1. |
infinity1 (mind) |
180 sor |
(cikkei) |
2. |
termeszetes (mind) |
43 sor |
(cikkei) |
3. |
re: konszenzus (mind) |
36 sor |
(cikkei) |
4. |
re: konszenzus (mind) |
14 sor |
(cikkei) |
|
+ - | infinity1 (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Egy újabb kísérlet arra, hogy a kedves olvasó megértse, hogy A Cantor-féle
axiómatikus halmazelmélet tarthatatlan.
Ismét egy szemléletes példán fogom ezt bemutatni, kiemelve néhány ebben a
példában kézenfekv? aspektust.
A példa alapja egy henger. A szemlélet kedvéért a henger legyen 1 egység
hosszú, és 1 egység sugarú kör alapú. A henger a szemléltetés szintjén üveg,
aminek itt az átlátszóság miatt van szerepe. Az alappal párhuzamosan
vastagság nélküli körlapok vannak a következ? rend szerint:
Az alapon magán van egy ilyen körlap, melyre mindkét oldalról 0 van felírva.
Azután a henger magassága felénél van a következ? körlap 1 felírattal
mindkét oldalán. Majd 3/4-nél a következ? 2 felírattal, stb.
Azaz ha egy felirat i volt akkor a következ? felirat i+1 lesz mégpedig
1/2^(i+1) távolság egységgel távolabb. A körlapok maguk már nem átlátszóak.
Itt az olvasó két eset közül választhat. Tagadja a henger létét. Ezzel
együtt minden olyan axiómarendszert is, melyben szerepel a "Van olyan
halmaz, mely nem véges." axióma. Ok: A henger nem véges számú számozott
körlapot tartalmaz, így a létének elfogadása, csak az adott axióma
érvényesnek elismerésekor következetes. S a Cantor-féle axiómatikus halmaz
elmélet is ezen axióma elfogadását megköveteli. Így ezen esetben nincs mir?l
beszélni mivel itt azoknak szólok, akik a Cantor féle axiómatikus
halmazelmélet nem véges halmazokra adott elméletét elfogadják, vagy legalább
kiváncsiak mi s?l ki ebb?l.
A másik lehet?ség a henger létének s vele együtt a nem véges halmazok
létének elfogadása. Ezt azonban csak ellentmondásmentesen érdemes megtenni.
Err?l szól ezen írás hátralev? része. Mégpedig azzal a módszerrel, hogy
megvizsgáljuk a hengert.
Kezdjük azzal, hogy a hengeren minden egyes természetes számhoz tartozik egy
körszelet. Mégpedig minél nagyobb a szám, annál messzebb van a körlapja alap
körlaptól és annál közelebb van a henger tetejéhez. Pontosan meg is
mondható, hogy az i∈N természetes szám helye 1-1/2^i távolságra van a
henger kezd? végét?l.
Folytassuk ott, hogy a henger tetején nincs számozott körlap, hiszen
1-1/2^i=1 egyenletet teljesít? i∈N kellene hozzá. Szabályos
átalakítással az 1/2^i=0 egyenlethez jutunk. Ennek nincs természetes szám
megoldása.
Most gondolatban vegyük a kézbe a henger és nézzük az alapja fel?l. Ekkor a
0 feliratú körlapot fogjuk látni. Ezután fordítsuk el 180 fokkal a magasság
tengelyét, ekkor éppen a tetején fogunk belátni. S itt jön az a kérdés, ami
minden egyéb dolgot eldönt a végtelennel kapcsolatban. S ez a kérdés így
szól: Mit látunk ekkor?
Az egyik lehetséges válasz, hogy nem látunk.- Ez a válasz azonban csak akkor
adható, ha a henger létét tagadjuk, azaz nem fogadjuk el a "Létezik, olyan
halmaz, amely nem véges." axiómát.
A másik lehetséges válasz, hogy látunk, s ekkor nem láthatunk mást, mint a
legnagyobb természetes számot reprezentáló körlapot és feliratot.
Tanulság: Nem lehet a dolgokat keverni, vagy tagadjuk a nem véges halmazok
létét, és akkor tagadhatjuk a legnagyobb természetes számot is, vagy
elfogadjuk a nem véges halmazok létét, de akkor vele együtt a legnagyobb
természetes számét is elfogadjuk. A Cantor-féle axiómatikus halmazelméletet
mindkét esettel el kell vessük.
Természetesen a legnagyobb természetes számot csak szimbólikusan tudjuk
ábrázolni. Mivel N a természetes számok jele, így a görög H-ra esett a
választásom.
Cantor elmélete ott is elbukik, hogy szerinte hengerre igazak a következ?
állítások, ahol i∈N:
"Nincs olyan körlap, ami után 0 körlap van a tet?ig."
"Nincs olyan körlap, ami után 1 körlap van a tet?ig."
"Nincs olyan körlap, ami után 2 körlap van a tet?ig."
stb.
"Nincs olyan körlap, ami után i körlap van a tet?ig."
stb.
Ám világos, hogy ezen állítások éppen annyian vannak, ahány körlap van a
hengerben, ahogy ez a következ? állítások esetében is így van, ahol
i∈N:
"E körlap után még 0 körlap van a tet?ig."
"E körlap után még 1 körlap van a tet?ig."
"E körlap után még 2 körlap van a tet?ig."
stb.
"E körlap után még i körlap van a tet?ig."
stb.
S mindkét esetben ezek tulajdonképpen tekinthet?ek maguknak a számoknak. S
ekkor látszik, hogy a cantori elméletb?l fakadó felirat magyar nyelven éppen
tagadja annak a természetes számnak a létezését, amit matematikailag
definiál.
Persze ezek a feliratok túl hosszúak így egyszer?bbek után nézhetünk, így a
körlapok felirata alulról indulva:
0
1
2
stb.
i
stb.
H-i
stb.
H-2
H-1
H
Felülr?l indulva:
H
H-1
H-2
stb.
H-i
stb.
i
stb.
2
1
0
Ezzel láttuk, hogy annak feltevése, hogy nincs utolsó elem egy lavinát indít
el, ami éppen annyi elem tagadására vezetett, amennyit összesen kell, hogy
legyen, így a következ? lépésben éppen arra használtuk a tagadó mondatokat,
amit tagadtak, s ezzel frappánsan sarokba is szorítottuk, lévén minden egyes
magyar tagadó mondat logikai értéke hamissá vált az által, hogy mindegyik
éppen azt a természetes számot reprezentálta, amit tagadni igyekezett.
Most bonuszként dobjuk el a körlapjainkat, de tegyük fel egyúttal, hogy
[0,1] tartományban szerepl? minden egyes racionális számhoz van egy
körlapunk, s ez mind a helyén is van a hengerben. Ehhez persze fel kell
tennünk, hogy Q halmaz létezik.
Most vizsgáljuk meg ezt a hengert!
El?ször is megállapíthatjuk, hogy ha a 0 körlapot kivesszük attól még fogjuk
látni alulról a hengert. S az el?z?ekb?l könnyen rájöhetünk, hogy nem
láthatunk mást mint a legkisebb pozitív racionális számot. Szintén a
korábbiakból tudhatjuk, hogy ez is csak szimbólikusan írható fel. S szintén
korábbról arra is rájöhetünk, hogy ez a szimbólikus felirat az 1/H. A
legkisebb pozitív racionális szám tagadása eben az összefüggésben éppen úgy
kudarcra itélt, mint korábban a legnagyobb természetes számé volt a megfel?
szituációban. Itt is egy tagadási láncot indítana el, melynek tagjai azután
éppen arra lennének definiálhatóak, amit tagadnak.
Másodszor hasonló megállapítást tehetünk ha a másik végen lev? 1 feliratú
körlapot távolítjuk el. Emögött a legnagyobb 1-nél kisebb racionális számot
fogjuk találni, ami szimbolikusan az 1-1/H vagy (H-1)/H.
Harmadszor megállapíthatjuk, hogy két egymásutáni körlap közé már semmi sem
fér el. Vagyis a racinális számok teljesen kitöltik a rendelkezésre álló
helyett, így bármilyen meglep? irracionális számok számára már nem marad
hely.
Negyedszer méginkább meglep? ez annak fényében, hogy a racionális számok
rákövetkezésének megfejtése után már megadhatóak mini intevallumok, minden
i∈[0,1] racionális számhoz tartozik egy ilyen mégpedig az [i, i+1/H)
intervallum. Ezen intervallumok mindegyikének a cantor-féle elmélet végtelen
számosság aritmetikai része alapján kontinuum számosságú páronként diszjunkt
irracionális számot kellene tartalmaznia. Ha egyben teljesül, akkor
eltolással (Fix érték hozzáadása minden eltolt intervallum beli elemhez) az
összes többiben is teljesülnie kell, mert az eltolás árán két különböz?
számnak két különböz? új értéke lesz.
Ha meg van egy olyan intervallum melyben nincs kontinuum számosságú elem,
akkor egyikben sem lehet, de ekkor összesen sem lehet kontuinuum számosságú
elem, ami megdönti Cantor végtelen számosságokról adott elméletét, lévén
szerinte kontinuum számosságú [0,1] közti irracionális szám van, de akkor
ezeket megszámolhatóan végtelen egyenl? részre osztva egyenként is kontinuum
számosságú halmazt kellene kapnunk. A helyzet azonban, mint láttuk, az, hogy
nem, hogy kontinuum, de semmilyen számosságú irracionális szám sincs az
egyes intervallumokban, így azok számossága összesen is kereken zérus.
Ötödször ezzel tuljadonképpen újra megmutattuk, hogy a kontinuum hipotézis
mer? humbug.
Hatodszor érdemes elgondolkodni a Turing-gépek elméletében adódó
következményekre, különös trekintettel a megállási problémára, a nem
rekurzívan felsorolható nyelvek létére, stb. vonatkozóan.
stb.
Pet? Hunor http://infinity.tag,hu
|
+ - | termeszetes (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Általában véve minden dialógus természetes. Természetesek a társadalmi
konfliktusok. Természetes a megnemértés, a kórusban elkövetett monologizálás
is. F?leg amikor anómia uralkodik egy olyan társadalomban, mint a mienk is.
Ami nem természetes, az a tudományról és a filozófiáról kommunikáló emberek
anómiás magatartása. Sokszor irigykedve gondolok a klasszikus gögög korra,
amikor a tudományt és a filozófiát tisztelték az emberek, a tudósok és a
filozófusok is. Amibe persze az is beletartozott, hogy egymást is
tisztelték. Könnyekig meg tudok hatódni a platoni dialógusokon, amelyekben
készségesen engedik magukat vezettetni a különböz? balekok a bábáskodó
Piszokratész által. Ha ebb?l megmaradt volna valami! Ha nem tanítottak volna
már meg a szofisták is arra, hogy mindenbe bele lehet kötni, minden nézetet
ki lehet fogatni, és végül, ha semmi más nem használ, akkor süketen tovább
lehet beszélni a másik ember gondolatai mellett.
A filozófia rovatban már ajánlottam: egyezzünk meg egy problémában (mindegy,
hogy miben, vagyis nem konszenzusra törekszem), és próbáljuk megoldani
végre. Tart, ameddig tart. De ne csapongjunk ezer felé, hanem kezdjünk el
építeni egy tételrendszert. A tételek elfogadásának a módszere az, hogy ha a
tételeket sem a tapasztalat, sem pedig valamilyen ellentmondás nem cáfolja,
akkor a tételt mindenkinek el kell fogadnia, és mindaddig evidensnek kell
tartani, amíg sem új tapasztalati, sem új logikai ellenvetés nem lép fel. A
munkamenet az volna, hogy felvet valaki egy problémát. Bárki véleményezheti,
hogy probléma-e vagy sem. Ha sikerül belátni, hogy probléma, akkor bárki
javasolhat valamilyen megoldást a problémára. Ezt megint addig csócsáljuk,
ameddig meg nem találjuk a megoldást, ami egy tétel lesz. A csócsálás
alapszabálya az, hogy ha a problémamegoldás során a többiek indoklása
alapján valaki tisztességtelenül bizonyít vagy cáfol, akkor a véleményét nem
fogadjuk el. A második alapszabály az, hogy csak axiómatikus érvelést
fogadunk el, ami állhat alapfogalmakból, axiómákból és tételekb?l. (Ha
valaki közvetlenül a tapasztalatra hivatkozik, akkor a tapasztalatilag
igazolt tételt axiómának kell tekinteni.) Talán ismeritek Lakatos Imre:
Bizonyítások és cáfolatok cím? munkáját. Azt kellene nekünk is
megvalósítani, ami ott a poliéderek körüli dialógusokban lezajlik.
Az én javaslatom az els? problémára: Mi az oka annak, hogy azonos kultúrához
tartozó, azonos nyelvet beszél?, azonos iskolázottságú - tehát azonos
racionalitású - emberek a legkülönböz?bb, egymásnak szögesen ellentmondó
világnézetet vallanak, s?t egy emberen belül is megférnek mondjuk a
legmodernebb fizikai ismeretek és a katholikus vallás tételei?
Bármilyen problémára vev? vagyok egyébként.
Agyhalott
|
+ - | re: konszenzus (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Benko'' László !
>A "tudománynak" pontosan az a legnagyobb "gondja", különösen
>napjainkban, hogy aszerint "értékeli", mi az igazság, hogy azt ki
>állítja!
Ez meglep. Számomra a tudomány éppen attól tekintély, mert a
társadalmi összképet tekintve a legkevésbé részrehajló
a "hozzáállása". Netán tudományos folyóiratok f?szerkeszt?ivel
azonosítod, vagy az zavar, hogy tudományt érint? zsebbe vágó
kérdésekben akadémikusok véleményét kérik ki, amator felfedezok
helyett ? Az ilyesmi egyszeruen abból adódik, hogy aki abban dönt,
hogy kit kell (kényszeruségbol) bevonnia a "hogyan tovább" stratégia
kidolgozásába, az igyekszik támadhatatlan maradni. Bolond lenne, ha
másképp tenne. Ha toleráns vagy, megérted ot. Ha intoleráns vagy,
próbálj a helyére kerülni. Ha nem akarsz, ismerd el, hogy vesztesként
jobbat nem kaphatsz ajándékba annál, aki helyetted van.
>mindegy, hogy a szomszéd óvodába járó négyéves Pistike, vagy
>Einstein állít valamit, ha az állítás igaz, akkor az "tudományos tény",
>ha nem, akkor tévedés!
Ez a legtöbb esetben így is mukodik, de ha ezzel ellenkezo híreid
vannak, ne titkold oket. Konkrétumok kellenek, nem jóleso beszólások.
>Ameddig a tudományt nem így "muveljük", addig az nem tudomány,
>hanem csak egy filozófiai eszmefuttatás, aminek vajmi köze sincs a
>természethez. (Avagy, a tudománynak nem a természetet kellene a
>maga valóságában leírnia?) Sajnos, ezt éppen a tudomány "felkent
>képvisel?i" (HI) értik meg a legkevésbé.
Légyszíves nevezd nevén a gyermeket ! Ki nem érti a dolgát?
Ki ellen van kifogásod és miért? Tartok tole, hogy eloítéletes vagy.
Cáfolj rá, ha kedved engedi. A homályos célzásokat felejtsd el, azok
nem kellenek a kutyának se. Ha a tudománytól igazságokat vársz el,
akkor te se légy szukmarkúan titokzatoskodó ebben, mert az
visszatetszo.
Burgonya
|
+ - | re: konszenzus (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves B. László
Tudd, hogy tipikus hittételeket írtál, s ráadásul egy szuk réteg
által vallottakat. Ha ellenvéleményed van jelezd, de ne újabb
hittételekkel. Aki a tudománytól igazságokat vár el, az ne homályos
utalásokat, célzásokat írjon, mert az visszatetszo.
Írd meg helyettük inkább azon ötleteidet, melyeket ajándéknak
szánsz. Ha azt kapod válaszul, hogy ilyen már volt és nem vált be,
akkor kérj hivatkozást. Ha nincs reagálás, az utalhat akár dölyföségre
is, bár az is lehet, hogy a sakkmesterek az ajánlott lépést régen
elvetették, mert átlátták, hogy matthoz vezet, de hogy miért, azt már
kedvük sincs elmagyarázni az amator sakkozóknak.
Burgonya
|
|