Bementem egy raktárba és egyből felmerült: Ha pumpás porzsákos
papucsot hordana mindenki, előbb utóbb tisztaság lenne.
(Tulajdonképpen arról ugorhatott be az ötlet, hogy a hőség miatt
mezitlábas nőt láttam előzőleg a folyosón, aki mobilon beszélgetett
valakivel, s arra gondoltam, hogy a talpával nyilván összeszed
bizonyos koszt, ami pozitív.)
Burgonya
|
Sziasztok!
Feher Tamas irta:
: El lehet felejteni, mivel gyerekek es terhes nok nem utazhatnak rajta.
: (NAGYON KAROS AZ EMBERI SZERVEZETRE!)
Ezt kifejtened egy kicsit bovebben? Johet nehany szam Tesla, Weber es
Amper/meter mertekegysegekkel is (me'rt mennyiseg + szabvany-hatarertek).
: Egyebkent a franciak a gurulos TGV-juket egeszen 517 km/h-ig
: tulhajtottak egy rekordkiserletben es arra jutottak, hogy igeny szerint
: akar 600km/h-ig is hasznalhato a hagyomanyos villamos vonat
: technologiaja.
Amirol nem szol a fama: a TGV halozat egy specialisan kivalasztott es
elokeszitett szakaszan (egyenes palya + semmi valto + tuningolt sinek +
felsovezetek) folyt a kiserlet, hogy milyen to:ko:s a TGV. Tovabba, ha
megnezed a filmet, az aramszedo es a vezetek nem igazan erintkezik, vegig
villamos ivet huz a vonat (eljen a hatasfok es az elektroerozio). Ha jol
emlekszem, szinten problema volt, hogy a menetszel folkapta a toltes
koveit es dobalodzott veluk...
A nagy sebessegekkel az a baj, hogy a vonat nem tud idoben megallni.
Normal vonatnal veszfekezes max. kb. 1m/s^2 lassulasu lehet, mivel az
utasok nincsenek bekotve, esetleg allnak is. (Avagy miert kell egy ICE-nek
3km fekut veszfekezeshez es 5km normalis megallashoz -- kocsival a fekut
ennek a tizede lenne) Eppen ezert, ha nem akarunk az utasokra biztonsagi
ovet tukmalni, olyan palyat kell epiteni, ahol a veszfekezesek
valoszinusege minimalis (semmi szintbeli utkeresztezodes, vadfogo kerites
a palya mellett, elojelzo technika atszerelese nagyobb elojelzesi
tavolsagokra, stb.). Ezen tul, ha az ICE-n lenne is biztonsagi ov, a
vas-vas kapcsolat miatt nagy lassulasra szinten nem lenne kepes. A
nemet magnesvasut hasa alatt egy nagy grafittomb van, tehat ha
400km/h-nal hirtelen megszunik az aram (a lebegtetest a vagon akkumulatora
vegzi), akkor erre esik es csuszva megall, ill. ezzel lehet veszfekezni
is (a probapalyan egyszer kiprobaltak, mukodott).
A magnesvasut valtoja szerintem zsenialis: nem a klasszikus "tologatjuk a
sineket", hanem egy Y alaku valtonal az Y also szarat hajlitjak
jobbra-balra az acel rugalmas alakvaltozasan belul. Pontosabban ez egy
torz Y, ahol az Y egyik folso szara fuggoleges. Az egyenesen atmeno
magnesvasut max. sebesseggel haladhat a valton, a kiagazo vonat pedig a
valto gorbuletetol fuggoen (anno 200 km/h-t mondtak). Kiagazaskor csak az
utasra hato centrifugalis ero a problema, mivel a kiagazo palyareszt nem
lehet bedonteni. A gorbulet miatt nincsen oldaliranyu rantas, mert a
palya ive minden pontban derivalhato. Rantasi es centrifugalis problemaval
az atugro kerek veszelye (lasd Eschede), avagy miert 170m hosszu egy
ICE-szakasz valtoja (a magnesvasute is hasonlo meretu).
Udv,
marky
|