Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TUDOMANY 2571
Copyright (C) HIX
2004-07-06
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 porszivo papucs (mind)  8 sor     (cikkei)
2 magnesvasut (mind)  54 sor     (cikkei)

+ - porszivo papucs (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Bementem egy raktárba és egyből felmerült: Ha pumpás porzsákos 
papucsot hordana mindenki, előbb utóbb tisztaság lenne. 
(Tulajdonképpen arról ugorhatott be az ötlet, hogy a hőség miatt 
mezitlábas nőt láttam előzőleg a folyosón, aki mobilon beszélgetett 
valakivel, s arra gondoltam, hogy a talpával nyilván összeszed 
bizonyos koszt, ami pozitív.)

Burgonya
+ - magnesvasut (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!


Feher Tamas irta:
: El lehet felejteni, mivel gyerekek es terhes nok nem utazhatnak rajta.
: (NAGYON KAROS AZ EMBERI SZERVEZETRE!)

Ezt kifejtened egy kicsit bovebben? Johet nehany szam Tesla, Weber es
Amper/meter mertekegysegekkel is (me'rt mennyiseg + szabvany-hatarertek).

: Egyebkent a franciak a gurulos TGV-juket egeszen 517 km/h-ig
: tulhajtottak egy rekordkiserletben es arra jutottak, hogy igeny szerint
: akar 600km/h-ig is hasznalhato a hagyomanyos villamos vonat
: technologiaja.

Amirol nem szol a fama: a TGV halozat egy specialisan kivalasztott es
elokeszitett szakaszan (egyenes palya + semmi valto + tuningolt sinek +
felsovezetek) folyt a kiserlet, hogy milyen to:ko:s a TGV. Tovabba, ha
megnezed a filmet, az aramszedo es a vezetek nem igazan erintkezik, vegig
villamos ivet huz a vonat (eljen a hatasfok es az elektroerozio). Ha jol
emlekszem, szinten problema volt, hogy a menetszel folkapta a toltes
koveit es dobalodzott veluk...

A nagy sebessegekkel az a baj, hogy a vonat nem tud idoben megallni.
Normal vonatnal veszfekezes max. kb. 1m/s^2 lassulasu lehet, mivel az
utasok nincsenek bekotve, esetleg allnak is. (Avagy miert kell egy ICE-nek
3km fekut veszfekezeshez es 5km normalis megallashoz -- kocsival a fekut
ennek a tizede lenne) Eppen ezert, ha nem akarunk az utasokra biztonsagi
ovet tukmalni, olyan palyat kell epiteni, ahol a veszfekezesek
valoszinusege minimalis (semmi szintbeli utkeresztezodes, vadfogo kerites
a palya mellett, elojelzo technika atszerelese nagyobb elojelzesi
tavolsagokra, stb.). Ezen tul, ha az ICE-n lenne is biztonsagi ov, a
vas-vas kapcsolat miatt nagy lassulasra szinten nem lenne kepes. A
nemet magnesvasut hasa alatt egy nagy grafittomb van, tehat ha
400km/h-nal hirtelen megszunik az aram (a lebegtetest a vagon akkumulatora
vegzi), akkor erre esik es csuszva megall, ill. ezzel lehet veszfekezni
is (a probapalyan egyszer kiprobaltak, mukodott).

A magnesvasut valtoja szerintem zsenialis: nem a klasszikus "tologatjuk a
sineket", hanem egy Y alaku valtonal az Y also szarat hajlitjak
jobbra-balra az acel rugalmas alakvaltozasan belul. Pontosabban ez egy
torz Y, ahol az Y egyik folso szara fuggoleges. Az egyenesen atmeno
magnesvasut max. sebesseggel haladhat a valton, a kiagazo vonat pedig a
valto gorbuletetol fuggoen (anno 200 km/h-t mondtak). Kiagazaskor csak az
utasra hato centrifugalis ero a problema, mivel a kiagazo palyareszt nem
lehet bedonteni. A gorbulet miatt nincsen oldaliranyu rantas, mert a
palya ive minden pontban derivalhato. Rantasi es centrifugalis problemaval
az atugro kerek veszelye (lasd Eschede), avagy miert 170m hosszu egy
ICE-szakasz valtoja (a magnesvasute is hasonlo meretu).



Udv,
marky

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS