Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 1339
Copyright (C) HIX
2002-01-06
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Fiat 126 (mind)  192 sor     (cikkei)
2 17-es felni (mind)  37 sor     (cikkei)
3 Segitseg (mind)  8 sor     (cikkei)
4 Re: off-road trening (mind)  6 sor     (cikkei)

+ - Fiat 126 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok! Bocs a hosszert, de szerintem megeri elolvasni :-) (nem en
irtam, egy regi mokabol olloztam ki)

Polski Fiat 126p

Az ön által vett - esetleg lopott - gépjármu a szocialista ipar
csúcsterméke, de ezért kérjük ne keseredjen el! Meg mielott önkezével
nyúlna a konnektorba, el árulunk néhány közhasznú információt errol az
autóról. A Polski Fiat 126-os valamivel kisebb, mint egy szemetes
konténer és valamivel nagyobb, mint egy bernáthegyi kutya ülve. Alakjára
jellemzo az úgynevezett "cseppforma", mert cseppet sem hasonlít a
korszeru, kedvezo légellenállású nyugati modellekre. E hátrány
kiküszöbölésére a gyár ellátta ezt a modellt különféle extrákkal. Az
egyik legfontosabb extrából mindjárt négy darab is van. Ez a kerék (mivel
a kerék általában kerek és ettol a Polski Fiat 126 kerekei sem térnek el
lényegesen, ezért a kerek részletesebb ismertetésétol most eltekintünk ).
A másik fontos extra a karosszéria, melyet a gyár egyszerre két színben
is le fest. Jellemzo párosítások: piros-rozsda; sárga-rozsda;
fehér-rozsda.A harmadi k fontos extra a motor, amely a gépjármu hátsó
részében foglalja el majdnem a teljes autót.

Most ismerkedjünk meg közelebbrol is a gépjármuvel! Miután felismertük,
hogy kis Polskival van dolgunk, térjünk rá a beszállás kényes muveletére.
Ha nincs nálunk a kulcs, jobb híján a kocsit hátunkra véve hátizsákként
használhatjuk. Ha nálunk van a kulcs, keressünk egy kis lyukat az autó
jobb oldalán. Miután kinyitottuk a tanksapkát és ott nem tudtunk
beszállni, keressünk egy másik lyukat kissé elorébb... Hurrá! Ez az! Most
nyissuk ki az ajtót és üljünk be! Figyelem: ha
 történetesen 47 cm-nél szélesebbek vagyunk, az oldalunkat nyomni fogja a
sebességváltó, de ha kb. 120 cm szélesek vagyunk, szórjuk ki az elso
üléseket, bal kézzel kormányozzunk, jobb kézzel könyököljünk ki az autó
jobb oldalán és a lábunk között váltsunk sebességet! De talán térjünk
vissza a beszálláshoz:A gépjármu egy értelmiségi, csont és bor
családanyára lett méretezve, ezért ha mi ülve elérjük a
kosárlabdapalánkot és be akarunk szállni, elotte feltétlenül keressünk
fel egy biztosító irodát!
Ha sikeresen beszálltunk a bal elso ülésre, a következokre kell figyelni:
- amibe a fejünket vertük, az a teto
- amibe a térdünket vertük, az a kormány
- az oldalunkat nyomó sebességváltóról mar szóltunk.
Próbáljuk mozdítani a lábfejünket! Ha nem megy, akkor beszorult a lábunk
a pedálok alá. Emeljük ki onnan! A gépkocsiban három pedál található, úgy
mint fej, tor és potroh. Mindez lengyelül kuplung, gáz és fék szónak
hangzik. Használjuk mi is ez utóbbit! Most a kulcsot dugjuk a kormány  -
amibe a térdünket vertük - oldalán levo lyukba, amely feltunoen hasonlít
az ajtón ill. a tanksapkán levo lyukhoz. /Ha egy nagy kulcstartó miatt a
kulcsot nem tudtuk a lyukba dugni, azonnal szálljunk ki és tegyük vissza
a levett tanksapkát a helyére!!!/ Most fordítsuk el a kulcsot! Meglepo
csendet fogunk hallani...

Nem, ez nem a teljesen hangszigetelt kiskocsi, hanem a gyújtás. Ahhoz,
hogy beindítsuk az autót, kotorásszunk jobb kezünkkel az ülés mellett!
Itt három kart találunk; két kicsit és egy nagyot. Húzzuk meg a bal
oldali kicsit, aztán lepodj
ünk meg! Megint nem történt semmi. Persze, mert a szivatót húztuk meg. A
kis Polski ugyanis szivatóval indul! Most meghúzhatjuk a másik kis kart
is. Gyengébb idegzetu autósoknál bevett szokás, hogy ezután megijednek és
messzire szaladnak
, aztán hónapokig kúráltatják magukat egy távoli szanatóriumban.
Készüljünk fel hát egy megrázó élményre! Jobb esetben beindul az autó.
Rosszabb esetben felrobban. Tegyük fel, hogy beindul! 
Az az enyhe rángás, ami a fejünket az egyik ablaktól a másikig dobálja,
meg nem ad aggodalomra okot. Ha azonban gázt adunk, a hang egy Forma-l-es
autó hangjával vetekedik és érezhetjük magunk alatt a 24 lóero
tombolását.

Talán induljunk el! Óvatoskodni felesleges, a gyár ezt az autót ellátta
kipörgés gátlóval is, melyet a köznyelv nemes egyszeruséggel csak 24
lóeronek nevez. Igy az autónk átlagos útviszonyok mellett sem koptatja
indulásnál a gumijait. Pár méter megtétele után tartsunk fékpróbát! Attól
nem kell félnünk, hogy kirepülünk a szélvédon keresztül, de azért
tapasztalni fogjuk a négy darab dobfék hatását. Ha ilyenkor kiabálást
hallunk, azonnal álljunk meg és cibáljuk ki a gyalogost a kocsi alól!
Megfigyelok szerint kétféle gyalogos létezik: gyors és halott. De mivel a
halott gyalogos a legritkább esetben kiabál, valamint a gyors gyalogos
csak a legritkább esetben kerül kocsi alá, ezért levonhatjuk a
következtetést, hogy az autónk olyan gyors, hogy nincs az a gyors
gyalogos, aki el tudna menekülni elolünk.

Néhány szó a Polski Fiat 126 menettulajdonságairól:
Ez a gépkocsi gyengén alulkormányzott, ami annyit jelent, hogy ha túl
gyorsan megyünk be egy kanyarba, felborulunk, a kormány fölöttünk lesz,
így alulról kell kormányoznunk. (Rosszabb esetben alulról szagoljuk az
ibolyát.) A gépjármu állórajttal - nagy gázadás, hirtelen
kuplungkiengedés - állva marad. Ezért mindig menetközben rajtoljunk! Ha
esetleg mégis sikerül az állórajt és ettol a mellettünk álló autóknak
lerepülnek a rendszámtáblái, feltétlenül gyanakodjunk arra, hogy rossz
autóba szálltunk be!

A kis Polski nevu egyszeru gép használata: Ismerkedjünk meg közelebbrol a
kocsi belso terével. Már tudjuk hol van a kormány, a szivató és az
indítókar. Az oldalunkat nyomó sebességváltót általában sebességváltásra
használjak, ritkábban különbözo szexuális hajlamok levezeto eszközeként.
Mi most csak az elso esettel foglalkozunk, mivel a másik eset nagyfokú
autodidaktizmust követel.
Induljunk el az autóval! A sebességváltót ehhez nyomjuk balra fel. Jó!
Most miután levertük a tükröt, a sebességváltó karját kicibálhatjuk a
tetokárpitból. Tegyük vissza a helyére és induljunk el még egyszer. Ha
most sem menne minden simán, talán nyomjuk be bal lábunkkal a kuplungot.
(Nyalókát nyert az a Polski tulajdonos, aki elozoleg ki tudta rángatni a
lábát a kuplungpedál alól. A díjat majd postázzuk.) A gázadás növelésével
fokozatosan engedjük ki a kuplungot. Ez az!... Most szálljunk ki és
tegyünk az elottünk álló autó szélvédojére betétlapot! Ezúttal
körültekintobben járjunk el! Aki oxigénmaszkot vett fel a nagy
gyorsulástól létrejövo légritkulás kiküszöbölésére, az nyugodtan leveheti
már most.
Ha sikerült - ezek után végre - elindulnunk, megtettük az elso lépést
afelé, hogy szilaj paripánkat / kis Polski / a magunk uralma alá hajtsuk.
Váltsunk sebességet, ha a motor zajától már kitörtek az ablakaink.
Használjuk ismét a kuplungot váltás közben. A kettes sebességi fokozat az
egyes alatt van. (Aki most szét szedte a sebességváltót vagy a kocsi alá
nézett a kettes sebességi fokozatot az egyes alatt keresve, sürgosen
küldje vissza a nyalókát!) Találjuk meg a harmadikat és a negyediket. Ha
igaz, most kb. 80-al robogunk az utcán (esetleg szomorúan ülünk egy roncs
mellett az árokban). Semmi baj, olvassunk tovább! A Polski Fiat 126
végsebességét empirikus képletek alapján határozták meg, tehát hitelesek.
épp ezért ne próbáljuk ki! (E kézikönyv írója saját gépjármuvén
megpróbálta túlszárnyalni ezt a borzalmasan nagy végsebességet és
tanulságul közre is adja: "kb. 90 km/h sebességnél repült le a
csomagtartó fedele,kb. 110-nél vett érzékeny búcsút tolem a homlokfal és
a visszapillantó tükör, úgy 125 körül mondott csütörtököt az ablaktörlo
miközben egy szélvédore kenodött
hangyászsünt próbáltam eltávolítani vele. 147 km/h sebességnél törtek ki
az ablakok és tépte le a kocsiszekrényt a huzat. 160 körül repült el a
fülem mellett egy laprugó köteg és 180-nal esett le a jobb hátsó kerekem.
Általában ilyenkor
gondol arra eloször az ember, hogy meg kellene állnia. Nálam a gondolatot
tett követte: ráléptem a fékre. Ettol kormánnyal a kezemben berepültem az
út mellett békésen legelészo bárányok közé." a szerk.) Álljunk meg most
mi is...

A fékezés muvelete: eltéroen a korszerutlen kisautóktól a kis Polski
kétkörös fékrendszerrel rendelkezik, ami annyit jelent, hogy kétszer kell
rálépni a fékre, hogy egyszer fogjon. Az ötletes tervezok a fékpedált
magasabbra helyezték a gázpedálnál, ezért lábunkat nem tudjuk közvetlenül
átcsúsztatni a gázról a fékre. A gázról eloször fel kell emelni
függoleges síkban pár centire ahhoz, hogy fékezni tudjunk. Ennek elonyei:
- E mozdulat során végig tudjuk gondolni, hogy tényleg fékezni akarunk-e
vagy csak testmozgást óhajtunk végezni
- Ha felemeljük a lábunkat, beverjük a kormányba, így az elernyed és
szinte rázuhan a fékre, amitol hatásosabban tudunk fékezni (A
kellemetlenségek elkerülése végett e muvelet után kezünkkel töröljük le a
szélvédobe vert orrunkáltal okozott vérfoltokat!) 
Miután megálltunk, nézzünk körül, mi minden található még az
erogépünkben. A kormányoszlopon található baloldalt két nyúlvány, jobb
oldalt pedig egy. (Gyengébbek kedvéért: a nyúlványnak se a nyúlhoz, se a
ványhoz nincs semmi köze)
A bal oldali karok (nyúlványok):
    alsó  - világításvezérlo kar
    felso - indexkapcsoló kar
    király-
    ász   -
A jobb oldali kar: ablaktörlo. Nevéhez huen ablakot lehet törölni vele,
de jól használható még fésunek, böllérkésnek, cipore tapadt
szennyezodések levakarásához, nehézfeju idegenek tartós ütlegeléséhez,
valamint kisebb krokodilok szájának kitámasztásához. (Sajnos szélvédore
tapadt hangyászsün ellen nem hatásos ellenszer.)Külön figyelmet érdemel a
belülrol állítható visszapillantó tükör. Ezen úgy állíthatunk, hogy
letekerjük az ablakot és kinyújtott bal kezünkkel a tükröt kényelmesen
elérve tetszés szerint mozgatjuk a kívánt irányba. A Polski Fiat 126
gyermekbetegségei:
1. Gyakran csúfolják. Pl.: Nyuszibusz, Bádogbugyi, Egérkamion, stb.
2. Bukkanónál különféle problémákat okozhat:
   a; Nem bukkan! Ezt kiválthatja a túlzott meredekségu bukkanó, esetleg
a bukkanó teljes hiánya.
   b; A bukkanó után a bent ülok számának megfeleloen kerek púpok válnak
láthatóvá a teton. Ha a kerek púpok mellett hosszúkás is latható lesz,
akkor valószínuleg kutya is tartózkodott az autóban.
3. A csomagtartó nagysága konvergál a nullához. Vigasztalódjunk azzal a
tudattal, hogy mivel a kis Polski csomagtartójába az utastérbol is be
tudunknyúlni, felfoghatjuk úgy is a dolgot, hogy ennek az autónak van a
világon a legnagyobb kesztyutartója.
4. Gyors kanyarodáskor a temérdek lóero miatt kitör az autó hátulja.
Ilyenkor általában a kocsi eleje viszont betör(ik).
5. Ugyancsak kanyarodáskor fordul elo, hogy gyorsan kell tekernünk a
kormányt. Jellegzetesen ilyenkor a mellettünk ülo utasunk arca nyolc
napon túl gyógyuló alakváltozásokat szenved. Tanácsoljuk, hogy ilyen
esetben elozoleg tegyünk a fejére bukósisakot és adjunk a kezébe
mentoládát. (Figyelem! A De Luxe modellben már gyárilag bent lógnak a
bukósisakok.)

  Összegzés: A Polski Fiat 126 univerzális városi kisautó, mert egyaránt
muködik eredeti és lopott alkatrészekkel is. A városban kiválóan tud
parkolni, csak arra kell vigyázni, hogy leengedett ablakokkal ne hagyjuk
magára, mert postaládá
nak nézik és beledobálják a leveleket!


--
Windisch Gergely -  - ICQ: 16688379
"Szeretem a munkat; lenyugoz. Kepes vagyok orakig ulni es nezni."
HIX-Editor 1.15beta7
+ - 17-es felni (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Bonzsur az uj evben,


k_malac irta
>>>
Szerintetek van muszaki szempontbol (uttartas, stabilitas,
tartossag, stb) elonye annak – tul az esztetikan persze –
ha 7,5 x 16 vagy 8 x 16 colos felni helyett mondjuk 8 x 17
colost tennek fel? Nyilvan utobbi esetben peresebb gumi
kell.



K_malac!
Azonnal felejtsd el. Mert igaz, hogy nagyon szep, de:

** igen huzosak a gumiarak mar ilyen meretben (ez egy 
dolog, ha van della, tessek pengetni :)

** borzalmasan kenyelmetlenne teszi az eddig kenyelmes 
jarganyt (erre igen sok szemelyes tapasztalatom van)

** nagyon serulekeny a felni belso oldala a 8 collos 
szelesseg miatt, nem Mo-ra valo. (erre is sokat lattam)


>>>
Kerdesem mogott megbujik a sanda megfontolas, hogy ha nem
muszaj, nem vennek 17-es gumikat, mert rohadt dragak.


Ld. fentebb :))



udv, deejaytiszy
AR 145 2.0 TD
+ - Segitseg (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Ha valaki megkapta, kerem kuldje el nekem a HA 1336 szamat.

Koszonettel:

Kaszo Endre
(BMW E34 525i)
+ - Re: off-road trening (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ugy tudom, a Hungaroringen mar mukodik az off-road palya.
Gondolom oktatas is van, de hogy autot is adnak-e az mar kerdeses.

Elf

(webes bekuldes, a bekuldo gepe: adsl143.226.axelero.hu)

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS