
hol allitodik elo a 20 bit? Belefert me'g a prociba, vagy kulon
csip van a memoria dekoder es az cimbezetekek kozott?

-------------
Nar irta:
> Pl. egy konzol tudott vonalat rajzolni.
Azaz volt saját procija, ami végrehajtotta az IO-n at kapott feladatokat,
es aszerint toltotte fel a sajat videomemoriajat. Igaz?

>Aztán ezt a logikát kivették belole, hogy olcsóbb legyen,
>így sima monitort kaptunk, ahol a CPU rajzolta a vonalat.
Marmint a videoramot beillesztettek a sima RAM cimtartomanyaba.
Ekkor a videokartya egyetlen feladata a videoram
folyamatos kiolvasasa es az analog videojel eloallitasa?

>Eltelt 15 év, és eljutottunk oda, hogy a CPU már nem
>simán vonalat rajzol, hanem textúrázott poligont árnyékol.
>Ez viszonylag speciális feladat, ezért kitalálták,
>hogy csinálja meg egy célprocesszor
Szepen hangzik, de hogyan is van ez konkretan?
Visszatertunk az elso verziohoz, hogy a CPU utasitgatja
a videokartyan levo procit, hogy milyen kepet rajzoljon
a videoramba? Ekkor is a normal RAM cimtartomanyaban
van a videoram, de most mar ket proci is kepes bele irni
es olvasni belole (megha olvasni a fo CPU nem is akar)?

>(ezt tették rá a 3D-s gyorsító kártyákra),
Marmint ettol lett 3D-s gyorsitos kartya a sima kartya...

>Ezért szoktak "dual-buffering"-et használni: a CPU kiszámolja a képet a
>fomemóriában, aztán átmasolja a videókártya memóriájába, a következo
>képet megint a fomemóriában számolja ki, ...
Marmint azert, mert az normal RAM kozelebb van es gyorsabb?
Igy mar ertem miert jo a DMA a videokartya fele'.

>>De akkor egy HDD-t soros portra is lehetne csatlakoztatni, nem?
> Azt hiszem, parhuzamos portra lehet kötni
> (a soros nagyon lassú (persze a párhuzamos sem gyors)).
De hat a mechanika nem sokkal lassabb, mint a soros port??

>Tudtommal ilyen sehol sincs - ill. PC-n irhatsz olyan programot, amelyik
>kozvetlenul a videomemoriabol dolgozik. Nekem van ilyen, de gyors gepen
>nem celszeru igy irni, mert SOKKAL lassubb, mint a fo memoria.
Ezt csak most ertettem meg. Jo, akkor nem irok ilyen progit :-)))
----------

Starters irta:

>> Jo, de hat attol, hogy ketszer 16 bitet egymas melle' teszunk,
>> me'g megmeradhatott volna ez a kompatibilitas.
>Na ja, de az elso gepben (amit ugy hivtak, hogy PC) 256kB RAM volt
>osszesen. Ez igy 4 lehetseges szegmens lenne, amibol az elso foglalt a
>rendszervaltozoknak es a DOS-nak. Igy viszont, ahogy megoldottak, akar
>16 byte-onkent be lehet tolteni egy 8085-os programot
Ezt akkor sem ertem, pedig fontosnak tunik. ********

>Ebbol a kep beallitasa ALTALABAN rendesen van megirva a BIOS-ban.
>Van rutin egy pixel kiirasara is, azonban ez annyira lassu, hogy szinte
>soha nem hasznaljak.
Na most itt gond van. Oprendszerig me'g mindig nem igazan jutottunk el,
de annyit mar hallottam rola, hogy az is egy felulet a felhasznalo
progiknak.
Tehat a programozo ki akar irni valamit, ezt tovabbadja az OSnek,
az tovabbadja a BIOSrutinnak, az intezkedik.
?A programozo reszerol szep dolog kikerulni az OSt es sajat szakallra
irogatni abba a RAM teruletbe, ami majd atmasolodik a videoramba?

>> Ha 1 pixelt csak 1 bit jelol, akkor a tinta es hatter szinet
>> mint a kep egeszere vonatkozo infot kell megadni.
>Hatter ilyenkor nincs, es a CGA-n van olyan uzemmod,
>ahol 1 pixel 2 bit es ugyanigy mukodik.
Hogyhogy nincs hatter? Mindig fekete?

>> Az egesz kepernyo vagy a-b-c-d szinekbol vagy e-f-g-h szinekbol all?
>Igen, es 1 pixelre 2 bit mondja meg, hogy melyik ebbol a 4-bol.
Es a kep egeszere vonatkozo infok kozt van, hogy a 2 kozul
melyik 4es csoportbol fognak valasztani 1et a pixelt jelolo "2bitek"?

>Sajnos a Herc. kartya - bar a CGA utan keszult - nem tud fenyes keretet,
>sem normalis karakterjellemzoket: pl. ha a karakter eloterszine
>megegyezik a hatterrel, akkor nem lenne szabad latszania,
Es latszik??

> ha pedig a hatterszin nagyobb, mint az eloter,
>akkor inverz karakter kellene.
Talan nem lesz inverz belole??

>> Na most jon az a kerdes, hogy mitol fugg, hogy egy kartya nem
>> CGA hanem pl. EGA? Nagyobb memoria es egyre tobbfele keppen
>> ertelmezhetok a videoRAMban tarolt bajtok?
>Igen, plusz a kartya masfele IO jeleket is kezel, az EGA-nak kotelezo a
>video BIOS - tehat masfele szabvany.

A CGA kartya videoramjat me'g a felhasznaloi progi toltotte fel?
A programozonak kellett vacakolnia a videoram CGA szabvany
szerinti feltoltesenek reszleteivel?, cim szerint?

>A Herc. kartya alapesetben 50Hz. A rezidens program azt figyeli, hogy az
>elektronsugar eppen a fuggoleges visszateritesben van-e: ha igen,
>atallitja a kepernyolapot, igy a kovetkezo kepet mar a masik memorialap
>adja. A kepernyon a pontoknak igy 2 arnyalata lehetseges, de csak
>25Hz-el.
Mert a szemre bizza, hogy kiatlagolja a keppontot,
ami 25Hz-cel kvazi villog? Ha igen, akkor ertem.

>> Itt talan ascii kodokat ir a szgep "videoramba"?
>> A kartyan van karaktergenerator, ami feltolti az igazi,
>> folyamatos kiolvasas alatt allo videoramot? Hogy van ez?
>Igen, de nem a RAM-ot tolti, hanem (a jellemzoit is figyelembe veve)
>kikuldi videojelnek - igy mukodik minden videokartya karakteres
>uzemmodban.
Hogyhogy "kikuldi videojelnek"? Anelkul allit elo videojelet,
hogy elobb kulon videoramban osszeallitana' a kepet?
Ehhez mar tenyleg helyi proci + helyi ROM kell a videokartyara!

>>>EGA: itt mar programozhatoak a szinek:
>>> egyszerre 16 szin lathato a lehetseges 64-bol, max. 256KB RAM.
>> Hogyhogy itt mar proghato'k a szinek?
>Ugy, hogy a legnagyobb EGA felbontas 16 szinu, azonban ezeket a szineket
>kulon programozni lehet IO utasitasokkal, a 3 osszetevot 2-2 biten.
3 * 2 bit = 6 bit = 64 szin, oke. Egyszerre miert csak 16 latszik ebbol?
Vagy akkor miert nem csak 4 biten lehet programozni a szineket
(ekkor persze nem osszetevonkent, hanem kesz palettarol)?

>>minek kellenek driver progik a legkulonbozo kutyukhoz,
>> amiket a PChez kapni. Mindegyikbe tehetnenek egy ROMot,
>> amint minden rajta van. Nem?
>Isten orizz! A ROM max. 32 (esetleg 64) kB,
>csak az alaprutinok fernek bele
>(inicializalni is kell a kartyat + at kell irni az eredeti BIOS
>rutinokat is, mert azok meg csak a CGA-t ismerik.
Miert nem frissitik az alaplapo levo BIOSt, hogy ismerje a tobbi
videoszabvanyt?? Hogyhogy "at kell irni az eredeti BIOS rutinokat"?
A ROMot csak ugy atirja a CD-n kapott telepito??

><Ez ugy szokott tortenni, hogy a program atirja a rendszervaltozokban a
>megszakitasi cimeket a sajatjara - es elteszi maganak a regi cimet. Ha
>jon a megszakitas, megnezi, hogy neki szol-e: ha igen, lekezeli, ha nem,
>atadja a vezerlest a regi cimre.>
Ja igy mar ertem. Na azert.
Nem akarom, hogy barki CDje a BIOSomban matasson.

Koszi a valaszokat, BM
+ - Re: Bongeszovita (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>>Hany olyan szoveges browsert lattal mar ami tudott Javascriptet?
>  Nem sokat, de a kedvedert megneztem az oldalt links-szel is, es az oldal 
>tobbi funkcioja mukodik, az az egy link nem. :)
Abban a keretben, ahol ez az utalas szerepel, minden tovabbi utalas
ilyen. En 18-nal abbahagytam a szamlalast.

>>Tobb programmal sem ment. Csak a Freeweb csik jelenik meg.
>  Meg szabad kerdezni, mi az a tobb program? Nem csak nekem mukodott tobb 
>programmal, mint mas valaszabol is latod...
A Netscape 4.5 talan meg nem tunt el a sullyesztoben...

>>Ezeken az oldalakon semmi funkcioja, teljesen felesleges. Nekem pedig 
>>nincs kedvem talalgatni, hogy egy adott oldalon mennyire veszelyes, ezert 
>>letiltom.
>  Azt a linket tenyleg meg lehetett volna csinalni normalisan is, de ezt 
>mar az elozo levelben is irtam. Ha jol megnezed az oldalt, nem is igen 
>hasznal mashol Javascript linket, csak abban az egy hirben. Szoval nem 
Igaz (bar ott boven van ilyen), sot kliens oldalon is megoldhato
problema, de szerver oldalon is par perc alatt javithato lenne.

>>Nem szeretem, ha uj ablakot nyit. En is tudok uj ablakot nyitni, ha kell - 
>>a program ne akarjon helyettem.
>  Ez mindenkinek a maganugye, en sem szeretem, de neha kenyelmesebb, ha egy 
>indokolt esetben miert ne eljen vele a weboldal keszitoje?
A lehetoseg megvan a HTML-ben is, nem kell hozza Java.

>Viszont egy stabil Mozilla ugy is csak tizenegynehany megabyte-ot foglal, 
>ha minden vele egyutt szallitott kiegesziteset felteszed (meg IRC kliens is 
Nekem is van egy olyan erzesem, hogy nem artana kiprobalni.
Melyiket ajanlod es azt hol talalom meg (tudsz irni pontos linket)?
A cel az, hogy kicsi, viszonylag egyszeru - de foleg biztonsagos -
legyen.
Tamogatja a Web programozast is?
At tudom valahogy menteni a tobb eves levelezesem? Ha nem, akkor melyik
Netscape-t ajanlod?

>van benne), ami azert nem a fel geped (20 megan meg a DOS 6.22 + Win 3.1 
>paros is szuken fer meg
A telepitot is tarolni kell valahol + az adatokat + neha mentest is az
adatokrol, ezen kivul a memoriabol es a gepidobol is szepen foglal. Csak
a Netscape 3 konyvtaram 120MB. Az ujak mar tomoritenek is?

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS