ditbaro
>nincs jelenleg még csak hozzávetőleges
>elképzelése sem azokról a törvényekről, amelyek a társadalom
>kialakulásához vezethetnének. Mindegyik diszciplína már abból
>indul ki, hogy van társadalom.
Az informatika fogja megadni a hiteles választ, hiszen bevesett
programrol lehet szo. A jelenseghez egyedenkent egyszerre
tobbfele adottsag megletere van szukseg biztosan.
Nezzuk pl. a meheket. Szovetsegben elve egyuttmukodnek, amihez
a kommunikacio elengedhetetlen, s a tarsadalmi munkamegosztas is
jellemzo naluk. Cselekvesi kenyszeruk felderitoi es gyujtogetoi
kesztetesekben nyilvanul meg. Emellett az adott szovetsegben
elok csak egymas szagat viselik el, mig a konkurrenseiket illetve
a potencialis kirabloiket nem. Vedekeznek ellenuk csoportosan
is tamadva.
Idovel talan egzakt modon igazolhato lesz, hogy ezek az adottsagok
az evolucioelmelet hipotetikus menetrendje szerinti apro-csepro
spontan biologiai-programvaltozasokkal is kialakulhattak,
kulonfele gatlo kornyezeti tenyezok ellenere is.
Amig ez nem igazolt minden ketseget kizaroan, addig sokan
tomorulnek olyan szovetsegekbe, ahol onjelolt 'helytartok' azt
hirdetik: Nem az anyag oktalan mozgasa (a vak orasmester)
teremtette az eletet, hanem felettunk allo, magasabb intelligencia.
(istenseg(ek), vagy ufonautak)
Az emberi szovetsegek is bizonyara osztonok altal vezerelten
alakultak es alakulnak ki. Az ember viszont a biztonsagerzetenek
javitasa mellett konkret egyeni celjai elereseert, onos
erdekbol is, pl. kenyelemszeretetbol is vagyik szovetsegesekre.
Egyesek fizikai tevekenysegi kenyszere gyatra, s amiatt toboroznak
szovetsegeseket maguk kore, hogy alattvalok szolgaljak oket. A
kiszolgalasba beleertendo az is, hogy a tagok informaciokat is
nyujtsanak a vezetoi status es a vele jaro kivaltsagok minel hosszabb
tavu megorzesere. A fonok a pozitiv imidzse fenntartasara torekszik,
s ha jol csinalja, elerheti, hogy szinte istenkent tiszteljek.
Ahhoz hogy valaki elfogadott falkavezerre valjon, valamiben ki
kell tunnie a tomegbol. Valamiben erosnek kell latszania.
Az embernel nem feltetlenul a termet ill. a testi ero a kivalosag
kriteriuma, mert az helyettesito 'testorok erejevel',
hanem ertekesebb ennel a szellemi frissesseg (ami ha nincs,
kozpenzbol jol fizetett szakerto gardaval potolhato. :)
Burgonya
|
ditbaro
>A tudományos vagy a filozófiai gondolkodást ne keverjük össze a
>szentimentalizmussal, az érzelmi dimenzióval!
Ha utobbitol kovetkezetesen eltekintenenk, akkor masok problemainak
sulyossaga nem is letezne, legfeljebb csak a sajatunke.
Amint kimondjuk, hogy valamely problema sulyos (marpedig kimondjuk),
az bizony csakis erzelmeken alapulo dontes.
Ha a tudomany vagy a filozofia az ilyen merlegelestol altalanosan
fuggetlenitene magat, tamadasok kereszttuzebe kerulne.
>Tudomásul kell venni, hogy borzalmak, tragédiák mindig lesznek.
A gyerek es csaladjanak tragediaja epp a nyomorusag viszonylagos
ritkasaga miatt kiugroan nagy lelki teher. Ritka kiveteles csapast
elviselni sokkalta nehezebb. De a legnagyobb baj a remenytelenseg.
>Az igazi empátia és az igazi erkölcs az lenne, ha ellenőrzött
>körülmények között segítenének a gyereknek meghalni.
>Sajnos a társadalom kiskorú még: nem lehet rábízni az
>ilyen komoly döntéseket és végrehajtásukat.
A tarsadalom egy resze kozombos, a masik resze csodat remel.
Toredeke pedig onzoen/onzetlenul dolgozik, hogy ma
remenytelennek tartott allapotok egyszer orvosolhatok legyenek.
A kozony egyik oka talan az is, hogy a legnehezebb problemak
megoldasat allami feladatnak tekintjuk ma mar.
Jo dolog is az allam! Kenyelmesen atharithato ra embertarsaink
iranti erkolcsi felelossegunk.
>jelöld ki, hogy mi szerinted a legfontosabb közülük, és akkor
>elmondom a véleményemet.
A tizparancsolat tartalma es sorrendisege is megfelel.
Az is nagyon jellemzo, hogy milyen tilalmakat kellett allitani szamunkra.
Burgonya
|