Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX VITA 2577
Copyright Myths
2005-05-03
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelõssége)
Megrendelés Lemondás
1 A magyar, mint globalis torzs (I.) (mind)  91 sor     (cikkei)

+ - A magyar, mint globalis torzs (I.) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)
Egy népszerû internetes honlap fórumára a következõ üzenetet írták:
"Miért fáj az nektek, hogy Magyarországon az emberek önállóan
dönthetik el, hogy melyiket kedvelik jobban a "kínai kel" vagy a
"székely káposzta" közül? Bár én a silány "kínai kel"-nek nem
vagyok fogyasztója, de hadd ne kelljen már a még silányabb
székelyt étkemnek- mint egyedüli fogyaszthatót - elfogadnom!
Máskülönben, a magyarországi kínaiak valóban sokkal többet
tettek már le ennek az országnak az asztalára - bizonyos
néprétegek vonatkozásában - mint a csak markukat tartó,
egyben Magyarországot gusztustalanul köpködõ székelyek!"
Ez a hozzászólás elgondolkodtatott. A hozzászóló
kissé keresetlen szavakkal ugyan, de azt mondta el, hogy
számára egy távolabb élõ magyar csoporthoz való kötõdése
gyengébb, mint akár a Magyarországon élõ kínaiakhoz
(vagy más, nem magyar etnikumhoz). És nem volt egyedül.
Hasonló vélemény a kettõs állampolgárság vitájában milliószor
elhangzott, akár magukat felelõsnek tartó politikusok szájából is.
Az ismétlõdõ motívum az volt, hogy a beszélõ nem érez erõs
közösségi érzést valakivel, csak azért, mert az a másik magyarul
beszél és magyarnak tartja magát. Mindez sokkszerûen érte
azokat, akiknek a magyar kötõdés fontos volt, Magyarországon
és fõként a határon túl, ahol a magyar kötõdés esetleg elég sokba
kerülhet a tulajdonosának.

Ebben a cikkben a jelenség egy másik megközelítését ajánlom.
Michel Maffesoli a Törzsek Ideje (Le Temps des Tribus, 1988) c.
könyvében felvetette, hogy a posztmodern ember személyisége a
társadalmi (kulturális, politikai, gazdasági) vezetõk által diktált
vezér-véleményekkel már nem írható le ill. nem befolyásol
ható. Maffesoli azt mondja, hogy a posztmodern ember
identitása szerepek keveredésével írható le és ezeket a szerepeket
õ törzseknek nevezi. A törzsön belül a kohézió olyan nagy, hogy
Maffesoli az individualitás eltûnésérõl beszél. Ahogy a fényt
teljesen leírják összetevõi és azok erõssége, úgy ez a
posztmodern identitás is teljesen leírható a különbözõ
törzsi tagságokkal ill. azok erejével. Morag McKerron egy
tanulmányában ezt azzal a szemléletes példával mutatja be, ahogy a
turisták törzséhez tartozók beszélgetnek; gyakorlatilag a különbözõ
asztaloknál folyó beszélgetések felcserélhetõk, mert mindegyik arról szól,
ki hol volt, mi hol mennyibe kerül, stb.

Nem ismerem a bevezetõben említett hozzászólást író hátterét, de
a példa kedvéért tegyük fel, hogy internetes felhasználónk törzsi
kötõdései leírhatók azzal, hogy õ tagja a Budapesten lakók, a
kínaiaktól rendszeresen vásárolók, az interneten vitázók
végül a magyarul beszélõk törzsének. A törzsi összetartozás
erõsségei olyanok, hogy a magyarul beszélõk törzséhez való tartozás
élménye számára jóval kevésbé fontos, mint a kínai piacon vásárlók
törzséhez való tartozás élménye. Ha rábukkannánk egy
másik emberre, akinek identitását ugyanezen törzsekhez
való tartozás dominálja nagyjából ugyanilyen arányban, akkor
azt találnánk, hogy bár a két ember valamelyest
eltér, törzsi hovatartozásaik oly mértékben determinálják õket,
hogy az individuumnak nincs nagy jelentõsége.

Maffesoli törzsei még akármilyen identitást leírhattak, de kézenfekvõ
ötlet õket a nemzetfogalom változásainak vizsgálatára felhasználni.
Ezt meg is tették egy páran. Egyik nagy port felvert kísérlet Joel Kotkin:
Törzsek (Tribes, 1993) c. könyve. Kotkin szerint a sikert posztmodern
világban etnikai alapú törzsekhez való tartozás determinálja. Kotkin
bevezeti a globális törzs fogalmát, mely a következõ jellegzetességekkel
rendelkezik:

- Erõs etnikai identitás és a kölcsönös függõség érzete, melyek
segítenek a csoportnak a globális változásokhoz alkalmazkodni az
identitás elvesztése nélkül.
- Kölcsönös bizalmon alapuló globális hálózat, amely átnyúlik
a nemzeti határokon.
- Alapvetõen nyílt, befogadó gondolkodás, amely a törzs tagjait
sikeressé teszi a posztmodern világban.

Az elsõ két feltétel hozza létre a törzs önszervezõ és stabil hálózatát.
A harmadik feltétel teszi lehetõvé, hogy ez a hálózat pozitív értékeket
terjesszen, tehát a hálózathoz tartozás tagjai számára elõnyt nyújtson.

Kotkin könyve élénk vita tárgyává vált. A törzs fogalma és az, hogy a
törzshöz tartozás elõnyös lehet megrendíti azt a (Marxig visszamenõ)
univerzalista dogmát, hogy a történelem célja egy egységes, etnikai
identitásoktól mentes emberi kultúra létrehozása. Kotkin másik
kijelentése, miszerint a törzs önálló kultúrája a
gazdaságban való boldoguláshoz hozzásegít, még hevesebb kritikát
kapott, hiszen ez nem jelent kevesebbet, minthogy a törzshöz való
kapcsolódás jelentõsen segítheti valakinek pl. sikeres üzletemberré válását.

Kotkin és Maffesoli törzs-fogalma között nyilvánvaló különbség van.
Maffesolinál az akvaristák alkothatnak törzset, Kotkin csak etnikai
identitásokra használja a törzs szót. Minthogy ez az írás az
etnikai identitásokról szól, én most Kotkin értelmében
folytatom a fogalom használatát.

folyt kov.

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS