Ahoj!
> Nagyon meglepett, hogy a Porsche Hungaria es a VW szerint is
> elfogadhato, hogy egy 8 millios PDTDI Passat 1000 km alatt
> elfogyasszon 1 liter olajat...
Ez nem VW sajátosság, majd minden gyár ennyit ad meg határesetnek. Ez
minden bizonnyal inkább önvédelem, mert a motorok azért távolról sem
fogyasztanak el ennyi olajat.
> már 13. éve van meg a 16 szelepes astrám és mint elso~ gazdája, tudom
> hogy 137000 van benne. Két olajcsere között (6000-7000 km) 1 liter
> olajat szokott megenni......
Valójában ez egyáltalán nem kevés, egy olyan motortól, aminek 15ekm a
csereperiódusa. Ez igencsak 3liter a 15ekm-re.
> Ugyanakkor az is szerepet jatszik, hogy a "fejlettebb" motorok
> sokszor vekonyabb olajat kovetelnek meg, ami konnyebben tavozik, ez
> is szempont.
Ez így, ebben a formában nem teljesen igaz. A melegüzemi oldalon nincs
érdemi különbség, jelentősen a hidegoldali viszkozitás lett "vékonyabb",
tehát az a kérdés, ki mennyit használja hidegen az autóját.
-----------------
A 16 szelep önmagában, a megduplázódott tömítési helyek következtében
növelheti az olajfogyasztást, de ez nem lehet számottevő, nem is ez az
alapvető baj.
A régebbi 16 szelepesek még inkább "divatból" születtek, de a
használhatóságot szem előtt tartva, ezeket a motorokat még nem a
teljesítményre hegyezték ki. ( normálisan használhatók alacsony
fordulaton is) Manapság elsődleges a teljesítmény, ehhez pedig szükséges
a hengerek jobb töltéscseréje, eszköz a 16 szelep. Rákfenéje, hogy magas
fordulaton adja le a teljesítmény többletet, ezért a vezérlést is magas
fordulatra érdemes kalibrálni, aminek következménye az alacsonyfordulati
nyomatékszegénység. (a 8 szelepest az áramlási veszteségek rohamos
növekedése miatt nem érdemes magas fordulatra kalibrálni) A magas
fordulaton használhatóság egyéb követelményeket támaszt, és itt jön be
az olajfogyasztás növekedése.
Csökkenteni kell a belső súrlódást, a dugattyú középsebességet, ezért
rövidebb löketet és vékony gyűrűkkel rövid dugattyúkat csinálnak. Ezek
viszont hajlamosak a legkisebb kopás esetén is a "billegésre". A billegő
dugattyúval együtt billegnek a gyűrűk is, így nem tudják maradéktalanul
ellátni a feladatukat, átengedik az olajat. Valamint, maga a magasabb
fordulaton használat is magasabb olajfogyasztást eredményez.
Aztán, ha ehhez hozzájönnek egyéb konstrukciós melléfogások és gyártási
pontatlanságok, akkor olajtemető lehet egy motor. :-((
Üdv, Triznyak
|
Hell o *.*,
24 szelepes a motor, de a nyolc-tízezer kilométerenkénti olajcserén kívül
nem
töltök bele olajat. Selenia Racing 10W60.
Gandalf (Dublin)
Alfa Romeo 166 3l V6 Lusso
-----Original Message-----
Viszont minel tobb kenesi hely van egy motorban, ahol a kenoanyag tavozhat
a
kipufogogazzal, annal nagyobb az esely, hogy tavozik is, ez gondolom egyertelmu
.
De innen kezdve konstrukcio kerdese.
Ugyanakkor az is szerepet jatszik, hogy a "fejlettebb" motorok sokszor
vekonyabb olajat kovetelnek meg, ami konnyebben tavozik, ez is szempont.
udv., Akos
|